Zeven tips om goed aan Ratchet & Clank: Rift Apart te beginnen
Nieuws

Zeven tips om goed aan Ratchet & Clank: Rift Apart te beginnen

Ratchet & Clank zijn eindelijk terug! Aangezien ons vorige avontuur met het iconische duo alweer vijf jaar geleden was, kunnen we ons goed voorstellen dat je vaardigheden en kennis van de platformserie een beetje roestig zijn geworden. Daarom hebben wij een aantal tips voor je op een rijtje gezet, zodat je gelijk goed begint aan Ratchet & Clank: Rift Apart.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Sony PlayStation. Lees hier wat dat betekent.

Ratchet & Clank: Rift Apart is weliswaar het eerste next-gen avontuur van de Lombax en zijn metalen maatje, maar ontwikkelaar Insomniac blijft trouw aan de originele formule uit de PlayStation 2-dagen. De knotsgekke wapens; het springen en grinden; het reizen tussen planeten: Ratchet & Clank: Rift Apart is laagdrempelig om in te stappen. Maar als je het maximale uit het spel wil halen, moet je wel op een paar dingen letten.

Sla alles kapot

De simpelste vuistregel, maar wel heel essentieel: struin iedere omgeving helemaal af voor verstopte kratjes en sla alles kapot. Dan krijg je namelijk Bolts en Raritarium. Met de rondzwevende boutjes en moertjes koop je vervolgens weer nieuwe wapens, terwijl je Raritarium nodig hebt om die wapens te upgraden. Als je de meest knotsgekke wapens wilt verkrijgen – en dat is juist zo leuk in Ratchet & Clank – dan moet je er dus wel wat voor doen!

©GMRimport

Wissel af tussen je wapens

Het loont om veel verschillende wapens te gebruiken, zelfs als een bepaald wapen je misschien niet helemaal ligt. Door een wapen te gebruiken, verzamel je namelijk XP voor dat specifieke wapentuig en gaat het wapen levels omhoog. Per level brengen je schietijzers meer schade aan of verandert zelfs de manier waarop ze werken. Bovendien ga je tijdens de meer hectischere gevechten rap door je munitie heen, waardoor je genoodzaakt bent terug te vallen op allerlei verschillende wapens. Dan kunnen ze maar beter een zo hoog mogelijk level hebben. Bovendien wordt de game er leuker van als je ook de rare wapens af en toe gebruikt.

Koop niet zomaar ieder wapen

Zelfs als je iedere wereld helemaal uitkamt, heb je verderop in het spel niet genoeg bolts om gelijk ieder nieuw wapen aan te schaffen. Het is daarom slim om niet gelijk ieder wapen te kopen. Het is immers zonde als je bolts hebt verspild aan een wapen waar je niks mee doet, terwijl je daarna bolts tekort komt voor een échte aanwinst aan je arsenaal. Bepaalde meer exotische wapens, zoals de Void Repulsor en de Ricochet, moeten je echt liggen, terwijl wapens als de Warmonger en Lightning Rod wat meer traditionele ‘richt-en-schiet’ wapens zijn. Daar kan iedereen dus wel mee uit de voeten.

©GMRimport

Ontgrendel Trudi’s langeafstandsaanval

Hier hebben we zelf onnodig lang het hoofd over gebroken: Op Sargasso mag je in een zijmissie op de rug van het draakachtige beest Trudi vliegen. Je moet dan een hele zwik Zurpstones verzamelen. Die liggen overal door het level verspreid, maar dankzij Trudi kun je snel van hot naar her vliegen. Alleen… sommige Zurpstones zitten op hoge, volstrekt onbereikbare plekken. Hoe je die bereikt? Nou, door ze met Trudi’s langeafstandsaanval te beschieten. Die langeafstandsaanval ontgrendel je echter pas als je al bijna alle Zurpstones op de grond hebt verzameld en dát legt het spel niet uit. Bespaar jezelf dus maar het gedoe in de lucht, de talloze crashes omdat je toch probeert ze in een fly-by op te pakken, en die verzuchtende ‘Aaaaaaaaaah, dus zó moet dat’; dat hebben wij allemaal al voor je doorstaan.

Hover erop los

Na een paar uurtjes spelen ontgrendel je de Hoverboots. Deze gadget maakt je leven een stuk makkelijker. Je activeert ze door R1 ingedrukt te houden, en met de L2-knop versnel je zelfs nog een beetje. Om te beginnen verplaats je je dan een stuk sneller dan wanneer je loopt, wat erg handig is als je planeten opnieuw bezoekt om de laatste collectibles of een vergeten zijmissie af te strepen. Maar het grootste voordeel van het hoveren, is dat je alle kratten die je aanraakt automatisch reduceert tot splinters. Hover dus na ieder gevecht nog even een rondje door de kamer om alle kistjes die nog overeind staan kapot te maken, en veeg gelijk op een efficiënte manier alle boutjes en moertjes op!

©GMRimport

Verzamel alle collectibles

Voor de een is het een tweede natuur om alle collectibles in een game op te pakken, de ander richt zich op het verhaal en maalt er niet om. Maar in Ratchet & Clank geven de collectibles bepaalde voordelen, waardoor het slim of leuk is om ze hoe dan ook te verzamelen. De Gold Bolts geven je bijvoorbeeld grappige in-game cheats. Je kunt dan bijvoorbeeld iedereen een extra groot of klein hoofd geven, vijanden verder weg meppen of spelen met bepaalde grafische filters. Als je alle Spybots verzamelt, ontgrendel je een nieuw wapen. In de Pocket Dimensions kun je meestal een nieuw stuk armor vinden. En de CraiggerBears? Die zijn weer goed voor een Trophy. De Craiggerbears zijn overigens een eerbetoon aan de in 2019 overleden Insomniac Games artist Craig Goodman. Ook een mooie reden om de beertjes op te sporen.

Kies de moeilijkheidsgraad die jij wil

De moeilijkheidsgraad in Ratchet & Clank: Rift Apart is er puur en alleen voor de speler. Je krijgt geen enkele bonus als je op een hogere moeilijkheidsgraad speelt. Er is zelfs geen Trophy voor! Kies dus lekker de moeilijkheidsgraad waar jij je comfortabel bij voelt. Blijkt de game toch te makkelijk of te moeilijk? Dan kun je ‘m zelfs direct in het spel aanpassen.

©GMRimport

Verder kunnen we iedereen alleen maar aanraden om lekker te genieten van Ratchet & Clank! Rift Apart drijft je PlayStation 5 tot het uiterste met prachtige plaatjes en kreeg daarom in onze review een 8,5. Heb je zelf nog handige tips voor je medespelers? Deel ze dan vooral hieronder!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Een nieuwe blik op het post-nuclaire Atomfall
Nieuws

Een nieuwe blik op het post-nuclaire Atomfall

Game verschijnt op 27 maart voor PlayStation- en Xbox-consoles en pc

Rebellion heeft een nieuwe video uitgebracht van Atomfall die spelers voorbereid op de inhoud van de aankomende game.

fictioneel verhaal gaat, is de game geïnspireerd door een echte nucleaire ramp die in 1957 in Noord-Engeland voorkwam. Toen brak er brand uit in een plutoniumfabriek. In de game zijn de gevolgen logischerwijs nog erger, en wordt er vijf jaar na een nucleaire ramp gekeken hoe de wereld er aan toe is.

De survival-actiegame richt zich op singleplayergameplay. Spelers verkennen een post-nucleaire omgeving en moeten craften, handelen en materialen zoeken terwijl ze vechten om te overleven. De wereld is namelijk gevuld met gemuteerde wezens, cults en gevaarlijke facties.

Atomfall komt op 27 maart naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Ook komt de game op release op Game Pass te staan. De game wordt ontwikkeld door de Britse studio Rebellion, bekend van de Sniper Elite-serie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA Sports FC 25-spelers kunnen nu Icon Card van Maradona claimen
Nieuws

EA Sports FC 25-spelers kunnen nu Icon Card van Maradona claimen

Start Ultimate Team voor 14 maart op

De Icon Card voor de Ultimate Team-modus in EA Sports FC 25 kan nu door alle spelers geclaimd worden.

Eerder deze week werd al aangekondigd dat de legendarische voetballer naar de gamereeks zou terugkeren, en dat is gisteren dus gebeurd. Zolang men voor 14 maart Ultimate Team speelt kan men de kaart claimen. Daarbij is het mogelijk om hem met Diego's Dream Evolution naar een 89 OVR te upgraden.

In maart 2022 bleek dat Maradona uit Fifa - de voorloper van de EA Sports FC-games - gehaald moest worden. "Vanwege een juridische zaak met een derde partij verschijnt Diego Maradona niet in Fifa Ultimate Team Packs, Ultimate Draft en de Soccer Aid World XI-team", zo schreef EA toen. "Diego Maradona Icon Items zijn niet meer beschikbaar in Packs, SBCs en FUT Draft. We delen in de teleurstelling van fans en hopen een van de grootste iconen van voetbal in de toekomst terug te brengen in de game."

Het probleem leek te zijn ontstaan door onenigheid over wie de eigenaar is van wijlen Maradona's gelijkenis. Een Argentijnse rechter besloot in 2021 dat EA mogelijk een deal heeft gesloten met een partij die daar niet over ging en dat Maradona uit Fifa gehaald moest worden. EA zou dit namelijk hebben afgesproken met de voormalige manager van Maradona, Stefano Ceci. Die zou volgens de rechter echter niet over deze zaak gaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!