Reddit-gebruiker fikst kapotte Ryzen 9 5900X van 3 dollar
Gamer.nl
Nieuws

Reddit-gebruiker fikst kapotte Ryzen 9 5900X van 3 dollar

Reddit-gebruiker 'bogertonn' kocht een defecte Ryzen 9 5900X voor 3 dollar en wist de cpu zowaar weer aan de praat te krijgen.

Dat liet bogertonn zelf weten op de r/AMD-subreddit. De tech-liefhebber vond de processor bij een Amazon-retourpunt, waar het tweedehands artikel voor 3 dollar verkocht werd, gezien de chip ogenschijnlijk onherroepelijk beschadigd was. Een flinke hoeveelheid van de cruciale contactpinnetjes bleek immers verbogen.

De pinnetjes onderop een moderne processor zijn doorgaans behoorlijk fragiel. Eenmaal verbogen, is de kans klein dat ze veilig terug te buigen zijn — vaker breken de in hun geheel af of raken ze anderzijds beschadigd. Daarnaast kan één defect pinnetje al genoeg zijn om een hele processor plat te leggen, mits het een cruciaal contactpuntje blijkt. Zelf pogingen doen tot reparaties of soldeerwerk worden dan ook afgeraden, maar deze doe-het-zelver slaagde er toch in met puur het terugbuigen resultaten te boeken.

©GMRimport

Volgens bogertonn is zijn spotgoedkope Ryzen 9 5900X weer zo goed als functioneel. Alle pinnetjes zijn op eigen houtje teruggebogen en inmiddels zou de processor zelfs een Prime95-stresstest ruim vijf uur lang vol kunnen houden. In alles lijkt de processor weer functioneel en relatief stabiel. Enkel de pinnetjes waarover de interne audio-engine werkt zijn definitief defect gebleken. De interne geluidsverwerking valt dus af, maar verder lijkt de processor weer kerngezond. 

Op Reddit vraagt de doe-het-zelver voor de zekerheid nog wel of de gefikste Ryzen 9 5900X nu veilig genoeg is om als 'daily driver' gebruikt te worden, hoogstwaarschijnlijk met het oog op het behoud van de andere componenten in het systeem.

De consensus daarover lijkt duidelijk: het gros van de Reddit-gebruikers onderstreept dat de processor functioneel genoeg is, maar dat de stabiliteit mogelijk heeft geleden onder de reparatie. Sommige pinnetjes kunnen immers zwaarder belast worden, door mogelijke beschadiging aan hun parallel geplaatste contactpunten. Daarom wordt een overklok van harte afgeraden; van een ondervoltage wordt gespeculeerd dat het de stabiliteit juist zou kunnen versterken.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!