Ingewijde voorspelt dat RTX 4060 meer verbruikt dan RTX 3070
Gamer.nl
Nieuws

Ingewijde voorspelt dat RTX 4060 meer verbruikt dan RTX 3070

Volgens een inmiddels bekende bron binnen de videokaartwereld verbruikt Nvidia's mogelijke RTX 4060 meer dan de huidige RTX 3070.

De voorspelling komt wederom van Twitteraar @kopite7kimi, die in de afgelopen twee videokaartcycli al vaker betrouwbare informatie wist te lekken. Met betrekking tot Ada Lovelace (RTX 4000), de volgende generatie van Nvidia, lijkt de ingewijde over een vaste stroom aan interne informatie te beschikken.

In dit geval wordt er niet gesproken over absolute getallen — dat was eerder wel het geval voor de RTX 4090 en RTX 4070 — maar stelt de lekker simpelweg dat "de RTX 4060 meer stroom verbruikt dan de RTX 3060". Onduidelijk is nog in hoeverre dat de prestaties zou verbeteren.

Ter referentie: Nvidia's eigen 'total graphics power' (TGP) voor de RTX 3070 bedroeg oorspronkelijk 220 watt. De vermoedelijke RTX 4060 zou daar overheen walsen, maar het maximale stroomverbruik bedraagt waarschijnlijk minder dan 300 watt: het limiet wat dezelfde lekker eerder al aan de zwaardere RTX 4070-videokaart toewees. 

Voor Nvidia is het geen verrassing dat het stroomverbruik stijgt. Sinds de verschijning van de GTX 1060, drie generaties terug, is het TGP van de GeForce xx60-kaarten stapsgewijs toegenomen. In een paar jaar tijd is het maximale verbruik van de budgetreeks 50 watt hoger uitgevallen, tot in ieder geval 170 watt voor het recente Ampere-model. Mocht de lekker het wederom bij het juiste eind hebben, dan komt daar deze generatie dus nog zeker 50 watt bovenop.

Nvidia heeft zelf nog weinig nieuws te zeggen over Ada Lovelace, maar de geruchtenstroom verklapt veel over hoofdzakelijk stroomverbruik en releasedata. De meest recente informatie (via WccfTech) stelt dat de RTX 4090 in oktober aftrapt, gevolgd door de RTX 4080 en RTX 4070 in respectievelijk november en december. De hier aangehaalde RTX 4060 zou op zijn vroegst pas onthuld kunnen worden rond CES 2023, welke op de planning staat voor 5 tot 8 januari 2023.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Oblivion Remastered behoudt iconische blooper uit origineel
Gamer.nl
Nieuws

Oblivion Remastered behoudt iconische blooper uit origineel

'Wait a minute, let me do that one again'

Spelers van het deze week uitgekomen The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered zijn er achter gekomen dat een inmiddels bekende blooper uit het origineel intact is gebleven in de nieuwe versie van de game.

Toen de game eerder deze week werd aangekondigd en uitgebracht liet Bethesda al weten dat Remastered een combinatie van oude en nieuwe ingesproken stemmen bevat. Een blooper uit het origineel die onder de fans inmiddels welbekend is, blijkt nu nog altijd in de remake te zitten - waarschijnlijk bewust.

Het gaat ironisch genoeg om de Master Speechcraft-trainer Tandilwe. De stemactrice ging de fout in tijdens het inspreken van een zin en vroeg vervolgens of ze de zin opnieuw kon doen. De gehele blooper kwam echter in het origineel terecht en nu dus ook in Remastered, zoals in onderstaande tweet beluisterd kan worden.

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered werd afgelopen woensdag aangekondigd en kwam toen meteen uit op Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass. Er gingen echter al geruime tijd geruchten over de komst van de game en er waren voorheen zelfs screenshots gelekt.

De game kent veel grafische verbeteringen ten opzichte van het origineel uit 2006, mogelijk gemaakt door Unreal Engine 5. Gameplay is ook op de schop gegaan, met verbeterde gameplaysystemen en een aangepaste user interface. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Dialogen zijn zoals gezegd deels opnieuw opgenomen, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het origineel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als de meest complete versie van Oblivion. Alle verhalende uitbreidingen zitten ook bij het spel inbegrepen. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro met diverse extra's.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste bewegende in-game beelden van Subnautica 2 te zien
Gamer.nl
Nieuws

Eerste bewegende in-game beelden van Subnautica 2 te zien

De game komt later dit jaar uit voor pc, Xbox Series-consoles en Game Pass

Unknown Worlds heeft eerder deze week de eerste bewegende in-game beelden van Subnautica 2 aan de buitenwereld vertoond.

De beelden werden gedurende een video genaamd 'Road to Early Access' getoond, waarin ontwikkelaar Anthony Gallegos praat over de weg die het aflegt naar de early access-release van het vervolg. De beelden tonen wat lijkt op het equivalent van Safe Shallows uit de eerste game, een ondergronds gebied en een aantal waterwezens.

Vorig jaar werd er al een CGI-trailer van de game uitgebracht, alsmede enkele screenshots. In Subnautica 2 verkennen spelers een nieuwe spelwereld met een nieuwe oceaan. "Deze wereld is te gevaarlijk voor mensen om te overleven... tenzij je de definitie van een mens verandert." De game kan alleen of met drie vrienden in online co-op gespeeld worden. Zoals men gewend is van het origineel kan men ook basissen bouwen en zijn er diverse nieuwe soorten omgevingen om te verkennen.

De early access-versie van Subnautica 2 verschijnt in de loop van dit jaar in ieder geval op Xbox Series X en S en pc (via Steam en Epic Games Store). Ook komt het spel op release meteen op Xbox Game Pass te staan.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!