PlayStation: 'Cloudgaming wordt belangrijk tussen 2025 en 2035'
'We maken significante investeringen in de cloud'
Volgens PlayStation-CEO Jim Ryan wordt cloudgaming ergens tussen 2025 en 2035 een belangrijk onderdeel van de game-industrie.
Dat meldde Jim Ryan in een video-opname tijdens de rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission (via VGC) Hij werd gevraagd of cloudgaming een significant commercieel succes of belangrijk onderdeel van de industrie zou worden. Dit naar aanleiding van de vragen die waakhonden hebben over het effect op de cloudgamingmarkt wanneer Microsoft Activision Blizzard overneemt.
"Het ligt er natuurlijk aan wat je onder significant verstaat," zo antwoordde Ryan, "maar ik kan wel zeggen dat cloudtechnologie tussen 2025 en 2035 een belangrijke manier wordt voor gamers om toegang te krijgen tot games." Vervolgens weerde hij enkele specifiekere vragen af, maar meldde hij wel het volgende: "We maken significante investeringen in de cloud omdat we verwachten dat het een erg betekenisvolle manier wordt voor gamers om toegang te krijgen tot gamecontent."
Sony gaf eerder deze maand al aan dat het bedrijf het streamen van PS5-games via de cloud aan het testen is. Deze optie moet uiteindelijk beschikbaar komen voor PlayStation Plus Premium-leden, vergelijkbaar met hoe cloudstreaming beschikbaar is voor Xbox Game Pass Ultimate-leden. PS Plus Premium-leden kunnen al wel oudere PlayStation-games streamen via de cloud. Het bedrijf brengt dit jaar daarnaast Project Q uit, een handheld waarmee men PS5-games kan streamen.
De rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission wordt gehouden omdat de FTC de overname van Call of Duty-uitgever Activision Blizzard door Microsoft wil tegenhouden. Als onderdeel van de rechtszaak komen er de laatste dagen allerlei interessante feiten boven tafel. Eerder vandaag gaf PlayStation-baas Jim Ryan al aan dat volgens hem alle uitgevers een hekel hebben aan Game Pass.
Verder heeft Microsoft laten weten dat het verwacht dat de volgende consolegeneratie in 2028 begint, dat The Elder Scrolls 6 op zijn vroegst ook pas dat jaar uitkomt, dat Microsoft vindt dat ze de console-oorlog hebben verloren, dat Call of Duty echt op PlayStation-consoles moet blijven uitkomen en dat de Indiana Jones-game van Bethesda en Machine Games alleen op Xbox en pc verschijnt. Ook is gebleken dat Microsoft overwoog om uitgevers en ontwikkelaars als Sega en Bungie te kopen.