RTX 4060 en RTX 4050 genoemd in productregister
Nieuws

RTX 4060 en RTX 4050 genoemd in productregister

Een Chinese hardwarefabrikant heeft al RTX 4060- en RTX 4050-videokaarten laten registreren bij de Euraziatische Economische Commissie (EEC).

De Shangke Group zal bij veel Europeanen niet bekend zijn, maar dochtermerken MaxSun en Soyo zijn al jaar en dag actief in de hardwaremarkt. Eerder deze week liet de bedrijfsgroep tientallen nieuwe Nvidia-videokaarten registreren bij de EEC, waaronder dus ook RTX 4060- en RTX 4050-producten, die beide nog niet vanuit Nvidia aangekondigd zijn.

Normaliter is het Gigabyte die als eerste nieuwe gpu's bevestigt middels een EEC-registratie, maar ditmaal gaat de primeur voor de verandering naar een relatief onbekende speler op het wereldtoneel. Voor Shangke Group in het specifiek is dat al helemaal opvallend, gezien MaxSun en Soyo vaak later zijn met de uitrol van hun eigen AIB-videokaarten, zeker ten opzichte van de grotere concurrenten. De eerste RTX 4070 Ti van MaxSun verscheen pas afgelopen week wereldwijd, bijna een maand nadat Nvidia de gpu officieel uitbracht.

Nog opvallender is de EEC-registratie zelf, die veel meer betreft dan enkel de twee nieuwe RTX 40-gpu's. Shangke Group liet gelijktijdig ook meerdere RTX 30-gpu's registreren en een heel bestand aan oudere Nvidia-gpu's, teruglopend tot de GeForce 700-generatie (Kepler). Een groot deel van de daarvoor benodigde chips wordt met alle waarschijnlijkheid niet actief meer door Nvidia geleverd, wat de registratie van 'nieuwe' videokaarten betwijfelbaar maakt. 

Vanuit Nvidia zelf is er nooit officieel gesproken over het bestaan van desktopvarianten van de RTX 4060 en RTX 4050, laat staan het terugbrengen van generaties oude architecturen. Wel werden de xx60- en xx50-noemers recentelijk ingezet als onderdeel van Nvidia's mobiele RTX 40-portfolio. Van de desktopvarianten meende een woordvoerder bij Lenovo China dat de RTX 4060 "voor de zomer van 2023" zou moeten verschijnen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Forse Stalker 2-patch voert meer dan 1200 verbeteringen door
Nieuws

Forse Stalker 2-patch voert meer dan 1200 verbeteringen door

GSC Game World heeft wederom een flinke patch voor Stalker 2: Heart of Chornobyl uitgebracht met meer dan 1200 verbeteringen en oplossingen voor bugs.

Patch 1.3 voert allerlei verbeteringen door aan de prestaties, gevechten en andere facetten van de game. Ook zijn er nieuwe scènes toegevoegd wanneer spelers sterven, zijn de gezichtsanimaties van NPC's verbeterd en is er een nieuw muziekthema voor Slag Heap bij nacht. Mutanten bewegen vloeiender en NPC's reageren nu beter op het geluid van voetstappen. De volledige patch notes zijn hier te vinden.

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is sinds afgelopen najaar verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass. Stalker 2 kende op release wel bugs en andere technische mankementen. De ontwikkelaar bracht dan ook al meerdere patches uit om die weg te werken.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in zijn review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Launchtrailer van Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition te zien
Nieuws

Launchtrailer van Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition te zien

Game verschijnt morgen op Nintendo Switch

Nintendo heeft de launchtrailer van Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition uitgebracht.

De game komt morgen uit voor Nintendo Switch en heeft verbeterde graphics en nieuwe verhaalelementen - inclusief een nieuwe omgeving. Mensen die het spel voor 6 april via de Nintendo eShop aanschaffen (of de downloadcode die bij de fysieke versie van de game zit inwisselen) ontvangen als bonus een Exploration Support Pack. Dit bevat onder andere 100.000 credits, de Advanced Iron Knife als mêleewapen, de Advanced Storm Assault Rifle, diverse verbeteringen voor wapens en armor en een Survival-armorset.

Xenoblade Chronicles X verscheen oorspronkelijk in 2015 voor de Wii U en is net als de andere Xenoblade Chronicles-games ontwikkeld door Monolith Soft. Een uniek aspect aan de game ten opzichte van de andere delen in de rpg-reeks is dat spelers hier gigantische mechs besturen. Het verhaal en de spelwereld staan volledig los van de andere delen en kan dus door nieuwe spelers ervaren worden.

"We schrijven het jaar 2054", zo luidt de officiële synopsis. "Na een vernietigende, intergalactische oorlog zijn de mensen van de Aarde gevlucht. Als één van de overlevenden en bewoners van de New Los Angeles (NLA)-kolonie, moet je een nieuw thuis bouwen op de gevaarlijke planeet Mira. Strijd voor de toekomst van de mensheid in een open wereld met vijf gevarieerde continenten vol onbekende wezens – waarvan sommige reusachtig groot."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!