Analyse stelt dat DLSS-upscaling veelal mooier is dan FSR
Nvidia's technologie oogt scherper in 26 pc-games
Volgens een analyse van Hardware Unboxed oogt Nvidia's DLSS 2-upscaling in veel gevallen scherper dan AMD's FidelityFX Super Resolution (FSR).
In een recente
wordt Nvidia's ai-gedreven upscaling een-op-een vergeleken met AMD's open-source alternatief in 26 verschillende pc-games die compatibiliteit met beide ondersteunen.
De test betreft specifiek versie 2.2 van DLSS en FSR 2.0 en wordt in zowel de Quality als Performance-profielen getest, met uitvoer op 1440p en 4k. In totaal staat dat tot 104 verschillende vergelijkingen, waarvan Hardware Unboxed stelt dat slechts 8 scenario's grofweg identiek ogen; in alle andere gevallen oogt DLSS mild tot significant scherper dan FSR.
Daarbij valt op dat DLSS vaker mooier oogt op de kleinere 1440p-resolutie, meestal in de Performance-modus (2x upscaled). Het gros van de keren dat de twee technologieën gelijkspel spelen, is dat op 4k-resolutie in Quality-modus (1,5x upscaled).
Volgens de analyse is DLSS beter in staat om met lastigere texturen om te gaan bij het generen van nieuwe pixels. Voorbeeldig daarin is bijvoorbeeld bebossing en flora in games; bij FSR kunnen die schermvlakken sneller wazig of gecomprimeerd ogen nadat ze door de technologie opgeschaald zijn.
De conclusie van Hardware Unboxed zal voor velen geen verrassing zijn. DLSS staat als algoritmische technologie al langer op de markt en wordt door Nvidia voortdurend verbeterd; het hier gebruikte DLSS 2.2 is inmiddels lang en breed opgevolgd door DLSS 3.
FSR is als alternatief amper twee jaar in omloop, al beperkt AMD de technologie niet tot enkel de eigen of exclusieve videokaarten. Op papier kan vrijwel elke soort processor met FSR de beelduitvoer van games verscherpen. Nvidia houdt DLSS exclusief voor videokaarten met Tensor-keren, waarbij DLSS 3 zich beperkt tot enkel de nieuwere RTX 40-reeks.
Hoe vond je dit artikel?
Altijd als eerste op de hoogte?
Join ons op Discord
Reacties
gusanito 10 april 2023 - 15:04
Ik gebruik DLSS regelmatig op m'n 3080 en ben eigenlijk nog niet teleurgesteld geweest. Zelfs nu met de rampzalige port van Last of Us Part 1 zorgt het voor een hele stabiele performance. Fijne ontwikkeling.
TheDeeGee 10 april 2023 - 16:31
@gusanito Zoals je zegt, fijne ontwikkeling. Ik snap dan ook niet wat het gebash de laatste tijd is wat "fake framerate" betreft.
TomKauw 10 april 2023 - 19:02
@TheDeeGee Haha, mensen maken daar een issue van, ja? "Fake framerate" klinkt ergens gewoon fout. Als een systeem toch zoveel frames per seconde rendert, dan is dat toch gewoon de framerate? Neemt niet weg dat bij een framerate wel netjes de relevante instellingen vermeld moeten worden (waaronder uiteraard ook upscalingstechnologie), maar toch.
Aanbevolen voor jou
Altijd als eerste op de hoogte?
Join ons op Discord