Het verschil tussen Horizon Forbidden West op PlayStation 5 en PlayStation 4
Nieuws

Het verschil tussen Horizon Forbidden West op PlayStation 5 en PlayStation 4

Guerrilla Games heeft Horizon Forbidden West voor de PlayStation 5 als de PlayStation 4 ontwikkeld. Wie de PlayStation-versie bezit kan zelfs gratis upgraden naar de current-gen-versie. Het kan dus geen kwaad om even te kijken naar de grafische verschillen van beide Forbidden West-versies.

Afgelopen juni sprak regisseur Mathijs de Jonge al met

Watch on YouTube

over verschillen tussen de PlayStation 5- en PlayStation 4-versie. Ten opzichte van de oudere console bevat de PlayStation 5-versie visuele verbeteringen, waaronder meer gedetailleerde graphics, meer geometrische diepte en een speciaal onderwaterweergavesysteem. De current-gen-versie beschikt tevens over extra details en extra systemen voor overtuigendere golven. De laadtijden zijn bovendien aanzienlijk korter dankzij de ingebouwde SSD; het verschil is gemiddeld meer dan vijftig seconden.

Watch on YouTube

Performance Mode en Resolution Mode

Op de PlayStation 4 hangen de resolutie en beeldkwaliteit af van het consolemodel. Het reguliere model draait de game in een resolutie van 1080p, terwijl de Pro de resolutie verhoogt naar: 1800p – vergelijkbaar met de Performance Mode op PlayStation 5. Wat framerate betreft draaien alle PS4-versies op 30 fps, alleen de PS5-versie ondersteunt 60 fps in de Performance Mode. Dat laatste gaat uiteraard wel ten koste van de resolutie, scherpte en details ten opzichte van de Resolution Mode. Die draait namelijk in een volledige 4K op 30 fps. 

Watch on YouTube

Verder maakt de PlayStation 5-versie gebruik van een filmisch lichtsysteem gedurende de hele game, terwijl die in de PlayStation 4-versie alleen aanwezig is tijdens de tussenfilmpjes. De PlayStation 5 heeft namelijk een krachtigere processor die dat lichtsysteem continu kan laten draaien en ervoor zorgt dat lichttexturen beter gedefinieerd zijn.

Een opvallend onderdeel van dit nieuwe lichtsysteem is het zogenaamde ‘hero light’, dat in beide versies beschikbaar is om aan te zetten. Daarmee is hoofdpersonage Aloy beter zichtbaar in de game, ongeacht haar locatie. In de PlayStation 4 (Pro)- versie van het hero light springt het personage er daarom niet zo duidelijk uit als in de PlayStation 5-versie. Bekijk hieronder het verschil tussen de twee consoleversies van het hero light: 

Watch on YouTube

Volledige immersie

De PlayStation-versie ondersteunt daarnaast 3D-audio. Dat is mogelijk door de 3D Tempest geluidstechnologie van de PlayStation 5. Daarmee moeten spelers zich volgens ontwikkelaar Guerrilla Games ‘omringd’ voelen door het geluid, wat handig is tijdens gevechten of stealthmissies. De DualSense-controller moet ook zorgen voor meer immersie, door middel van haptische feedback en dynamische adaptieve triggers.

Tot slot geeft Mathijs de Jonge aan dat een groot deel van de ontwikkeling heeft plaatsgevonden op de PlayStation 4. De game is volgens de ontwikkelaar veel getest op de het oudere platform, waardoor het een ‘goede ervaring’ en een ‘fantastisch uitziende game’ moet worden. Bovendien is de PlayStation 4-versie tien euro goedkoper, wat wel zo voordelig is dankzij een gratis upgrade naar de current-gen-versie.

Horizon Forbidden West verschijnt op 18 februari voor PlayStation 5 en PlayStation 4. In de review op Gamer.nl gaf Ron Vorstermans de game een 9.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Atomfall-video toont wat spelers te wachten staat
Nieuws

Atomfall-video toont wat spelers te wachten staat

Game verschijnt op 27 maart voor Xbox- en PlayStation-consoles, pc en Game Pass

In een meer dan zeven minuten durende video van Atomfall wordt het concept en de gameplay van de game uit de doeken gedaan.

Atomfall speelt zich vijf jaar na een nuclaire ramp in Noord-Engeland af. Hoewel het om een fictioneel verhaal gaat, is de game geïnspireerd door een echte nucleaire ramp die in 1957 in Noord-Engeland voorkwam. Toen brak er brand uit in een plutoniumfabriek. In de game zijn de gevolgen logischerwijs nog erger, en wordt er vijf jaar na een nucleaire ramp gekeken hoe de wereld er aan toe is.

De survival-actiegame richt zich op singleplayergameplay. Spelers verkennen een post-nucleaire omgeving en moeten craften, handelen en materialen zoeken terwijl ze vechten om te overleven. De wereld is namelijk gevuld met gemuteerde wezens, cults en gevaarlijke facties.

Atomfall komt op 27 maart naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Ook komt de game op release op Game Pass te staan. De game wordt ontwikkeld door de Britse studio Rebellion, bekend van de Sniper Elite-serie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hyper Light Breaker-trailer toont speelbare personages en bazen
Nieuws

Hyper Light Breaker-trailer toont speelbare personages en bazen

Game verschijnt aanstaande dinsdag via Steam Early Access

Er is een nieuwe trailer van Hyper Light Breaker uitgebracht waarin verschillende Breakers - speelbare personages - en Crowns - oftewel bazen - worden getoond.

De Early Access-versie van Hyper Light Breaker werd vorig jaar uitgesteld naar begin dit jaar. Op 14 januari is het zover; dan verschijnt de game op Steam. Er komt ook een Hyper Light Breaker Bundle beschikbaar van 14 tot en met 28 januari waarbij het origineel, Hyper Light Drifter, gratis wordt weggegeven.

Hyper Light Breaker werd al in 2022 aangekondigd. Het vervolg op Hyper Light Drifter speelt zich af in een nieuwe wereld genaamd Overgrowth, maar het grootste verschil ten opzichte van de eerste game is dat de 2D-gameplay wordt vervangen voor drie dimensies. Spelers moeten in de roguelite de Abyss King zien te verslaan. Ook krijgt de game een hubgebied genaamd The Settlement die spelers tussendoor kunnen bezoeken. Consoleversies voor de game zijn nog niet aangekondigd. Hyper Light Drifter kwam na de pc-release uiteindelijk wel naar consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!