Game-industrie spreekt zich uit voor abortusrechten in Amerika
Nieuws

Game-industrie spreekt zich uit voor abortusrechten in Amerika

Verschillende gamestudio's hebben statements naar buiten gebracht voor abortusrechten in de Verenigde Staten. Ondanks dat Sony haar studio's naar verluidt vorige maand opriep om geen statements te maken rond het thema, kwamen een hoop PlayStation-studio's met een reactie. Bungie, Xbox, Bethesda en Ubisoft tonen zich solidair.

De statements volgen na de beslissing van het Amerikaanse Hooggerechtshof om de uitspraak in de zaak Roe vs Wade te verwerpen. Daarmee is het landelijke recht op abortus beëindigd. Amerikaanse staten moeten nu zelf bepalen of abortus is toegestaan. In Missouri wordt dat recht al aan banden gelegd. 

Insomniac was de eerste studio die van zich liet horen op Twitter. “Wij zijn mensen die games maken. Reproductieve rechten en lichamelijke integriteit zijn mensenrechten,” zo luidt het statement. Later volgden Bend Studio, Media Molecule, Sucker Punch Productions, Guerrilla, Sony San Diego en PlayStation London met soortgelijke statements. 

Naughty Dog voegde eraan toe dat het “medewerkers actief zal steunen in het ontvangen van de juiste zorg”. Dat kan betekenen dat Naughty Dog medewerkers zal helpen om naar een staat te reizen waar abortus wel is toegestaan, als zij zelf in een staat wonen waarin het verboden wordt. Sony Santa Monica deelt hetzelfde bericht. 

Ook Microsoft liet van zich horen op het Twitter. "Bij Xbox blijven we toegewijd aan onze medewerkers om te verzekeren dat ze gelijke toegang tot gezondheidszorg houden." Bethesda liet het volgende weten: "Wij geloven dat het vermogen om zelf keuzes te maken over je levensstijl en lichaam een mensenrecht is."

Iets later werd bekend dat ook Sony, en alle daaronder vallende bedrijven en studio’s, de reiskosten vergoedt aan werknemers die naar een andere staat moeten reizen voor de juiste zorg. Hetzelfde geldt voor Netflix, Paramount, Comcast, Warner Bros. Discovery, Amazon, Xbox en Disney.

In mei zou Sony-ceo Jim Ryan nog een e-mail hebben verstuurd waarin hij stelt dat verschillende meningen over abortusrechten binnen het bedrijf gerespecteerd moeten worden. Dat schoot toen bij veel werknemers in het verkeerde keelgat, waarna Insomniac een donatie van 50.000 dollar deed aan de non-profitorganisatie WRRAP, die zich inzet voor reproductieve rechten. Achter de schermen verdubbelde Sony die donatie, maar naar verluidt bleef het zich vasthouden aan wat in de interne e-mail stond beschreven.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen
Nieuws

Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen

De game bevindt zich nu in early access op Steam

Ori-ontwikkelaar Moon Studios is van plan om hun meest recente game No Rest for the Wicked uit te brengen op de Nintendo Switch 2.

Dat meldde Ori-regisseur Thomas Mahler op X. In eerste instantie vroeg hij daar na de onthulling van de Switch 2 aan zijn volgers wie er interesse heeft in No Rest for the Wicked op Switch 2, gevolgd door een emoji van een duimpje omhoog.

Een volger vroeg hem daarna of Mahler verwacht dat de Switch 2 de game wel kan draaien. Daarop reageerde hij met: "Als dat niet zo is, dan zorgen we er wel voor." Daarmee bevestigt hij in ieder geval dat de intentie er is.

No Rest for the Wicked is een actie-rpg met een duisterdere en realistischere vormgeving dan de Ori-spellen. De game speelt zich af in het jaar 841, en de koning is overleden. Zijn arrogante zoon Magnus neemt de kroon over, en een plaag genaamd de Pestilence keert na duizend jaar terug.

Spelers kruipen in de huid van een Cerim, die onderdeel uitmaakt van een groep heilige strijders met speciale krachten die alles op alles zetten om de Pestilence tegen te houden. Ondertussen moeten spelers zich een weg banen door politieke intriges. Daarbij is de spelwereld met de hand gemaakt, wat het geheel een schilderachtig uiterlijk geeft.

De early access-versie van No Rest for the Wicked is speelbaar via Steam. Op een later, nog onbekend moment moet de uiteindelijke versie uitkomen op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Mogelijk volgt er dus ook een Switch 2-versie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'
Nieuws

'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'

Sony zou minder happig zijn geworden op liveserviceprojecten

De recente annuleringen van liveservicegames door Sony PlayStation zouden zijn gedaan door wat er vorig jaar met Concord is gebeurd.

Dat claimt journalist Jeff Grubb te hebben vernomen, zo meldt hij in zijn Game Mess-podcast. Eerder vandaag bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Grubb meldde daarna het volgende: "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

De multiplayergame Concord verscheen afgelopen jaar, maar werd door een gebrek aan spelers enkele weken na release weer offline gehaald. Mensen die de game hadden gekocht kregen hun geld terug. Ontwikkelaar Firewalk Studios werd gesloten.

Grubb meldde in zijn podcast tevens dat het om de hoofdprojecten van Bend Studio en Bluepoint Games ging. "Ze zullen nu nieuwe projecten moeten pitchen, en het is vrij zeker dat ze geen groen licht zullen krijgen voor een liveservicegame. Dat weten ze, dus verwacht die niet van deze studio's."

De journalist geeft aan dat het bovenstaande voor veel gamers waarschijnlijk als muziek in de oren klinkt - er is immers veel weerstand voor Sony's huidige focus op liveservice. Grubb benadrukt echter ook dat dit slecht nieuws voor de bovenstaande studio's kan zijn, omdat ze juist financiële middelen aangereikt kregen van het bedrijf vanwege die focus. "Nu moeten ze een pitch voor een traditionelere game bedenken, en heeft Sony daar interesse in?"

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!