PlayStation: 'Cloudgaming wordt belangrijk tussen 2025 en 2035'
Nieuws

PlayStation: 'Cloudgaming wordt belangrijk tussen 2025 en 2035'

'We maken significante investeringen in de cloud'

Volgens PlayStation-CEO Jim Ryan wordt cloudgaming ergens tussen 2025 en 2035 een belangrijk onderdeel van de game-industrie.

Dat meldde Jim Ryan in een video-opname tijdens de rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission (via VGC) Hij werd gevraagd of cloudgaming een significant commercieel succes of belangrijk onderdeel van de industrie zou worden. Dit naar aanleiding van de vragen die waakhonden hebben over het effect op de cloudgamingmarkt wanneer Microsoft Activision Blizzard overneemt.

"Het ligt er natuurlijk aan wat je onder significant verstaat," zo antwoordde Ryan, "maar ik kan wel zeggen dat cloudtechnologie tussen 2025 en 2035 een belangrijke manier wordt voor gamers om toegang te krijgen tot games." Vervolgens weerde hij enkele specifiekere vragen af, maar meldde hij wel het volgende: "We maken significante investeringen in de cloud omdat we verwachten dat het een erg betekenisvolle manier wordt voor gamers om toegang te krijgen tot gamecontent."

Sony gaf eerder deze maand al aan dat het bedrijf het streamen van PS5-games via de cloud aan het testen is. Deze optie moet uiteindelijk beschikbaar komen voor PlayStation Plus Premium-leden, vergelijkbaar met hoe cloudstreaming beschikbaar is voor Xbox Game Pass Ultimate-leden. PS Plus Premium-leden kunnen al wel oudere PlayStation-games streamen via de cloud. Het bedrijf brengt dit jaar daarnaast Project Q uit, een handheld waarmee men PS5-games kan streamen.

De rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission wordt gehouden omdat de FTC de overname van Call of Duty-uitgever Activision Blizzard door Microsoft wil tegenhouden. Als onderdeel van de rechtszaak komen er de laatste dagen allerlei interessante feiten boven tafel. Eerder vandaag gaf PlayStation-baas Jim Ryan al aan dat volgens hem alle uitgevers een hekel hebben aan Game Pass.

Verder heeft Microsoft laten weten dat het verwacht dat de volgende consolegeneratie in 2028 begint, dat The Elder Scrolls 6 op zijn vroegst ook pas dat jaar uitkomt, dat Microsoft vindt dat ze de console-oorlog hebben verloren, dat Call of Duty echt op PlayStation-consoles moet blijven uitkomen en dat de Indiana Jones-game van Bethesda en Machine Games alleen op Xbox en pc verschijnt. Ook is gebleken dat Microsoft overwoog om uitgevers en ontwikkelaars als Sega en Bungie te kopen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Laatste dlc-level Astro Bot nu uit, mogelijk meer content op komst
Nieuws

Laatste dlc-level Astro Bot nu uit, mogelijk meer content op komst

De credits vermelden gamefranchises die tot nu toe niet in de platformer zijn gespot

Het vijfde en tegelijk laatste extra speedrunlevel is sinds vandaag beschikbaar voor Astro Bot. Het lijkt er daarbij op dat er mogelijk nog meer content voor de game in de maak is.

Eerder werd aangekondigd dat er vijf gratis speedrunlevels naar de 3D-platformer zouden komen. Het vijfde en tevens laatste level, Rising Heat, is vandaag aan de game toegevoegd.

Er zou mogelijk echter nog meer nieuwe content naar de game kunnen komen. Op Reddit wordt geopperd dat de credits van de game zijn aangepast, en er een vermelding van Tomba is toegevoegd. Daarnaast worden in de credits ook al enige tijd Rayman, Assassin's Creed, Beyond Good and Evil, Worms en Croc vermeld.

In Astro Bot verzamelen spelers robots, waaronder specifieke exemplaren gebaseerd op gamefranchises. Van de bovengenoemde franchises zijn echter nog geen robots in de game te vinden. Dat betekent mogelijk dat er nog meer dlc in de maak is waarin deze gamefranchises een rol hebben. Officieel is dit echter nog niet bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!