De Trust Rudox GXT 259 usb-microfoon
Nieuws

De Trust Rudox GXT 259 usb-microfoon

Het Nederlandse bedrijf Trust maakt degelijke accessoires voor een schappelijke prijs. Het aanbod is echter groter dan grijze, ergonomisch verantwoorde toetsenborden: ook op gaming- en audio-gebied heeft Trust een behoorlijk assortiment aan hardware.

Trust GXT 258 Fyru €185,-

Verbinding: usb-a

Software: n.v.t.

Compatibiliteit: Windows en Mac

Sample rate: 96kHz / 24-Bit

Frequentierespons: 18Hz – 21kHz

Voor een uitgebreid overzicht van de specificaties kun je hier terecht.

De Trust Rudox GXT 259 usb-microfoon bevindt zich precies op de scheidingslijn tussen gaming en audio. Enerzijds prijst Trust deze microfoon aan voor het gebruik tijdens (multiplayer) gaming, terwijl hij ook geschikt zou moeten zijn voor de beginnende en meer ervaren mediamaker. Trust noemt de GXT 259 dan ook een studiomicrofoon. Het studio-aspect vind je niet alleen terug in de microfoon zelf, ook het geluiddempende scherm en de stevige standaard dragen bij aan deze claim van Trust. Desondanks is het hele pakket niet extreem prijzig: de Trust Rudox GXT 259 kost, inclusief al zijn accessoires, maar 185 euro.

©GMRimport

De bouwkwaliteit

De Trust Rudox GXT 259 ziet er met al zijn bijbehorende accessoires behoorlijk indrukwekkend uit. Uiteraard vind je in dit pakket een usb-microfoon, maar het zijn voornamelijk de zware standaard en het grote, geluiddempende scherm die in het oog springen. Het geluiddempende scherm is opgebouwd uit drie delen, waarvan er twee kunnen bewegen. Zo is het mogelijk om, nadat je de constructie in elkaar hebt geschroefd, de breedte van het scherm bij te stellen door de zijkanten iets in te klappen.

Naast de zware standaard en het grote scherm, vind je ook een shockmount in de doos. Een shockmount is een soort microfoonklem die in de studiowereld vrij gebruikelijk is. Het zorgt ervoor dat eventuele trillingen van het oppervlakte waar de microfoonstandaard op is geplaatst, niet worden overgedragen naar de microfoon. De combinatie van het geluiddempende scherm en deze shockmount zetten Trusts insteek om deze GXT259 aan te prijzen als microfoon van studiokwaliteit in ieder geval kracht bij.

©GMRimport

De microfoon zelf heeft een eenvoudig, zwart metalen ontwerp en is vertrouwenwekkend gewichtig. Er wordt geen software geleverd bij de GXT 259 en het besturen van deze microfoon gaat dan ook volledig hands-on middels de twee draaiknoppen op de voorkant van de microfoon. De bovenste draaiknop regelt de balans tussen het geluid van je computer en de latency vrije monitoring, terwijl de onderste draaiknop het uitgangssignaal van de hoofdtelefoonuitgang bestuurt. De bovenste knop is daarnaast ook nog in te drukken om de microfoon te muten.

Het is de oplettende lezer wellicht al opgevallen dat een gain-knop volledig ontbreekt. Dat breekt enigszins met de hands-on werkwijze waar de GXT 259 voor lijkt te gaan, terwijl er ook geen software wordt meegeleverd om de gain te besturen. Uiteraard is het opnameniveau in een hoop audio-opnamesoftware gewoon in te stellen, maar een opmerkelijke keuze is het wel.

Het scherm

Daarnaast blijkt in de praktijk het geluiddempende scherm ietwat tegen te vallen. De achterkant van dit scherm is gemaakt van metaal. Ondanks dat dit metaal is geperforeerd, heeft de combinatie van het schuimrubber en het metaal toch een hoorbare resonantie. Een resonantie wil zeggen dat de structuur van het scherm meetrilt met een bepaalde frequentie. Dat resulteert in een onaangename nadruk op deze specifieke resonante frequentie. In het geval van dit geluiddempende scherm, is er een resonantie in het middenlaag. Dat zorgt ervoor dat er, naarmate je dichterbij de microfoon komt, een duidelijke holle en dozige klank te horen is. Deze resonantie wordt ook opgepikt in opnames met de Trust GXT 259. Is jouw stem zwaar in het gebied van deze resonantie, dan zorgt het scherm ervoor dat dit extra wordt benadrukt en daarmee wordt er een flinke, onaangename stempel op de klank gedrukt.

©GMRimport

Dit betekent niet dat het scherm volledig onbruikbaar is. Wel moet je goed luisteren in welke situatie je het inzet. Zit je in een grote ruimte met veel kale muren, zoals bijvoorbeeld een werkkamer zonder of met dunne gordijnen, dan kan het plaatsen van het scherm achter de microfoon wel degelijk een positieve invloed hebben op de opname. De potentiële negatieve klankeffecten zijn uiteraard achteraf weg te poetsen en deze werkwijze weegt in sommige situaties op tegen de negatieve aspecten van de klank van de ruimte. Bevind je je echter in een ruimte die van zichzelf al behoorlijk gedempt klinkt, dan is het toevoegen van het scherm niet direct een meerwaarde en is er een grote kans dat de negatieve bijklanken van dit scherm alleen maar problemen veroorzaken.

De klank

Los van de haken en ogen van het geluiddempende scherm, klinkt de Rudox GXT 259 prima. De microfoon is behoorlijk gedefinieerd in de midhoge frequentieregionen en dat komt de precisie in de weergave van medeklinkers ten goede. In het absolute tophoog, waar de details van een stem zich bevinden, ontbreekt het echter aan deze definitie. Dat resulteert in het ontbreken van nabijheid en precisie in de textuur van opnames gemaakt met deze microfoon. Daarnaast valt op dat bij het opnemen van een stem er een behoorlijke nadruk ligt op het midlaag van de klank. Deze nadruk komt ook naar voren zonder de extra resonanties die het scherm soms veroorzaakt. Al deze klankeigenschappen bij elkaar zorgen ervoor dat je opnames met de GXT vrijwel altijd wilt nabewerken, voordat er een gebalanceerde klank ontstaat.

Bij het nabewerken is het ook zaak om te letten op de plop-klank van p’s en b’s. Deze worden namelijk niet afdoende gedempt door de meegeleverde windkap en het ontwerp van de standaard maakt het lastig om een extra pop-filter voor de microfoon te monteren. Een positieve bijkomstigheid van deze zware standaard in combinatie met de shockmount, is dat de microfoon bijzonder ongevoelig is voor trillingen. Het valt haast niet op in de opname wanneer je tegen het bureau aanstoot waar de microfoon opstaat.

©GMRimport

Concluderend

Trust presenteert de Rudox GXT 259 als een volwaardige studiomicrofoon. Om deze claim kracht bij te zetten wordt deze usb-microfoon geleverd met een shockmount, zeer stevige desktop standaard en indrukwekkend ogend geluiddempend scherm. In de praktijk blijkt echter dat de GXT 259 het op veel vlakken niet haalt als het aankomt op studiokwaliteit. Hoewel de shockmount en zware standaard positief opvallen, komt de Rudox in geluidskwaliteit te kort om de ‘studiokwaliteit’-claim in te lossen.

De standaard en bijbehorende shockmount zijn van prima kwaliteit, maar het geluiddempende scherm blijkt in de praktijk minder succesvol. Deze constructie zorgt namelijk voor een resonantie in het laagmidden. Het scherm kan zeker omgevingsgeluid dempen, maar zorgt - vanwege deze resonantie – vaak voor een onnatuurlijke nadruk in het midlaag van de klank.

Vergeet je de ‘studiokwaliteit’-claim en kijk je naar de Rudox als eenvoudige usb-microfoon, kun je stellen dat de opnamekwaliteit van de microfoon prima is, maar zeker niet indrukwekkend. Desalniettemin is er een aangename definitie in het midhoog die zorgt voor een goede verstaanbaarheid. Tegelijkertijd ontbreekt het helaas aan precisie in het tophoog en is de microfoon extreem gevoelig voor midlaag. Hoewel de bouwkwaiteit en de gebruikservaring prima op orde zijn, moet voornamelijk worden geconcludeerd dat Trust dit pakket aanprijst middels claims en attributen die in theorie leuker zijn dan in de praktijk. 

Conclusie

Hoewel de bouwkwaliteit en de gebruikservaring van de Trust Rudox GXT 259 usb-microfoon prima op orde zijn, wordt de ‘studiomicrofoon’-claim van Trust niet ingelost.

Plus- en minpunten
  • Eenvoudig in gebruik, stevig ontwerp, shockmount
  • Meegeleverde windkap niet afdoende voor serieuze opnames, Resonanties in geluiddempende scherm
  • Zeker geen studiomicrofoon, zoals de doos claimt

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen
Nieuws

Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen

De game bevindt zich nu in early access op Steam

Ori-ontwikkelaar Moon Studios is van plan om hun meest recente game No Rest for the Wicked uit te brengen op de Nintendo Switch 2.

Dat meldde Ori-regisseur Thomas Mahler op X. In eerste instantie vroeg hij daar na de onthulling van de Switch 2 aan zijn volgers wie er interesse heeft in No Rest for the Wicked op Switch 2, gevolgd door een emoji van een duimpje omhoog.

Een volger vroeg hem daarna of Mahler verwacht dat de Switch 2 de game wel kan draaien. Daarop reageerde hij met: "Als dat niet zo is, dan zorgen we er wel voor." Daarmee bevestigt hij in ieder geval dat de intentie er is.

No Rest for the Wicked is een actie-rpg met een duisterdere en realistischere vormgeving dan de Ori-spellen. De game speelt zich af in het jaar 841, en de koning is overleden. Zijn arrogante zoon Magnus neemt de kroon over, en een plaag genaamd de Pestilence keert na duizend jaar terug.

Spelers kruipen in de huid van een Cerim, die onderdeel uitmaakt van een groep heilige strijders met speciale krachten die alles op alles zetten om de Pestilence tegen te houden. Ondertussen moeten spelers zich een weg banen door politieke intriges. Daarbij is de spelwereld met de hand gemaakt, wat het geheel een schilderachtig uiterlijk geeft.

De early access-versie van No Rest for the Wicked is speelbaar via Steam. Op een later, nog onbekend moment moet de uiteindelijke versie uitkomen op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Mogelijk volgt er dus ook een Switch 2-versie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'
Nieuws

'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'

Sony zou minder happig zijn geworden op liveserviceprojecten

De recente annuleringen van liveservicegames door Sony PlayStation zouden zijn gedaan door wat er vorig jaar met Concord is gebeurd.

Dat claimt journalist Jeff Grubb te hebben vernomen, zo meldt hij in zijn Game Mess-podcast. Eerder vandaag bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Grubb meldde daarna het volgende: "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

De multiplayergame Concord verscheen afgelopen jaar, maar werd door een gebrek aan spelers enkele weken na release weer offline gehaald. Mensen die de game hadden gekocht kregen hun geld terug. Ontwikkelaar Firewalk Studios werd gesloten.

Grubb meldde in zijn podcast tevens dat het om de hoofdprojecten van Bend Studio en Bluepoint Games ging. "Ze zullen nu nieuwe projecten moeten pitchen, en het is vrij zeker dat ze geen groen licht zullen krijgen voor een liveservicegame. Dat weten ze, dus verwacht die niet van deze studio's."

De journalist geeft aan dat het bovenstaande voor veel gamers waarschijnlijk als muziek in de oren klinkt - er is immers veel weerstand voor Sony's huidige focus op liveservice. Grubb benadrukt echter ook dat dit slecht nieuws voor de bovenstaande studio's kan zijn, omdat ze juist financiële middelen aangereikt kregen van het bedrijf vanwege die focus. "Nu moeten ze een pitch voor een traditionelere game bedenken, en heeft Sony daar interesse in?"

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!