Ghostwire: Tokyo kietelt heerlijk de zintuigen
Nieuws

Ghostwire: Tokyo kietelt heerlijk de zintuigen

Ghostwire: Tokyo is de afgelopen jaren een graag geziene gast op de feestjes van Sony. Ontwikkelaar Tango Studios is tegenwoordig weliswaar onderdeel van de Xbox-familie, maar vanwege lopende afspraken verschijnt Ghostwire tijdelijk alleen op de PlayStation 5 en pc. Zo’n situatie zagen we vorig jaar al bij Deathloop en dat lijkt niet de enige overeenkomst tussen de twee games te zijn.

Op het eerste gezicht lijkt een vergelijking tussen Deathloop en Ghostwire: Tokyo misschien vergezocht, maar beide games hebben weldegelijk iets gemeen: ze laten zich maar moeilijk omschrijven. Ondanks dat we al regelmatig trailers van Ghostwire voorbij zagen komen, is het nog erg onduidelijk wat voor game het is. Regisseur Kenji Kimura doet toch een poging om uit te leggen waar de game over gaat, maar vooral een halfuur aan onversneden gameplay biedt meer duidelijkheid.

©GMRimport

Iedereen de mist in

Zoals de titel al weggeeft, speelt Ghostwire: Tokyo zich af in de Japanse hoofdstad. In Shibuya, om iets preciezer te zijn. Wie een beetje bekend is in Tokio, weet dat dit stadsdeel normaal gesproken bruist van het leven. Aan het begin van Ghostwire valt er een mysterieuze mist over het stadsdeel waardoor iedereen juist verdwijnt. Eindelijk eens lekker rustig op Shibuya Crossing? Helaas niet, want de straten worden nu juist overspoeld met demonen en andere spookachtige wezens.

Alleen hoofdrolspeler Akito is overgebleven, hoewel hij nu wel gefuseerd is met ‘KK’, de geest van een spokenjager. Daardoor beschikt hij nu over de nodige bovennatuurlijke krachten. Volg je het nog? Nee? Geeft niet, want in de rest van de presentatie blijft deze setting lekker in nevelen gehuld. De mist rondom de gameplay trekt gelukkig wel langzaam op.

Ghostwire oogt gek, onvoorspelbaar, uniek en barstensvol Japanse folklore

-

Geen torens, maar torii

Na de ietwat verwarrende intro mag Akito namelijk vrij rondbanjeren door Shibuya. Maar waar het normaal gesproken stikt van de sushitenten, konbini en arcadehallen, hangt nu overal die verdraaide mist. Bovendien maken demonen de straten onveilig. Gelukkig weet je makker KK precies wat je moet doen. Met een reeks spectaculaire handbewegingen schiet je windvlagen uit je vingertoppen en trek je vervolgens met een soort magisch touw de kern uit vijanden. Mede door het eerstepersoonsperspectief oogt Ghostwire als een snelle shooter, maar dan eentje met waanzinnige krachten in plaats van schietijzers.

Met al even spectaculaire handbewegingen ‘reinigt’ Akito even later ook een torii, zo’n karakteristieke Japanse boog. Hierdoor trekt de mist ook meteen op in een aantal omliggende huizenblokken en is meer van de stad te verkennen.

Dat klinkt weliswaar als openwereldgame 101, maar Ghostwire doet allesbehalve ‘standaard’ aan. Niet veel later betreden we bijvoorbeeld een flatgebouw. Even doet de nauwe hal met schilderijen aan de muur denken aan P.T., maar anders dan je misschien zou verwachten van de ontwikkelaar van The Evil Within probeert Ghostwire niet om eng te zijn, of te choqueren met ranzige ingewanden, bloed en jankende baby’s.

©GMRimport

Niet eng, wel spannend

Als het interieur plotseling ondersteboven staat of de muren verdwijnen en we ineens hoog boven de stad lopen, blijkt Ghostwire veel meer een spannende thriller dan een enge horrorgame. Zeker wanneer zichtbare computerglitches de game ook nog een (nog niet nader verklaard) science fiction-tintje geven. Denk Inception of The Matrix, maar dan doordrenkt met Japanse folklore en hedendaagse cultuur.

Zo loopt Akito even later een in TL-licht badende konbini binnen. Wie ooit in Tokio is geweest, weet hoe essentieel deze gemakswinkels zijn in het dagelijks leven, omdat je er van alles kunt kopen en regelen. Van een vlugge snack tot toegangskaartjes. Ook in Ghostwire kun je er allerlei items kopen. Achter de kassa vinden we alleen geen vriendelijke winkelbediende, maar een kat. Of beter gezegd: een yokai. Er zijn meer van dit soort vriendelijke geesten in de stad te vinden. Een andere yokai brengt ons even later bijvoorbeeld naar het dak van een flatgebouw.

©GMRimport

Lekker Japans

Ghostwire put heel veel inspiratie uit Japanse folklore en juist dat maakt de game zo ingewikkeld om in een hokje te plaatsen. Heus niet alle losse onderdelen zijn origineel, maar telkens wordt er een twist aan gegeven die het toch fris maakt. De eerdergenoemde torii zijn daar een goed voorbeeld van. Ook Tokio, inclusief op iedere hoek van de straat een drankenautomaat, hebben we vaker in games gezien, maar Ghostwire weet de stad ontzettend sfeervol tot leven te wekken. Het is altijd lastig om een game grafisch te beoordelen op basis van een 1080p stream, maar duidelijk is dat de reflecties van alle neonverlichting op de natte straten Ghostwire ook in esthetisch opzicht erg aantrekkelijk maken. De hele presentatie kietelt de zintuigen.

Ik kan dan ook niet wachten om deze game in al zijn glorie op mijn eigen televisie te kunnen aanschouwen. Om te dolen door Tokio en te ontrafelen wat voor bizar verhaal Tango Games nu weer heeft afgeleverd. Wel vraag ik mij af of het lukt om die spanning, die in het eerste halfuur de boventoon voert, een hele game lang vast te houden. Het vechten en sluipen lijkt bijvoorbeeld bij vlagen spectaculair, maar oogt vooralsnog niet echt uitdagend. Daar zal de game het waarschijnlijk niet van moeten hebben, maar ik neem die proef straks graag op de som.

Lang verhaal kort: zoals Deathloop vorig jaar steeds wist te prikkelen met volstrekt onnavolgbare trailers en gameplay, zo weet ook Ghostwire: Tokyo zich bij mijn hoofd naar binnen te klauwen. Ghostwire oogt gek, onvoorspelbaar, uniek en barstensvol Japanse folklore. Deathloop was uiteindelijk goed genoeg voor een 8,5 en sleepte diverse prijzen in de wacht. Ik zou niet raar opkijken als Ghostwire: Tokyo straks eenzelfde lot is beschoren.

Ghostwire: Tokyo verschijnt op 25 maart op PlayStation 5 en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2 is twee miljoen keer verkocht
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2 is twee miljoen keer verkocht

De game kwam krap twee weken geleden uit

Er zijn inmiddels twee miljoen exemplaren van Kingdom Come: Deliverance 2 verkocht.

Dat heeft ontwikkelaar Warhorse Studios via social media laten weten. De game verscheen op 4 februari, dus de mijlpaal is binnen twee weken sinds release behaald.

Kingdom Come: Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come: Deliverance 2 is verkrijgbaar via pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Aankomend voorjaar verschijnt de game ook op GOG. Marvin Toepoel beloonde de game met een 9: "Kingdom Come: Deliverance 2 is ontroerend, hilarisch en een indrukwekkende onderdompeling in het leven van de middeleeuwse mens. De spelwereld is adembenemend, haar personages zijn stuk voor stuk memorabel, de game zit vol fantastische details en biedt daarbovenop een geweldig gevoel van progressie. Waar Kingdom Come 1 nog een ruwe culthit was, blijkt het vervolg een van de beste rpg’s van deze consolegeneratie."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
System Shock 2: 25th Anniversary Remaster komt ook naar Switch
Nieuws

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster komt ook naar Switch

De game heette voorheen System Shock 2: Enhanced Edition

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster - voorheen bekend als System Shock 2: Enhanced Edition - zal ook op Nintendo Switch verschijnen.

Zowel de naamswijziging en de Switch-versie werden afgelopen week aangekondigd door Nightdive Studios. Daarbij is nu duidelijk dat de releasedatum van het spel op de Future Games Show: Spring Showcase 2025 op 20 maart wordt onthuld.

Al in 2019 kondigde Nightdive aan dat het aan een verbeterde versie van System Shock 2 werkte. Volgens de ontwikkelaar zijn alle filmpjes, texturen, personages en wapenmodellen verbeterd. De co-op-multiplayer is ook opnieuw onder handen genomen. De code van de oorspronkelijke game is in Nightdive's eigen KEX Engine geplaatst.

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc. In 2023 bracht Nightdive al een remake van de eerste System Shock uit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!