AMD hint mogelijk naar AI-upscaling voor PlayStation 5 Pro
Nieuws

AMD hint mogelijk naar AI-upscaling voor PlayStation 5 Pro

2024 is volgens AMD een belangrijk jaar voor AI-upscaling

AMD zet dit jaar stevig in op AI-upscaling, en claimt dat dit ook voor gameapparaten beschikbaar komt - bijvoorbeeld de PlayStation 5 Pro.

Begin deze maand werd AMD's chief technology officer Mark Papermaster geïnterviewd door YouTube-kanaal No Priors: AI, Machine Learning, Tech, & Startups. Hij meldde het volgende: "2024 is een groot jaar voor ons, omdat we zoveel jaren hebben besteed aan het ontwikkelen van onze hardware- en softwaremogelijkheden voor AI."

Hij vervolgt: "We hebben zojuist AI ingezet voor onze gehele portfolio, dus Cloud Edge, onze pc's, onze eigen apparaten en onze game-apparaten. We stellen onze game-apparaten in staat om met AI op te schalen, en 2024 is echt een enorm uitroljaar voor ons."

Hoewel Papermaster niet letterlijk PlayStation 5 Pro noemt, is AMD wel een belangrijke partner voor Sony. De bedrijven hebben immers samen een system-on-a-chip (SoC) ontworpen voor de PlayStation 5. Het is dan ook niet vergezocht om te veronderstellen dat AI-upscaling naar volgende PlayStation-consoles, zoals een PS5 Pro, komt.

Het gebruik van AI voor het upscalen van games - bijvoorbeeld voor een hogere resolutie en betere graphics, zonder dat dit extra krachtige hardware vergt - is op pc al een veelgebruikte technologie. AMD stelt op pc FSR beschikbaar, terwijl Nvidia DLSS toepast.

Volgens aanhoudende geruchten brengt Sony later dit jaar een Pro-versie van de populaire PlayStation 5-console uit. Veel experts gaan er van uit dat de console inderdaad gebruik gaat maken van AI-upscaling. De Pro-versie van de PS5 is vooralsnog niet officieel aangekondigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Forse Stalker 2-patch voert meer dan 1200 verbeteringen door
Nieuws

Forse Stalker 2-patch voert meer dan 1200 verbeteringen door

GSC Game World heeft wederom een flinke patch voor Stalker 2: Heart of Chornobyl uitgebracht met meer dan 1200 verbeteringen en oplossingen voor bugs.

Patch 1.3 voert allerlei verbeteringen door aan de prestaties, gevechten en andere facetten van de game. Ook zijn er nieuwe scènes toegevoegd wanneer spelers sterven, zijn de gezichtsanimaties van NPC's verbeterd en is er een nieuw muziekthema voor Slag Heap bij nacht. Mutanten bewegen vloeiender en NPC's reageren nu beter op het geluid van voetstappen. De volledige patch notes zijn hier te vinden.

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is sinds afgelopen najaar verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass. Stalker 2 kende op release wel bugs en andere technische mankementen. De ontwikkelaar bracht dan ook al meerdere patches uit om die weg te werken.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in zijn review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Launchtrailer van Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition te zien
Nieuws

Launchtrailer van Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition te zien

Game verschijnt morgen op Nintendo Switch

Nintendo heeft de launchtrailer van Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition uitgebracht.

De game komt morgen uit voor Nintendo Switch en heeft verbeterde graphics en nieuwe verhaalelementen - inclusief een nieuwe omgeving. Mensen die het spel voor 6 april via de Nintendo eShop aanschaffen (of de downloadcode die bij de fysieke versie van de game zit inwisselen) ontvangen als bonus een Exploration Support Pack. Dit bevat onder andere 100.000 credits, de Advanced Iron Knife als mêleewapen, de Advanced Storm Assault Rifle, diverse verbeteringen voor wapens en armor en een Survival-armorset.

Xenoblade Chronicles X verscheen oorspronkelijk in 2015 voor de Wii U en is net als de andere Xenoblade Chronicles-games ontwikkeld door Monolith Soft. Een uniek aspect aan de game ten opzichte van de andere delen in de rpg-reeks is dat spelers hier gigantische mechs besturen. Het verhaal en de spelwereld staan volledig los van de andere delen en kan dus door nieuwe spelers ervaren worden.

"We schrijven het jaar 2054", zo luidt de officiële synopsis. "Na een vernietigende, intergalactische oorlog zijn de mensen van de Aarde gevlucht. Als één van de overlevenden en bewoners van de New Los Angeles (NLA)-kolonie, moet je een nieuw thuis bouwen op de gevaarlijke planeet Mira. Strijd voor de toekomst van de mensheid in een open wereld met vijf gevarieerde continenten vol onbekende wezens – waarvan sommige reusachtig groot."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!