Sony zet zijn PlayStation-geschiedenis in brand
Nieuws

Sony zet zijn PlayStation-geschiedenis in brand

Sony heeft besloten om de digitale winkels van de PlayStation 3, PlayStation Portable en PlayStation Vita te sluiten. Dat is niet alleen gevaarlijk voor de geschiedenis van onze favoriete hobby, maar staat ook haaks op wat het bedrijf onlangs nog probeerde uit te stralen.

Ik voelde me zo warm van binnen toen ik Astro’s Playroom op de PlayStation 5 had uitgespeeld. Ik wist niet eens dat ik nostalgische gevoelens voor PlayStation kon hebben, maar potverdorie, daar waren ze! Het leek voor mij nog als gisteren dat de eerste Sony-console op de markt verscheen en ik mijzelf verloor in Final Fantasy 7, maar het is inmiddels alweer bijna 25 jaar geleden. Pardon, hoe oud ben ik?

Ik liet mezelf meevoeren door al die schattige Astrobotjes, verkleed als verwijzingen naar PlayStation-series, de een nog obscuurder dan de ander. Voor mijn gevoel wilde Sony duidelijk laten zien: kijk, wij zijn er al best wel lang. Wij hebben een diepgaande geschiedenis. Je vond ons al leuk toen je klein was en je vindt ons nog steeds leuk. De PlayStation is waar je je thuis voelt.

©GMRimport

Als dat zo is, dan is mijn geboortehuis net door Sony in brand gestoken. Dat ouderlijk huis waar ik ben opgegroeid, waar mijn schommel in de tuin stond en mijn knuffels vanaf de vensterbank naar buiten kijken. Huppakee, de fik erin. Sorry Troetelbeer, je bent nu een hoopje as.

Streep erdoor

Door de digitale winkels op oudere systemen te sluiten, zet Sony een dikke streep door zijn jarenlange geschiedenis. Natuurlijk komt het niet dagelijks voor dat je je PlayStation 3 onder het stof vandaan haalt om een oude InFamous of, zeg, The Last Guy te spelen. Maar misschien komt er een moment waarop je toch zin krijgt om een oude game aan te schaffen, bijvoorbeeld omdat je na de vorige zin The Last Guy hebt gegoogeld. Dan moet je snel zijn, want na komende zomer kan dat dus niet meer. Het blijft vooralsnog wel mogelijk om gekochte games opnieuw te downloaden.

Het is ongekend dat zoveel games straks gewoon van de aardbodem verdwijnen. Games die fysiek zijn verschenen zijn tweedehands nog wel op te snorren, maar digitale games uit dat tijdperk worden onvindbaar (zoals The Last Guy). Dat is een grote klap voor het behoud van onze geschiedenis. Het is toch onvoorstelbaar dat er een grote hoop spellen is die straks niet meer toegankelijk is voor nieuwe spelers? Iemand die zich bijvoorbeeld in de geschiedenis van een gameserie of ontwikkelstudio wil verdiepen?

©GMRimport

Concurrentie

Het staat bovendien haaks op hoe de concurrentie met hun geschiedenis omgaat, met name de houding van Microsoft. Op de Xbox wordt alle mogelijke moeite gedaan om zoveel mogelijk spellen uit het verleden speelbaar te maken. Via backward compatibility kun je op moderne Xbox-consoles helemaal terug naar het gamesaanbod van de eerste spelcomputer van Microsoft. Sommige games worden nog automatisch opgepoetst ook, bijvoorbeeld met HDR. Als je de game ooit hebt gekocht, hoef je hem niet nog een keer te aan te schaffen.

Nintendo pakt het weer anders aan, want die behandelen hun verleden als een soort schat. Oude games liggen in een kluis die maar af en toe open gaat. Als oude Mario-games in een nieuwe verpakking opnieuw op de markt verschijnen, wordt dat als een feestje gevierd. Zo waardevol is het verleden van Nintendo.

©GMRimport

Wie wil dit spelen?

Sony hecht blijkbaar minder waarde aan hun geschiedenis. Een beroemde quote blijft die uit 2017 van Jim Ryan, inmiddels CEO van Sony Interactive Entertainment. Hij zei dat er vaak werd gevraagd om backward compatibility, maar dat het weinig werd gebruikt. Op een Gran Turismo-evenement zag hij oude PS1- en PS2-games staan. “Ze zagen er oud uit”, zei hij tegen Time. “Waarom zou iemand dit spelen?”

Het is een beetje flauw om die oude quote te blijven herhalen, maar dat komt doordat de houding van Sony sinds die tijd weinig veranderd lijkt te zijn. Er zijn een aantal PlayStation 2-klassiekers naar PS4 gebracht, maar na een handjevol titels hield dat op. PS1-games zijn al helemaal ontoegankelijk en de PS3 is te moeilijk om te emuleren, al staan er wel veel PS3-games op de dienst PS Now.

Nee, voor de echt nostalgische gevoelens start ik Astro’s Playroom maar weer op. Daar voel ik me gesteund door al die kleine Astrobotjes die me verwelkomen. Het lukt om me door twintig robots te laten volgen in CPU Plaza, dat levert mij zelfs een bronzen trofee op. Hoe die trophy heet? The Last Guy. Ai…

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak
Nieuws

Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak

Eén van de geannuleerde games was een God of War-spel

Update: Jason Schreier heeft laten weten dat de werknemers van Bend Studio en Bluepoint Games nog voordat het nieuws over de annulering van hun liveservicegames naar buiten kwam verwittigd werden.

Dat liet de journalist via social media weten. Schreier brak vorige week ook het nieuws over de annuleringen van de games. De onderstaande claim van Jeff Grubb dat werknemers het nieuws over de annuleringen via het nieuwsbericht te horen kregen, blijkt dus onjuist.

Oorspronkelijk bericht:
De werknemers van Bluepoint Games en Bend Studio zouden via de nieuwsberichten die naar buiten kwamen hebben gehoord over de annulering van de liveservicegames waar ze aan werkten.

Vorige bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Journalist Jeff Grubb claimde in zijn Game Mess-podcast dat de werknemers van bovengenoemde studio's niet van te voren op de hoogte waren gesteld van de annuleringen, maar dit tegelijk met gamers wereldwijd hoorden via het Bloomberg-artikel.

Grubb: "Ik heb het uitgezocht en het is waar. De twee studio's kwamen er tegelijk met iedereen achter. Dus mensen kwamen op hun werk aan en vroegen zich af wat de volgende stappen waren. Ze zullen een nieuw idee aan Sony moeten pitchen, en het landschap van wat mogelijk is, is drastisch veranderd."

In dezelfde podcast gaf Grubb ook aan dat de games deels geannuleerd zijn door het falen van Concord vorig jaar. "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA's Origin-launcher verdwijnt in april
Nieuws

EA's Origin-launcher verdwijnt in april

Gebruikers worden aangeraden over te stappen naar de EA-app

Electronic Arts stopt op 17 april voorgoed met de Origin-launcher. Alle gebruikers moeten dan overstappen op de bestaande EA-launcher.

De Origin-launcher voor pc werd in 2011 geïntroduceerd en konden via het programma de games van EA beheren. In 2020 bracht het bedrijf echter de vervangende EA-app uit, gevolgd door de volledige release twee jaar later.

Aangezien er alleen maar een 32-bit-versie van Origin beschikbaar is en Microsoft stopt met het ondersteunen van 32-bit-software op Windows, moet iedereen dus overstappen naar de EA-app waar wel een 64-bit-versie van beschikbaar is.

Mensen die Origin nog gebruiken kunnen volgens EA moeiteloos overstappen naar de EA-app. Nadat men is aangemeld kan men daar alle games en geboekte voortgang vinden. Mogelijk zullen echter niet alle oudere mods ondersteund worden in de EA-app.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!