Creative director wilde een vervolg op Mass Effect: Andromeda

Creative director wilde een vervolg op Mass Effect: Andromeda

Verwachtingsmanagement

Creative director Mac Walters vindt het nog altijd jammer dat Mass Effect: Andromeda geen vervolg heeft gekregen.

Dat zegt hij in een interview met Eurogamer, waarin uitgebreid wordt ingegaan op de geschiedenis van de serie en de ontwikkeling van Mass Effect: Andromeda, een game uit 2017 die niet positief werd ontvangen. Zo bevestigt Walters een gerucht dat Andromeda oorspronkelijk een procedureel gegenereerd universum zou bevatten.

Walters werkte eerst als schrijver aan de Mass Effect-trilogie en Anthem bij BioWare Edmonton, maar werd halverwege de ontwikkeling overgezet naar BioWare Montreal en Mass Effect: Andromeda toen director Casey Hudson het bedrijf verliet. Op dat moment was de game net bezig met de overgang naar een meer lineaire game.

"Uiteindelijk paste het procedurele universum niet bij de manier waarop wij verhalen vertellen", zegt Walters. "We maken veel grote set-pieces en dat soort dingen, dat is moeilijk te vertalen naar een procedureel gegenereerde wereld."

Volgens Walters zat de gamesindustrie in een 'rare fase': "Veel mensen zeiden dat kwantiteit kwaliteit was, dus wij hadden onszelf intern een beetje overtuigd dat de game misschien niet zo gepolijst was als Mass Effect 3, maar dat dat oké was: het is groter en er is meer van, er is meer te doen. Toen kwam er een moment waarop mensen zeiden: 'Nee, dat is niet oké.'"

Daar kon Walters wel mee leven, maar hij vindt het jammer dat er daarna geen tweede deel van Andromeda is gekomen. Het is volgens hem oneerlijk dat de game werd vergeleken met Mass Effect 3, omdat die game door een ervaren studio werd gemaakt, na de eerdere twee delen. Andromeda kwam van een relatief nieuwe studio, die voorheen vooral ondersteunde bij de Mass Effect-games.

"Er waren veel dingen die we opnieuw moesten leren en uitvogelen", zegt hij. "En als je dat doet, is het heel uitdagend om net zo gepolijst te zijn als een derde versie was, en dat hebben we niet gehaald. We hadden, achteraf gezien, kleiner moeten inzetten en ons meer moeten richten op kwaliteit. Ik wou dat we een tweede hadden kunnen maken, want dan zou je echt die vooruitgang hebben gezien, net zoals tussen ME1 en ME2 uit de originele trilogie."

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Login of maak een account en praat mee!

Aanbevolen voor jou