Een elektrische auto van Razer?!
Gamer.nl
Nieuws

Een elektrische auto van Razer?!

Het lijkt bijna een 1-april grap, maar het is echt waar: Razer werkt met NIO aan een speciale editie van een elektrische auto. Daar lees je vandaag alles over in deze Hardware Update. Daarnaast heeft Asus haar custom RX 5700-kaarten aangekondigd en werkt Valve hard aan het verbeteren van multithreading in Linux.

Vijf custom RX 5700-serie videokaarten van Asus

De AMD Radeon RX 5700 en RX 5700 XT zijn al een poosje op de markt, maar wel alleen met een referentie-design PCB en koeler. Met name over de koeler zijn veel klachten met betrekking tot geluidsproductie en slechte koelprestaties, dus veel fans wachten met smart op de custom videokaarten van board-partners. Asus heeft afgelopen week vijf van die custom videokaarten aangekondigd: drie voor de RX 5700 en twee voor de RX 5700 XT.

©GMRimport

Asus begint deze maand met drie verschillende series: Strix OC, TUF Gaming X3 en Dual Evo. De eerste twee varianten komen naar de RX 5700 en RX 5700 XT terwijl de Dual Evo alleen beschikbaar zal zijn in de vorm van een RX 5700. Later worden hier mogelijk nog meer varianten aan toegevoegd.

De Strix OC zal als eerste uitkomen op 16 augustus en is voorlopig het hoogst haalbare binnen de Asus line-up. De verbeterde PCB en grote koeler moeten voor goede overklok-resultaten zorgen met daarbij een lage geluidsproductie. Als de videokaart weinig te doen heeft, gaan de ventilatoren zelfs helemaal stilstaan.

©GMRimport

Net als de Strix OC zal ook de TUF Gaming X3 gebruikmaken van drie ventilatoren. Deze modellen worden onder de Strix OC geplaatst, wat waarschijnlijk betekent dat de koeler luidruchtiger zal zijn en de PCB het met minder high-end componenten moet doen. De TUF Gaming X3-modellen liggen 23 augustus in de winkels.

Als laatste hebben we nog de Dual Evo, welke alleen voor de RX 5700 beschikbaar zal komen. Deze maakt, zoals de naam al suggereert, gebruik van twee ventilatoren. Over de PCB heeft Asus niks gezegd, dus de kans is groot dat deze het zelfde zal zijn als die van de referentie-kaarten. Deze versie zal het laagst worden gepositioneerd en ligt op 30 augustus in de winkels.

Razer werkt met NIO aan een elektrische auto

Het welbekende merk van gaming randapparatuur zoals muizen en toetsenborden heeft de afgelopen tijd gewerkt aan iets totaal anders: een elektrische auto! Het gaat om een special edition van de NIO ES6 Performance edition: een high-end elektrische SUV van Chinese makelij.

Watch on YouTube

De NIO x Razer ES6 Night Explorer, zoals hij officieel heet, wordt een limited edition uitgave met Razer logo's, groene accenten, koolstofvezel onderdelen en een aangepast embleem aan de achterkant. Aan de binnenkant wordt de auto natuurlijk voorzien van Razer Chroma verlichting en THX Spatial Audio (THX is recentelijk overgenomen door Razer). NIO verzorgt de rest, wat betekent dat de auto 544 pk krijgt en naar 100 moet kunnen optrekken in 4.7 seconden.

Er worden slechts 88 exemplaren gemaakt. Elk exemplaar moet ongeveer 60.000 euro opleveren.

Valve wil multithreading in Linux-kernel verbeteren

Dat Valve druk is met het verbeteren van de game-ervaring in Linux is ondertussen wel bekend: ze hebben zelfs een eigen variant van het Linux besturingssysteem uitgebracht. Daar blijft het echter niet meer bij, want de ontwikkelaars van Valve hebben nu ook een optimalisatie van de Linux-kernel voorgesteld. Met dit voorstel zou volgens Valve de CPU-load bij multithreaded taken met meer dan tien procent kunnen worden verlaagd. Dat is getest in Tomb-Raider met een high-end computer, al zou de optimalisatie een vergelijkbaar effect moeten hebben op budget-computers.

De verbeteringen lijken veel op hoe Windows op het moment om gaat met het verdelen van taken over verschillende threads. De nodige experimentele packages hiervoor zijn al te downloaden voor Arch en Ubuntu, maar hou er rekening mee dat dit nog in een zeer vroege bèta fase is. De kans op bugs en crashes is dus relatief hoog.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!