Indie-ontwikkelaars doen beklag over samenwerking met PlayStation

Indie-ontwikkelaars doen beklag over samenwerking met PlayStation

Verschillende onafhankelijke ontwikkelaars hebben op social media hun beklag gedaan over hun samenwerking met Sony PlayStation.

Het gesprek begon bij Iain Garner, de ontwikkelaar van Neon Doctrine, die op Twitter aangaf het over 'platform X' te hebben waar geen Game Pass op beschikbaar is. Ook gaf hij aan dat het niet om de Nintendo Switch ging, waardoor al snel de conclusie getrokken werd dat er over PlayStation-consoles werd gepraat.

Volgens Garner krijgen ontwikkelaars "geen fanfare, geen features en geen liefde" wanneer Sony de game in kwestie niet interessant vindt. Er zou alleen extra aandacht aan een indiegame geschonken worden wanneer er een minimaal bedrag van 25.000 dollar betaald wordt aan Sony. Ook zou men vervolgens dertig procent van alle verdiensten aan het bedrijf moeten overhandigen. Verder meldt Garner dat ontwikkelaars alleen hun game met korting aan kunnen bieden na goedkeuring van het onbenoemde bedrijf. 

Mike Rose van Descenders-uitgever No More Robots en Ragnar Tornquist van Dreamfall Chapters-studio Red Thread Games beaamden de ervaringen van Garner. "Draugen is al meer dan een jaar uit op consoles", zo meldt Tornquist. "Wanneer was de laatste keer dat het spel met korting te koop was of in de uitverkoop ging? En het is niet dat we het niet proberen. Het is ontmoedigend."

Ook Matthew White van Calico-uitgever WhiteThorn Games - en een voormalige senior data analist bij PlayStation - deelde zijn ervaringen. "Platform X is ons slechtst presterende platform, slechter dan de systemen van de bekende loodgieter en de supersoldaat, en ook slechter dan DRM-vrije platforms als Itch. Vorige maand verdienden we meer via Google Admob. Marketing, Analytics-cijfers, CPM en andere tools bestaan niet of nauwelijks."

White vervolgt: "Het duurt maanden in plaats van dagen of weken om een reactie te krijgen. We hebben geen zicht op of communicatie over wat er gebeurt bij Platform X. Het kostte ons meer dan acht maanden om development kits van Platform X te ontvangen, ook al hebben we meerdere IPs uitgegeven."

Sony heeft vooralsnog niet gereageerd op de geuite kritiek van de onafhankelijke ontwikkelaars.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Dit geld niet alleen voor indies. Sony maakt het bijvoorbeeld ook lastig voor grote ontwikkelaars om crossplay te integreren. Een ander voorbeeld zijn ook de mods van Skyrim op PS

0

Tja, het is ook voor de players, niet voor de developers

0
test

@-it- ja joh, tuurlijk. Wie heeft er wat aan dat game ontwikkelaars hun games niet kunnen verkopen? Wij als gamers lopen daarmee hun plezier mis. Gelukkig is het aandeel van platform x in mijn collectie niet zo groot. Op de Vita komt toch niets meer uit. En loop ik er niet zoveel moois mis, omdat mijn genre ook wel uitkomt bij de loodgieter zonder steeksleutel. En laat nu daar nu ook de ontwikkelaars het meeste mee verdienen... Win win win. Sony is nog nooit voor de player geweest, ondanks hun leus. Vooral voor het geld. (Net als MS en Nintendo, maar toch lijken die meer een game hart te hebben.) Ik kan ze alle drie waarderen. Blinde fanbois wat minder.

0

@Chinco Het was ironisch bedoeld he ;) Ik kan dit zeker ook niet waarderen als Developer zijnde. Net zoals het beleid van Apple, Google, Steam, etc van hun stores overigens

0

Aanbevolen voor jou