Oude en nieuwe gpu’s knokken tegen tekorten door crypto-mining
Gamer.nl
Nieuws

Oude en nieuwe gpu’s knokken tegen tekorten door crypto-mining

Inmiddels is het al jaar en dag hét probleem voor de hardware-sector: de groeiende populariteit van crypto-valuta. Doordat het digitale geld gedolven wordt met grafische rekenkracht, komen gamers maar moeilijk aan broodnodige chipsets voor spelprestaties. Deze week praten we je in de Hardware Update bij over hoe Nvidia en partnerfabrikant Palit die toenemende vraag willen beantwoorden. Maar daar blijft het niet bij: ook een ‘derde speler’ in de videokaarten verschijnt aan de horizon.

Nvidia’s mining-kaarten draaien grotendeels op oudere chips

Twee weken terug kondigde Nvidia hun verlossing voor het crypto-probleem aan. Aan de hand van een nieuwe 'Cryptocurrency Mining Processor'-serie (CMP) wil Nvidia specifieke videokaarten maken om crypto-boeren op hun wenken te bedienen. Mocht je dan denken dat deze kaarten alsnog ‘onze’ chipsets wegsnoepen, dan blijkt Nvidia je nu een half stapje voor.

©GMRimport

Geheel officieel is het nog niet, maar alles lijkt er nu op te wijzen dat de eerste vier CMP-kaarten grotendeels gebruikmaakt van oudere grafische chipsets. Bronnen van VideoCardz.com verzekeren dat drie van de nieuwe HX-modellen draaien op de Turing-architectuur, bekend van vorige GeForce-generatie. 

Enkel het eerste topmodel, de CMP 90HX-kaart, deelt een chipset met een moderne gaming-kaart. Dat zwaarste model zou volgens de bronnen op een GA102-100 gpu draaien, die we ook terugvinden in de GeForce RTX 3080.

Het gerucht werd later aangesterkt door Twitter-ingewijde @kopite7kimi, die naar het schijnt van alle vier modellen de interne gpu achterhaald heeft. Ook hij kaart aan: drie van deze componenten draaien op een oudere chip. 

De Turing-architectuur is gebouwd op een ander procedé dan het huidige Ampere, waarmee de twee niet direct in elkaars voorraad zouden snijden. De oudere processoren zijn aanzienlijk zwakker, maar dienen met de juiste optimalisatie alsnog flink crypto’s te kunnen harken. Zo zou de CMP 50HX, beschikkende over een TU102-100 gpu (bekend van de RTX 2080 Ti), een Ethereum-hashrate van 45 MH/s kennen op 250 watt.

Door te besparen op videogeheugen, de snelheid daarvan en display-poorten drukken Nvidia en diens partners de kaarten richting crypto-boeren. Hoe lang de voorraad CMP-kaarten strekt en voor hoeveel de vier modellen respectievelijk over de toonbank mogen, is nog niet bekend. 

Palit reanimeert een dozijn Pascal-kaarten voor crypto-mining

Partnerfabrikant Palit lijkt dat principe nóg verder door te willen trekken. Op de website van de Euraziatische Economische Commissie (EEC) lijkt de hardware-boer licenties aangevraagd te hebben voor maar liefst twaalf ‘nieuwe’ videokaarten, met klaarblijkelijk chipsets uit de Pascal-generatie.  Anno 2017 rolde Nvidia al stilletjes wat gemodificeerde chipsets voor miners uit, welke Palit ver na het afsterven van de lijn lijkt te herintroduceren.

©GMRimport

Dit specifieke dozijn videokaarten draagt een P106-noemer, wat mogelijk refereert naar de chips die Nvidia rond de vorige crypto-golf introduceerde. Met de P106-100 en P106-90 gpu’s stak Nvidia de prestaties van hun GTX 1060 (6GB/3GB GDDR5) in een mining-jasje. Onduidelijk is nog welke specifieke versies Palit nu in handen heeft, maar een herintroductie van de reeks lijkt binnen bereik.

Mocht Palit plots over een voorraad P106-100-chips beschikken, dan biedt dat immers geen verkeerde uitkomst voor miners. De architectuur ligt alweer twee generaties achter ons, maar een P106-kaart als deze delft bijvoorbeeld Ethereum met hashrates à 24.5 MH/s. Ter vergelijking: de aanstaande instap-kaart voor Nvidia’s mining-lijn, de CMP 30HX, behaalt hashrates van 26 MH/s op 125 Watt.

©GMRimport

Hoeveel van de twaalf licenties Palit ook daadwerkelijk in zal zetten, moet nog maar blijken, zoals wel vaker bij EEC-licenties het geval is. Grote voorraad of niet: zolang de P106-kaarten schappelijk geprijsd worden, zouden deze oude rakkers de druk op moderne gaming-videokaarten al kunnen verminderen.  

Specificaties van Intels gaming-videokaarten lijken gelekt

Het zal velen in alle videokaartgekte ontgaan zijn, maar ook Intel bereidt zich voor om de markt te betreden. Enkele weken terug onthulde Intel al hun eerste reeks DG1-desktopvideokaarten, die vooral bedoeld was voor productiedoeleinden. Inmiddels lijkt ook Intels gaming-gerichte aanbod dichterbij te komen, nadat Twitter-ingewijde @OneRaichu op cryptische wijze vermeende specificaties daarvan lekte.

Eenmaal vertaald en van context voorzien, zou de code staan voor een rits details over Intels aanstaande gaming-aanbod. Daarin vallen wederom een boel videokaarten met relatief ‘lichte’ afstelling, maar het topsegment kan zo maar veelbelovend lijken voor gamers. 

Mocht de vermeende lek waarheidsgetrouw zijn, dan werkt Intel aan een grafische processor met 512 execution units (4096 shader units) en tot 16 GB aan GDDR6-geheugen over een 256 bits bus. Lees: dat zou qua prestaties in lijn kunnen staan met de GeForce RTX 3080 en Radeon RX 6800 XT.

Onduidelijk is nog op welke transistor-architectuur de DG2-kaarten gebouwd zijn. Intel bakt veelal zelf de procedés voor hun cpu’s, maar heeft recentelijk een externe chipbakker aangenomen om deze grafische Xe-HPG gamingreeks te fabriceren. Eerdere geruchten spraken ook over een partnership met TSMC voor hun nieuwe 6nm-architectuur, maar tot dusver heeft geen van de fabrikanten een dergelijke samenwerking bevestigd. 

©GMRimport

Intel probeert al langer een greep te krijgen op grafische processoren — de eerste discrete Intel-videokaarten werden al in 2018 geteased. Onder het Xe-vaandel valt inmiddels vooral Intel Iris Graphics Xe, die reeds geïntegreerd zit in een reeks moderne laptop-cpu’s. Ook daar is de focus vooral productief van aard, maar Intels ervaring in game-prestaties neemt hierin ook langzaam toe. 

Op diezelfde, hybride architectuur zijn de eerste DG1-desktopvideokaarten gebouwd. Voorlopig blijft het afwachten tot we meer te weten komen van de opvolgende DG2-kaarten. Vers bloed op de gaming-markt voorziet kan, vooral gezien de stijgende vraagprijzen, niet snel genoeg komen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!