Intel vermindert verbruik Arc-gpu's met meerdere schermen
Nieuws

Intel vermindert verbruik Arc-gpu's met meerdere schermen

Sinds een recente update lijkt Intel het hoge verbruik van Arc-gpu's met meerdere schermen grotendeels verholpen te hebben.

Intels eerste topsegment aan Arc-gpu's (Arc A7) kampte rond diens lancering wel vaker met hoge verbruiken, maar vooral het opmerkelijke rendement in 'idle'-stand creëerde frictie. Een Arc A770 zou zonder belasting circa 11 watt verbruiken, maar wanneer er een willekeurige tweede monitor aangekoppeld werd, steeg dat verbruik ineens tot circa 40 watt.

Na vermelding (en verdere verdieping) op GitHub werd achterhaald dat de Arc-gpu's hun 'low-power'-stand niet meer kunnen activeren zodra er meer dan één monitor aangesloten is op de videokaart. Intel werkt inmiddels aan een oplossing, waarvan driver-versie 31.0.101.4146 de eerste stap vormt.

Met de komst van de nieuwe drivers zouden gamers in ieder geval weer gebruik kunnen maken van twee schermen met een lager verbruik, al komt de huidige oplossing niet zonder valkuilen. Arc-gpu's kunnen nu enkel hun low-power state activeren zolang één scherm niet boven de 4k/60hz presteert, dan wel twee schermen op 1080p/60hz, aldus een Intel-programmeur op GitHub

Dezelfde Arc-gebruiker die het probleem aanvankelijk aankaartte, meldt inmiddels dat de 4146-drivers inderdaad een positief gevolg hebben op het verbruik. Met één scherm (2560 bij 1080 pixels) verbruikt de Arc A770 tegenwoordig circa 7 tot 8 watt, komt daar nog een scherm (1600 bij 900 pixels) bij kijken, dan stijgt het rustverbruik tot nog maar 8 à 9 watt.

Onduidelijk is of Intel het rustrendement vanuit hier verder wil verbeteren. Het originele GitHub-bericht is sinds de verbetering wel gesloten, wat doet vermoeden dat Arc-gpu's met bijvoorbeeld drie of meer schermen mogelijk nooit hun low-power-fase in kunnen zetten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Strategiegame Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown onthuld
Nieuws

Strategiegame Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown onthuld

Van de makers van El Paso, Elsewhere

De turn-based strategiegame Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown is deze week aangekondigd.

Het gaat om de allereerste turn-based strategiegame gebaseerd op de Turtles-IP. Spelers doorlopen twintig levels met een grid op de vloer, waarop spelers met de bekende gemuteerde helden vechten tegen verschillende vijanden. De grafische stijl is daarbij gebaseerd op de strips, en spelers kunnen de moves van de Turtles customizen naar eigen smaak. Opvallend detail is dat in deze game zowel Master Splinter als Shredder dood zijn.

De game wordt ontwikkeld door Strange Scaffold, de ontwikkelaar van El Paso, Elsewhere, I Am Your Beast en Clickholding. "Een krachtige gelicenseerde game maken vergt diepe respect voor het bronmateriaal, liefde voor de fans en de wil om het bestaande universum uit te dagen om iets te creëren dat zowel verrast als verrukt", aldus Strange Scaffold-oprichter Xalavier Nelson Jr.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown verschijnt in de loop van 2025 op Steam.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vervolg op indie-rpg Moonlighter aangekondigd
Nieuws

Vervolg op indie-rpg Moonlighter aangekondigd

Vul de voorraad van je winkel aan door kerkers te verkennen

Digital Sun werkt aan een vervolg op de in 2018 uitgekomen rpg Moonlighter, genaamd Moonlighter 2: The Endless Vault.

Dat werd eerder deze week tijdens de PC Gaming Show aangekondigd. In de eerste game runnen spelers een winkeltje voor avonturiers. Het is daarbij de bedoeling dat de winkelvoorraad op peil gehouden wordt door kerkers te verkennen.

Dit vervolg houdt ongeveer hetzelfde concept aan - spelers trekken er wederom op uit om kerkers te verkennen, monsters te verslaan en loot te verzamelen om de voorraad van de winkel op peil te houden. Wel anders is dat de tweedimensionale pixelstijl van het origineel wordt ingewisseld voor volledige 3D-omgevingen.

Elke keer dat spelers de wijde wereld intrekken, is een nieuwe 'run' - in feite gaat het dus om een roguelike. Door spullen in de winkel te verkopen is er meer geld om upgrades te kopen voor nieuwe avonturen. Daarbij is de soundtrack gemaakt door Chris Larkin, bekend van Hollow Knight.

Moonlighter 2: The Endless Vault verschijnt in de loop van 2025 voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Hieronder is de onthullingstrailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!