Analyse stelt dat DLSS-upscaling veelal mooier is dan FSR
Nieuws

Analyse stelt dat DLSS-upscaling veelal mooier is dan FSR

Nvidia's technologie oogt scherper in 26 pc-games

Volgens een analyse van Hardware Unboxed oogt Nvidia's DLSS 2-upscaling in veel gevallen scherper dan AMD's FidelityFX Super Resolution (FSR).

In een recente

Watch on YouTube

wordt Nvidia's ai-gedreven upscaling een-op-een vergeleken met AMD's open-source alternatief in 26 verschillende pc-games die compatibiliteit met beide ondersteunen. 

De test betreft specifiek versie 2.2 van DLSS en FSR 2.0 en wordt in zowel de Quality als Performance-profielen getest, met uitvoer op 1440p en 4k. In totaal staat dat tot 104 verschillende vergelijkingen, waarvan Hardware Unboxed stelt dat slechts 8 scenario's grofweg identiek ogen; in alle andere gevallen oogt DLSS mild tot significant scherper dan FSR.

Watch on YouTube

Daarbij valt op dat DLSS vaker mooier oogt op de kleinere 1440p-resolutie, meestal in de Performance-modus (2x upscaled). Het gros van de keren dat de twee technologieën gelijkspel spelen, is dat op 4k-resolutie in Quality-modus (1,5x upscaled).

Volgens de analyse is DLSS beter in staat om met lastigere texturen om te gaan bij het generen van nieuwe pixels. Voorbeeldig daarin is bijvoorbeeld bebossing en flora in games; bij FSR kunnen die schermvlakken sneller wazig of gecomprimeerd ogen nadat ze door de technologie opgeschaald zijn. 

De conclusie van Hardware Unboxed zal voor velen geen verrassing zijn. DLSS staat als algoritmische technologie al langer op de markt en wordt door Nvidia voortdurend verbeterd; het hier gebruikte DLSS 2.2 is inmiddels lang en breed opgevolgd door DLSS 3

FSR is als alternatief amper twee jaar in omloop, al beperkt AMD de technologie niet tot enkel de eigen of exclusieve videokaarten. Op papier kan vrijwel elke soort processor met FSR de beelduitvoer van games verscherpen. Nvidia houdt DLSS exclusief voor videokaarten met Tensor-keren, waarbij DLSS 3 zich beperkt tot enkel de nieuwere RTX 40-reeks.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede open bèta voor Fatal Fury: City of the Wolves op komst
Nieuws

Tweede open bèta voor Fatal Fury: City of the Wolves op komst

Wordt eind deze maand gehouden op PS5, PS4, Xbox Series en Steam

Vanaf 27 maart wordt er een tweede open bèta voor het in april te verschijnen Fatal Fury: City of the Wolves georganiseerd.

Dat heeft SNK aangekondigd. Afgelopen februari werd er al een eerste open bètaperiode gehouden en de tweede gaat op 27 maart om 6:00 uur van start. Hij loopt tot 31 maart 10:00 uur. De bèta kan door iedereen op PlayStation 5, Playstation 4, Xbox Series X en S en Steam gespeeld worden. Een PlayStation Plus- of Game Pass Core-abonnement is niet vereist.

Spelers kunnen tijdens de tweede bètaperiode uit negen personages kiezen - waaronder voor het eerst Tizoc - en modi als Ranked Match, Casual Match, Room Match, Classic Versus en Training uitproberen.

Fatal Fury: City of the Wolves bevat zowel bekende als nieuwe gezichten - in totaal zullen er zeventien speelbare personages op release beschikbaar zijn. Natuurlijk keren iconische personages als Terry Bogard en Rock Howard terug. Nieuwe personages zijn onder andere Vox Reaper en Preecha. Er komt ook een seizoenspas uit waarmee vijf personages worden toegevoegd.

City of the Wolves moet nieuwe mechanieken met klassieke fighter-gameplay combineren. Zo is er een nieuw REV-systeem, waarmee krachtige moves mogelijk zijn. Klassieke systemen als Combination Attacks, S.P.G. en Just Defense keren terug. Naast een 'Arcade Style'-besturing voor ervaren rotten is er ook 'Smart Style'-besturing voor nieuwkomers, waarbij via simpele knoppencombinaties mooie moves gemaakt kunnen worden.

Naast de verhalende modus is er ook een rpg-adventure genaamd Episodes of South Town, waarbij spelers XP verdienen en skills opbouwen. Verder wordt de game ook uitgerust met moderne en gewilde opties voor fighters, zoals rollback netcode, cross-platform-gameplay en diverse online opties.

Fatal Fury: City of the Wolves komt op 24 april uit voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Steam en Epic Games Store. De Fatal Fury-reeks ging in 1991 van start met Fatal Fury: King of Fighters op de Neo Geo. De laatste game in de franchise kwam in 1999 uit, maar sindsdien zijn veel van de personages uit de reeks wel in de King of Fighters-franchise verschenen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fans werken aan remake van Counter-Strike 1.6
Nieuws

Fans werken aan remake van Counter-Strike 1.6

CS: Legacy staat gepland voor een release dit jaar

Een groep fans werkt aan CS: Legacy, een remake van Counter-Strike 1.6 die op Valve's Source Engine SDK wordt ontwikkeld.

Het project wordt ontwikkeld door diverse voormalige ontwikkelaars van de CSPromod, een volledig aanpasbare versie van Counter-Strike op de Source Engine. CS: Legacy wordt "helemaal met honderd procent custom code en game assets ontwikkeld".

In de trailer die is uitgebracht is te zien dat klassieke elementen uit Counter-Strike 1.6 nagebootst zijn, waaronder de klassieke geluiden, remakes van oorspronkelijke maps zoals Nuke, en ragdoll-animaties.

Hoewel het de bedoeling is dat CS: Legacy in de loop van dit jaar verschijnt, is het nog maar de vraag of Valve - de eigenaar van de IP - dat laat gebeuren. Zo werd Classic Offensive, een remake van Counter-Strike: Global Offensive, eerder al offline gehaald door het bedrijf. Aan de andere kant wordt Black Mesa, een door fans gemaakte remake van de eerste Half-Life, wel toegelaten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!