Ryzen 6000-apu klokt hogere framerates dan GTX 1650 Max-Q
Nieuws

Ryzen 6000-apu klokt hogere framerates dan GTX 1650 Max-Q

Met het vervallen van reviewembargo's rondom AMD's nieuwe Ryzen 6000-apu's heeft de chipgigant ook een reeks eigen benchmarks vrijgegeven. Volgens AMD klokt de geïntegreerde Radeon 680M-gpu in veel games hogere framerates dan een laptop met instap-gpu's van Nvidia.

AMD's eigen presentatiebeelden, mede vrijgegeven door HardwareLuxx, zetten  onder meer de Ryzen 7 6800U-apu tegenover de Core i7-1165G7 van Intel, maar ook notebooks met Nvidia's GeForce MX 450 en een 'GeForce GTX Max-Q' — wat bij nadere inspectie de GTX 1650-gpu zou moeten zijn. In vrijwel alle statistieken scoort de nieuwe 6 nm apu van AMD hoger in 1080p-prestaties, met grafische kwaliteit zo veel mogelijk op 'Low'.

In het geval van de vergelijking met Nvidia's GTX 1650 Max-Q zijn de resultaten mogelijk wel enigszins verdraaid. De geïntregeerde Radeon 680M scoort nipt hoger in sommige games, maar is daarbij vaak afhankelijk van AMD's eigen upscalingtechnologie, FidelityFX Super Resolution. Naar al het schijnt kreeg de GTX 1650-gpu niet diezelfde zet in de rug, terwijl AMD's open-source upscalinggereedschap ook op de chipsets van concurrenten kan draaien.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Zonder FSR-upscaling belooft AMD alsnog significante resultaten. Games als Shadow of the Tomb Raider en Back 4 Blood moeten op 'native' 1080p makkelijk de 60 frames per seconde kunnen behouden, puur en alleen met een geïntregeerde gpu. AMD claimt dat ook de lichtere Radeon 660M "ongeveer twee keer zo snel is als Intel Iris Xe-graphics", waarmee bewezen moet worden dat igpu's in de toekomst "geen obstakel voor gaming" meer zullen vormen.

Met de officiële lancering van deze eerste HS-reeks Ryzen 6000-apu's bereidt AMD ook de volgende reeks notebookchipsets voor, met TDP's tot meer dan 45 watt. Vanaf maart dienen ook de zwaardere HX-lijn en de U-serie voor "ultradunne" notebooks in beeld te komen. Alle Ryzen 6000-apu's komen voor het eerst met een geïntegreerde RDNA 2-gpu: de Radeon 680M (12 kernen tot 2,4 GHz) voor Ryzen 7- en 9-processoren — en de Radeon 660M (6 kernen tot 1,9 GHz) voor Ryzen 5-processoren.

Tussen maart en april plant AMD ook een 'Pro'-aanbod van Ryzen 6000-chipsets in, zo blijkt uit nieuw vrijgegeven roadmaps. Daarmee lijkt AMD ook meer op de 'prosumer' in te spelen, alsmede laptops van een zakelijkere aard. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fatal Fury 2 en twee andere SNES-games aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Nieuws

Fatal Fury 2 en twee andere SNES-games aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Ook Super Ninja Boy en Sutte Hakkun zijn nu speelbaar via de SNES-app

Nintendo heeft drie games aan de SNES-app voor Nintendo Switch Online-leden toegevoegd, waaronder Fatal Fury 2.

Het gaat om de SNES-versie van de arcadegame van SNK en Nova. Waar de SNES-versie van de eerste Fatal Fury erg verschilde van de arcadegame, is Fatal Fury 2 een trouwere overzetting. De game bevat acht vechtersbazen om uit te kiezen.

De twee andere SNES-games die zijn toegevoegd zijn Super Ninja Boy en Sutte Hakkun. Eerstgenoemde is een combinatie tussen een rpg en een fighter - de spelwereld doet denken aan een klassieke rpg, maar wanneer een gevecht met vijanden begint wordt het een soort side-scrolling beat 'em up.

Sutte Hakkun tot slot is een puzzelgame met platformelementen die ontwikkeld is door Indieszero en uitgegeven werd door Nintendo. Het is voor het eerst dat de game op officiële wijze speelbaar is in het Westen. Spelers besturen een glazen vogelachtig personage genaamd Hakkun, die gekleurde vloeistoffen op kan zuigen en ze in transparante blokken kan stoppen om ze te kunnen bewegen.

De SNES-app is beschikbaar via een Nintendo Switch Online-abonnement. Deze kan voor 3,99 euro per maand of 19,99 euro per jaar aangeschaft worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Virtuos Games neemt Brabantse studio Abstraction over
Nieuws

Virtuos Games neemt Brabantse studio Abstraction over

Virtuos werkt in ieder geval aan Metal Gear Solid Delta en mogelijk een Oblivion-remake

Virtuos Games, de uit China afkomstige ontwikkelaar met diverse vestigingen in verschillende werelddelen, heeft de uit Noord-Brabant afkomstige ontwikkelaar Abstraction Games overgenomen.

Daarnaast neemt Virtuos ook de Amerikaanse ontwikkelaar Pipeworks Studios over en is er een meerheidsbelang verkregen in het Canadese Umanaïa Interactive. In het persbericht worden geen bedragen genoemd voor de overnames.

Abstraction Games is gevestigd in Valkenswaard en heeft meer dan negentig werknemers. De studio heeft meegeholpen aan de ontwikkeling van games als Halo: The Master Chief Collection, Baldur's Gate 3 en Frostpunk, en heeft ook bijgedragen aan de Dune- en Halo-franchises.

Dat lijkt goed te passen bij Virtuos Games, dat ook met regelmaat andere ontwikkelaars helpt, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van Hogwarts Legacy, Cyberpunk 2077 en de Horizon-spellen. Ook werkt het bedrijf samen met Konami aan het aankomende Metal Gear Solid Delta: Snake Eater.

Er gaan overigens geruchten dat Virtuos aan een remake van The Elder Scrolls 4: Oblivion werkt. In 2023 gingen er al geruchten over een remake (of remaster) van Oblivion. Een oud-medewerker van Virtuos maakte toen melding van het bestaan van de game via Reddit. Later dat jaar lekten er documenten uit van de rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission waarin ook de remake werd vermeld, alsmede een remake of remaster van Fallout 3. Begin dit jaar liet een technical art director van het bedrijf weten aan een remake te werken die op Unreal Engine 5 draait - er wordt gespeculeerd dat het om Oblivion gaat. Dit is op moment van schrijven niet bevestigd.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!