Sony over abonnementsdiensten: 'Gamers spelen vaak maar één game tegelijkertijd'
'Een 'all you can eat'-aanbod qua games is niet zo waardevol'
Volgens Sony-CEO Kenichiro Yoshida spelen gamers vaak maar één game tegelijkertijd, en daarom zou een grote focus op abonnementen zoals Game Pass voor het bedrijf niet logisch zijn.
Dat meldde de topman in een interview met Norges Bank Investment Management dat een paar maanden geleden is afgelegd, maar de afgelopen dagen tractie krijgt. "Mensen spelen meestal maar één game tegelijkertijd. Een 'all you can eat'-aanbod qua games is dan ook niet zo waardevol in vergelijking met videostreamingdiensten. We bieden een gebalanceerde, hybride service op PlayStation Network aan, een combinatie tussen abonnement en betaalde content."
Hoewel de vergelijking niet direct werd getrokken, lijkt Yoshida daarmee te reageren op het bestaan van Xbox Game Pass, waar een groot aanbod qua games beschikbaar is en alle first-party games op release meteen beschikbaar op komen. Sony biedt via zijn PlayStation Plus-abonnementen ook games aan - zoals Yoshida zelf al aankaart - maar hier verschijnen nieuwe first-party games van Sony zelf niet vanaf releasedag op.
Wat de Sony-topman betreft kunnen game-abonnementen dus niet vergeleken worden met streamingdiensten zoals Netflix en Apple TV+, omdat de manier waarop films en series geconsumeerd worden erg verschilt met de manier waarop men games consumeert.
Toch is het duidelijk dat Sony de manier waarop het games aanbiedt flink verandert. Niet alleen via de vernieuwde PlayStation Plus-service: Yoshida geeft aan dat het bedrijf steeds meer nadruk legt op games uitbrengen op pc, mobiel en de cloud. Ook bestempelt hij de overname van Activision Blizzard door Microsoft als "gezonde concurrentie".