Grand Theft Auto 6-uitgever werkt aan kostenbesparing zonder ontslagronde
Nieuws

Grand Theft Auto 6-uitgever werkt aan kostenbesparing zonder ontslagronde

Grand Theft Auto 5 is inmiddels 195 miljoen keer verkocht

Volgens CEO Strauss Zelnick zijn er "geen huidige plannen" voor ontslagrondes binnen de uitgever.

Dat liet hij weten tijdens het bekendmaken van de fiscale kwartaalcijfers van het derde kwartaal. Ondanks dat wordt er wel gewerkt aan een plan om kosten te besparen.

"Onze strategie hangt samen met creativiteit, innovatie en efficiëntie. We werken op dit moment aan een programma om kosten te verminderen binnen het bedrijf om zo onze marges te maximaliseren, terwijl we ook investeren in groei."

Zelnick benadrukt dat de plannen "robuuster" zijn dan een soortgelijke kostenbesparing begin 2023, waarbij er ontslagen vielen bij diverse divisies van de uitgever, waaronder Private Division. Volgens IGN heeft Zelnick aangegeven dat er ditmaal geen plannen zijn om werknemers te ontslaan.

Het is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering dat er ontslagen vallen binnen een game-uitgever of -ontwikkelaar. In 2023 vielen er al veel ontslagen, en dat zet zich in 2024 onverminderd voort. Zo gaf Microsoft aan 1900 mensen bij de gamedivisie te ontslaan en vertrekken er zo'n 1800 mensen bij Unity.

Het bedrijf maakte ook verkoopcijfers van populaire Rockstar-spellen bekend. Zo zijn er in een kwartaal tijd nog eens 5 miljoen exemplaren van Grand Theft Auto 5 verkocht, waardoor de teller nu op 195 miljoen staat. Van Red Dead Redemption 2 zijn er 61 miljoen exemplaren verkocht.

Take-Two-studio Rockstar Games werkt ondertussen aan Grand Theft Auto 6, waar eind vorig jaar de eerste trailer van werd onthuld en die ergens in 2025 op PlayStation 5 en Xbox Series X en S verschijnt.

Voordat de trailer werd onthuld, lekten er echter al vroege beelden van het spel uit. Zelnick laat weten dat hij teleurgesteld was met de lek, maar dat het uiteindelijk geen schade heeft aangericht.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuw spel van Dragon's Dogma-maker wordt een 'triple-A actiegame'
Nieuws

Nieuw spel van Dragon's Dogma-maker wordt een 'triple-A actiegame'

De game moet een 'Japanse stijl' hebben en een compleet nieuwe ervaring bieden

Hideaki Itsuno - de regisseur van de Dragon's Dogma-spellen - heeft de eerste details over zijn nieuwe game gegeven. Duidelijk is dat het een "triple-A actiegame" wordt.

Itsuno heeft meer dan dertig jaar bij Capcom gewerkt voordat hij vorig jaar aankondigde te vertrekken. Hij was de regisseur van games als Devil May Cry 3, 4 en 5, Power Stone en de Dragon's Dogma-spellen. Afgelopen november bleek dat Itsuno nu aan het hoofd staat van LightSpeed Japan Studio. De studio is de Japanse divisie van LightSpeed Studios, de ontwikkelaar van PUBG Mobile en een dochteronderneming van Tencent Games.

Begin dit jaar gaf Itsuno al aan dat de ontwikkeling van zijn nieuwe game was begonnen, en tijdens een panel op de Game Developers Conference deze week gaf hij de eerste details van dit spel. De actiegame krijgt volgens hem een "Japanse stijl", en moet een "unieke game-ervaring worden".

LightSpeed heeft ook een statement naar buiten gebracht. "Itsuno haalt inspiratie uit zijn uitgebreide ervaring met het maken van games en het bouwen van geweldige teams bij Capcom, wat betekenisvolle successen als Devil May Cry, de Capcom Alpha-reeks, Capcom vs SNK en nog vele andere iconische games heeft opgeleverd. Hideaki gaat dezelfde principes van creatieve vrijheid, efficiëntie en bescheidenheid toepassen om een geweldig team samen te stellen en een baanbrekende game af te leveren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Remedy brengt FBC: Firebreak deze zomer uit
Nieuws

Remedy brengt FBC: Firebreak deze zomer uit

Nieuwe gameplaybeelden getoond

Remedy Entertainment brengt de Control-multiplayer-spin-off FBC: Firebreak ergens aankomende zomer uit.

Dat kondigde het bedrijf gisteravond tijdens de Future Games Show aan. Daarbij werd een nieuwe gameplaytrailer getoond die hieronder kan worden bekeken.

In FBC: Firebreak nemen drie spelers het samen op tegen vijanden. De game speelt zich daarbij grotendeels af in The Oldest House, een dimensie binnen het hoofdkwartier van Federal Bureau of Control waarin bovennatuurlijke entiteiten de dienst uitmaken. Het is aan spelers om alle gevaarlijke wezens een halt toe te roepen. Daar worden niet alleen wapens met kogels en granaten voor gebruikt, maar ook paranormale moves. 

Spelers kunnen eerst een missie kiezen, en daarna een 'Threat-niveau' bepalen - oftewel de moeilijkheidsgraad. Dat hangt ook samen met hoeveel beloningen spelers kunnen vrijspelen. Verder moet ook het Clearance-niveau bepaald worden. Het niveau daarvan bepaalt hoeveel zones spelers moeten doorstaan. Ook bevat de game verschillende loadouts, oftewel 'Crisis Kits'. Elke Crisis Kit heeft een unieke feature die kan helpen tijdens gevechten.

Remedy heeft daarnaast laten weten dat de game gekocht moet worden, maar dat alle content die na release uitkomt gratis wordt voor spelers. Men kan wel geld uitgeven aan cosmetische items.

FBC: Firebreak komt deze zomer naar PlayStation 5, Xbox Series X en S, Steam en Epic Games Store. Ook verschijnt het spel op release meteen op Xbox Game Pass Ultimate/pc, PlayStation Plus Extra en Premium. Een precieze releasedatum is op moment van schrijven nog niet bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!