Nvidia verscheept tragere RTX 3050 naar systeembouwers
Nieuws

Nvidia verscheept tragere RTX 3050 naar systeembouwers

Gpu-gigant Nvidia verscheept klaarblijkelijk een alternatieve en ietwat tragere versie van de RTX 3050, welke vooralsnog enkel in OEM-systemen teruggevonden werd.

Een eerste blijk van een alternatieve RTX 3050 dook op via webforum Weibo, waar een gebruiker een foto deelde van een vermeend vertraagde RTX 3050. Het bericht sprak over hoe "de CUDA-kernen afgesneden zijn tot 2304 stukjes", waar de originele RTX 3050 maar liefst 2560 CUDA-kernen telt.

Kort nadat het nog ongeverifieerde bericht op Weibo de ronde deed, paste Nvida de officiële webpagina voor diens GeForce RTX 3050-gpu aan. In het specificatieoverzicht blijken nu inderdaad twee verschillende afsplitsingen mogelijk. De nieuwe RTX 3050-variant biedt inderdaad 2304 CUDA-kernen, maar blijkt daarnaast ook net wat geklokt: 1,51 GHz Base en 1,76 GHz Boost, tegenover de 1,55 GHz en de 1,78 GHz van het originele model. 

Met de krimp in CUDA-kernen pakken ook de andere RTX-architecturen kleiner uit op de nieuwe gpu. Het aantal raytracing-kernen krimpt van 20 naar 18. De Tensor-kernen leveren evenals een tiende in: 72 stuks tegenover de 80 van het origineel. 

©GMRimport

De onderlinge splitsing van de RTX 3050 heeft vooralsnog geen naam of duidelijke indicatie. De originele RTX 3050 draait op Nvidia's GA106-150-chipset, dit nieuwere model maakt mogelijk gebruik van de eerder gelekte GA107-140. Beide varianten heten vanuit Nvidia gewoon "GeForce RTX 3050".

Beide RTX 3050-chips worden uiteraard wel gebundeld met dezelfde 8 GB aan GDDR6-geheugen, op een 128-bits geheugenbus. Onduidelijk is wel of de geheugenklok van 14 Gbps eventueel ook vertraagd wordt op het alternatieve model, al is het aannemelijk dat de onderlinge aanpassingen vooral bij het grafische component liggen.

Met alle waarschijnlijkheid is de ietwat zwakkere RTX 3050 bedoeld voor budget-gerichte OEM-systeembouwers. Of de alternatieve RTX 3050 uiteindelijk ook op de consumentenmarkt verkocht zal worden, blijft onduidelijk. Vooralsnog dook de alternatieve RTX 3050-kaart enkel op in pre-built systemen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gamebedrijven moeten in Europa in-game prijzen met echte bedragen weergeven
Nieuws

Gamebedrijven moeten in Europa in-game prijzen met echte bedragen weergeven

Nieuwe richtlijnen moeten er voor zorgen dat consumenten niet misleid worden

De Europese Commissie en het Consumer Protection Cooperation Network hebben nieuwe richtlijnen gedeeld voor gamebedrijven: zij moeten de prijs van in-game producten die aangeschaft kunnen worden, daadwerkelijk met echte bedragen weergeven.

Dit om consumenten te beschermen en mogelijke verwarring over de prijs van virtuele producten weg te nemen. In veel games is het mogelijk om bijvoorbeeld items te kopen met een verzonnen, virtuele valuta. Deze valuta moet in veel gevallen eerst met echt geld gekocht worden. Bij de items wordt vervolgens veelal alleen de prijs in de verzonnen valuta weergegeven.

In een document (via Tweakers) beschrijven de Europese Commissie en het CPCN nieuwe richtlijnen voor de hierboven geschetste situatie. In-game valuta aanbieden en daar virtuele items voor verkopen is nog steeds toegestaan, maar alleen als bij die producten ook een prijs in euro's wordt vermeld. Op die manier bestaat er bij consumenten geen twijfel meer over hoe duur een product echt is en worden zij dus ook niet meer misleid.

het moet voor consumenten ook mogelijk worden dat ze altijd een exacte hoeveelheid in-game valuta kunnen kopen. In veel games kunnen nu alleen bundels met een bepaalde hoeveelheid in-game valuta worden aangeschaft. Sommige ontwikkelaars prijzen in-game items op dusdanige wijze, dat die prijs net boven zo'n valutabundel valt, waardoor consumenten dus genoodzaakt zijn een duurdere valutabundel aan te schaffen.

Vorig jaar bekritiseerde de Europese consumentenorganisatie BEUC al het feit dat gamebedrijven spelers manipuleren om meer geld uit te geven in games. Zij dienden toen een klacht in bij de Europese Commissie. De klacht stelde dat bedrijven achter games zoals EA Sports FC, Fortnite, Clash of Clans en Minecraft consumenten - waaronder minderjarige spelers - manipuleren bij het besteden van geld in games. De aanleiding van bovenstaande nieuwe richtlijnen is echter het Zweedse bedrijf Star Stable Entertainment AB, dat met zijn game Star Stable Online beschuldigd wordt van het manipuleren van consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Komst van Persona 4-remake steeds waarschijnlijker
Nieuws

Komst van Persona 4-remake steeds waarschijnlijker

Een gevonden domeinnaam lijkt daar op te wijzen

Het lijkt er steeds meer op dat Atlus aan een remake van Persona 4 werkt. Nu is er een domeinnaam gevonden dat hier sterk naar hint.

YouTuber ScrambledFaz heeft de domeinnaam 'p4re.jp' gevonden die op 20 maart geregistreerd is. Hoewel dit niet per se bewijs is dat er een remake van Persona 4 in de maak is, verscheen er nog voor de aankondiging van Persona 3 Reload al een officiële domeinnaam genaamd 'p3re.jp'. Het lijkt dus wel om een aannemelijke indicatie te gaan.

Eerder dit jaar hintte zangeres Shihoko Hirata al mogelijk naar de komst van de remake. Ze plaatste op Instagram een bericht dat ze haar zangkunsten toepast tijdens "de opnames voor een nieuwe game". De foto die daarbij hoort lijkt MIT Studio te betreffen, waar ze ook soundtracks voor Persona 4, 5 en 3 Reload op heeft genomen. Meerdere fans plaatsten als reactie op de Instagram-post gifs van Persona 4, die Hirata vervolgens een like gaf.

Atlus heeft vooralsnog geen remake van Persona 4 aangekondigd, maar vorig jaar kwam wel een remake van Persona 3 uit. Het is dus zeker mogelijk dat het bedrijf ook het vierde deel in de reeks van een remake wil voorzien. Persona 4 ontving eerder al een verbeterde versie in de vorm van Persona 4 Golden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!