PlayStation-directeur benadrukt belang van Japanse markt

PlayStation-directeur benadrukt belang van Japanse markt

'Japan is een essentieel onderdeel van de PlayStation-cultuur'

Jim Ryan, de CEO van Sony Interactive Entertainment, heeft het grote belang van de Japanse gamemarkt benadrukt.

Dat deed hij in een interview met het Japanse Famitsu, vertaald door een bezoeker van gameforum ResetEra. "De Japanse markt is en blijft een van de belangrijkste regio's. Niet alleen omdat het de één na grootste markt ter wereld is, maar - belangrijker nog - omdat het de geboorteplaats van PlayStation is. We hebben veel werknemers in Japan, en hun activiteiten maken Sony Interactive Entertainment mogelijk. Japan is een essentieel onderdeel van de PlayStation-cultuur."

Vervolgens praatte Ryan over diverse beroemde gamefranchises die zijn ontstaan in Japan, waaronder Final Fantasy, Tekken en Monster Hunter. "Er zijn talloze meesterwerken ontwikkeld door Japanse ontwikkelaars en uitgegeven door Japanse uitgevers. Sony Interactive Entertainment heeft langlopende relaties met hen."

Toen Ryan gevraagd werd wat zijn focus is qua PlayStation-strategie in de Japanse markt, noemde hij recente releases van Japanse games als Elden Ring, Resident Evil 4 Remake, Wild Hearts en Monster Hunter Rise. "Het is erg bemoedigend om te zien dat succesvolle games in Japan worden gemaakt en ik ben erg dankbaar dat er nog meer op de planning staat. Binnenkort verschijnen Final Fantasy 16 en Street Fighter 6. Dat zijn wereldwijd belangrijke releases, maar Japanse gamers hebben veel affiniteit met deze games."

Ryan liet tijdens het interview weten dat steeds meer in het Westen ontwikkelde games een publiek vinden in Japan. Als voorbeeld haalt hij Ghost of Tsushima aan, dat volgens hem meer dan een miljoen keer is verkocht in het land.

PlayStations strategie in Japan ligt de laatste jaren onder vuur. Zo heeft het bedrijf Sony Japan Studio - bekend van spellen als Ape Escape en Team Ico-games zoals Shadow of the Colossus - gesloten en is Sony Interactive Entertainment inmiddels officieel een Amerikaans bedrijf. Astro's Playroom-ontwikkelaar Team Asobi, dat ook onderdeel was van Japan Studio, is wel blijven bestaan. Het is op moment van schrijven niet bekend waar die ontwikkelaar aan werkt.

Ryan werd ook nog gevraagd naar hoe hij naar de aankomende release van Marvel's Spider-Man 2 kijkt. "Het vervolg is exclusief voor PlayStation 5 ontwikkeld, dus de ontwikkelaars hebben geen compromissen hoeven sluiten. Ze konden zich richten op het meeste uit de console en de beschikbare functies ervan halen. Spelers kunnen dan ook genieten van prachtige graphics en een geweldige ervaring." Spider-Man 2 moet ergens dit najaar uitkomen.

Verder praatte Ryan nog kort over de PlayStation VR2. Er gaan geruchten dat Sony niet tevreden is met de verkoop van de vr-headset, maar daar liet Ryan niets van merken: "Het is nog een beetje te vroeg om de populariteit van de headset te beoordelen, maar we zijn blij om zoveel positieve reacties van spelers en de media te ontvangen. Er zijn meer dan veertig games rond de release van de PS VR2 uitgekomen, en er zijn nog veel meer games in de maak die dit jaar en daarna uitkomen. We willen dat mensen die de PS VR2 kopen lang kunnen blijven genieten van de headset en dat het winstgevend is."

Tot slot benadrukte Ryan dat Sony proactief pc-versies van hun PlayStation-games blijft uitbrengen. "We begrijpen het belang van exclusieve PS5-games volledig. De hoofdverantwoordelijk van PlayStation Studios is mensen te laten genieten van game-ervaringen op de nieuwste PlayStation-console. (...) Fans geven vaak aan dat ze de pc-versie graag twee of drie jaar na de release van de PlayStation-versie zien verschijnen." Daar lijkt Sony zich dan ook redelijk aan te houden gezien de verschenen PlayStation-games op pc.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Login of maak een account en praat mee!

Aanbevolen voor jou