PlayStation-studio Firesprite zou kampen met ontevreden werknemers
Gamer.nl
Nieuws

PlayStation-studio Firesprite zou kampen met ontevreden werknemers

Een 'alarmerend' aantal werknemers zou zijn vertrokken

De in 2021 door Sony overgenomen Horizon Call of the Mountain-ontwikkelaar Firesprite zou geplaagd worden door vertrekkende werknemers en beticht worden van het hebben van een giftige werkcultuur.

Dat claimt Eurogamer te hebben vernomen. De in Liverpool gesitueerde studio zou veel van zijn werknemers hebben gevraagd tijdens de ontwikkeling van de Horizon-game, waardoor er onvrede ontstond binnen de studio. Daarbij zou er veel druk zijn - onder andere van Horizon-bedenker Guerrilla Games - om er een goed spel van te maken. Dit zou een zogeheten 'crunchperiode' hebben gecreëerd waarbij werknemers erg lange tijden moesten maken. Andere projecten die in ontwikkeling waren zouden daar ook onder hebben geleden.

Firesprite werd opgericht na de sluiting van Sony's Studio Liverpool. Het bedrijf ontwikkelde voor Horizon Call of the Mountain games als The Playroom en LittleBigPlanet-spin-off Run Sackboy Run. De banden tussen Firesprite en Sony waren dan ook goed en de overname werd in eerste instantie positief ontvangen.

Eerder deze week werd aangekondigd dat er ongeveer negenhonderd werknemers bij Sony Interactive Entertainment worden ontslagen. Het is onbekend hoeveel werknemers van Firesprite onder die ontslagen vallen, maar volgens geruchten werkte de studio aan een Twisted Metal-game met live-service-elementen die nu is geannuleerd.

Nog voordat de ontslagronde werd aangekondigd zou er echter al een "alarmerend" aantal werknemers uit eigen keuze zijn vertrokken bij Firesprite. Anonieme bronnen melden aan Eurogamer dat de studio na de overname door Sony enorm is veranderd, al claimen sommigen dat er wel aanpassingen nodig waren. Alle oorspronkelijke oprichters van de studio, op één na, zouden de biezen hebben gepakt. "Het enige wat Firesprite nog een goede werkplek maakte, is met hen vertrokken."

Twee ervaren werknemers van Sony's ondersteunende studio XDev zouden zich bij Firesprite hebben gevoegd om te helpen met het leiden van de studio, maar beide personen zouden beschuldigd zijn van discriminatie op het gebied van geslacht en leeftijd. Sony zou een intern onderzoek hebben gestart, maar daar zou uit zijn voortgekomen dat de claims onder een "misverstand" vallen. Ondanks dat noemen verschillende bronnen het duo "pestkoppen" en "tirannen". Andere bronnen claimen dat het nieuwe management juist inzet op inclusiviteit.

"Sony heeft de ergste fout gemaakt door een studio op te kopen en zich er dusdanig mee te bemoeien dat het niet meer te redden valt, en geen projecten meer afgemaakt kunnen worden", aldus een bron. Een andere bron beschrijft het als volgt: "Elke dag naar werk komen voelde als moe zijn terwijl je uit bed komt. Het is niet alleen een burnout, het is stress. Het zijn mensen die zich niet ondersteund voelen."

Sony zelf heeft vooralsnog reactie gegeven op de inhoud van het Eurogamer-artikel.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!