AMD FidelityFX Super Resolution schaalt op vanaf 22 juni

AMD FidelityFX Super Resolution schaalt op vanaf 22 juni

Het heeft even mogen duren, maar AMD heeft eindelijk een definitief weerwoord op Nvidia's populaire DLSS 2.0-upscaling. Op 22 juni lanceert AMD een eigen FidelityFX Super Resolution, die het opschalen naar hogere resoluties makkelijker maakt voor je hardware.

De onthulling lag al langer in zicht, met in recente maanden tal van hardnekkige geruchten rondom AMD's eigen slimme upscaling. AMD deed de technologie uit de doeken gedurende een

Watch on YouTube

, bijgestaan door heldere voorbeelden.

In een game als Godfall trekt AMD's eigen Radeon RX 6800 XT op zijn allermooist en in 4k met circa 49 frames per seconde. Zet je echter FidelityFX Super Resolution (FSR) op de 'Ultra Quality' modus, dan stijgt de framerate naar 78 fps.

Watch on YouTube

FSR komt steevast met vier verschillende afstellingen: Ultra Quality, Quality, Balanced en Performance. AMD belooft in selecte spellen gemiddeld een verdubbeling van je framerate op 4k-resolutie, al betreft dat wel enkel de Performance-modus.

AMD wil de technologie ook toegankelijker houden dan Nvidia doet. Het concurrerende DLSS (2.0) werkt immers enkel op selecte gpu's uit Nvidia's Ampere en Turing-generatie. FidelityFX Super Resolution moet daarom werken op alle kaarten uit AMD's laatste drie generaties (inclusief de Vega-lijn) en alle Ryzen-processoren met geïntegreerde graphics.

Zij-aan-zij screencaps van de game Godfall, draaiende op een GeForce GTX 1060 met en zonder FidelityFX Super Resolution.

Daarnaast werkt FSR ook met gpu's van het groene kamp. Populaire Nvidia-kaarten die geen gebruik kunnen maken van DLSS, kunnen mogelijk wel beroep doen op AMD's alternatief.

 AMD gaf aan dat al meer dan tien studio's en engines de technologie in hun ontwikkeling meenemen. Daarbij werden geen voorbeelden genoemd, afgezien van Counterplay Games' Godfall. Gedurende deze generatie heeft AMD ook vaker nieuwe technologie getoond in samenwerking met Borderlands en Far Cry 6. Voor deze games ligt FSR-ondersteuning hoogstwaarschijnlijk ook in het verschiet.

Over het verloop van 2022 hoopt AMD de implementatie van FSR verder te verspreiden. Gamers kunnen nu al hun FSR-interesse voor specifieke games uiten via een enquête van AMD. Volgens eerdere geruchten zou AMD's technologie vele malen makkelijker te implementeren zijn dan Nvidia's DLSS.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

"Daarnaast werkt FSR ook met gpu's van het groene kamp. Populaire Nvidia-kaarten die geen gebruik kunnen maken van DLSS" dit vind ik toch wel heel tof van AMD en natuurlijk een dikk klap in het gezicht van nvidea. Vraag me af wanneer we dit kunnen zien op consoles.

0
test

Ben wel eens benieuwd naar de vergelijkingen tussen de 2. Kan ik strax lekker kiezen :-)

0

Aanbevolen voor jou