AMD bevestigt RDNA 3-gpu's en Zen 4-cpu's voor 2022
Nieuws

AMD bevestigt RDNA 3-gpu's en Zen 4-cpu's voor 2022

In een recent investeerdersgesprek heeft AMD-voorzitter Dr. Lisa Su wederom benadrukt dat de eerste RDNA 3-gpu's (Radeon RX 7000) en Zen 4-cpu's (Ryzen 7000) nog altijd op de planning staan voor 2022.

AMD zou anno 2021, ondanks aanhoudende chiptekorten, geen verkeerd jaar gedraaid hebben. De opbrengst van de processorgigant groeide ten opzichte van 2020 met maar liefst 68 procent, deels te danken aan een groeiend volume verscheepte en verkochte gpu's. Alsnog zou Dr. Lisa Su aangegeven hebben dat ze voelt dat AMD's videokaartsegment "ondervertegenwoordigd is in de industrie".

Kijkende naar de nabije toekomst houdt AMD vast aan de visie die eerder al op roadmaps belandde: zowel de nieuwe RDNA 3-architectuur voor gpu's als de eerstvolgende Zen 4-generatie aan cpu's moet nog in 2022 lanceren. Beide processorsoorten zouden volgens verwachtingen op de 6 nm en 5 nm procedés van TSMC gebakken worden. Recentelijk verschenen al een eerste reeks 6 nm-chips in de huidige Radeon- en Ryzen-generaties.

©GMRimport

Dr. Lisa Su gaf daarbij aan dat de nieuwe procedés uiteraard met hogere kostenplaatjes komen, maar dat AMD actief bezig is met manieren om die additionele kosten te 'verdelen'. Ondanks de hogere tarieven voor kleinere nodes en gecompliceerde productiepijplijn, wil AMD zo veel mogelijk chips verzekeren voor gamers.

"De vraag naar onze producten is groots en we verwachten nog een jaar van significante groei. [...] Wat betreft het toeleveringsklimaat van 2022 hebben we geïnvesteerd in de capaciteit van wafers, substraat en onze back-end beschikbaarheid. [...] We voelen ons goed bij de progressie die geboekt is op het gebied van productie [voor pc-hardware]. Ons doel is om genoeg aanbod te hebben voor de vraag op de markt."

De nieuwe RDNA 3-architectuur is, los van enkele roadmaps, nog niet vaak aangehaald door AMD zelf. De volgende reeks Ryzen-processoren werd daarentegen wel al eens eerder geteased. Gedurende CES 2022 toonde Dr. Lisa Su een high-end Zen 4-cpu, gebakken op het 5 nm-procedé van TSMC, inclusief een korte gameplay-demonstratie met "alle kernen op minimaal 5,0 GHz kloksnelheid".

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen
Nieuws

Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen

De game bevindt zich nu in early access op Steam

Ori-ontwikkelaar Moon Studios is van plan om hun meest recente game No Rest for the Wicked uit te brengen op de Nintendo Switch 2.

Dat meldde Ori-regisseur Thomas Mahler op X. In eerste instantie vroeg hij daar na de onthulling van de Switch 2 aan zijn volgers wie er interesse heeft in No Rest for the Wicked op Switch 2, gevolgd door een emoji van een duimpje omhoog.

Een volger vroeg hem daarna of Mahler verwacht dat de Switch 2 de game wel kan draaien. Daarop reageerde hij met: "Als dat niet zo is, dan zorgen we er wel voor." Daarmee bevestigt hij in ieder geval dat de intentie er is.

No Rest for the Wicked is een actie-rpg met een duisterdere en realistischere vormgeving dan de Ori-spellen. De game speelt zich af in het jaar 841, en de koning is overleden. Zijn arrogante zoon Magnus neemt de kroon over, en een plaag genaamd de Pestilence keert na duizend jaar terug.

Spelers kruipen in de huid van een Cerim, die onderdeel uitmaakt van een groep heilige strijders met speciale krachten die alles op alles zetten om de Pestilence tegen te houden. Ondertussen moeten spelers zich een weg banen door politieke intriges. Daarbij is de spelwereld met de hand gemaakt, wat het geheel een schilderachtig uiterlijk geeft.

De early access-versie van No Rest for the Wicked is speelbaar via Steam. Op een later, nog onbekend moment moet de uiteindelijke versie uitkomen op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Mogelijk volgt er dus ook een Switch 2-versie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'
Nieuws

'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'

Sony zou minder happig zijn geworden op liveserviceprojecten

De recente annuleringen van liveservicegames door Sony PlayStation zouden zijn gedaan door wat er vorig jaar met Concord is gebeurd.

Dat claimt journalist Jeff Grubb te hebben vernomen, zo meldt hij in zijn Game Mess-podcast. Eerder vandaag bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Grubb meldde daarna het volgende: "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

De multiplayergame Concord verscheen afgelopen jaar, maar werd door een gebrek aan spelers enkele weken na release weer offline gehaald. Mensen die de game hadden gekocht kregen hun geld terug. Ontwikkelaar Firewalk Studios werd gesloten.

Grubb meldde in zijn podcast tevens dat het om de hoofdprojecten van Bend Studio en Bluepoint Games ging. "Ze zullen nu nieuwe projecten moeten pitchen, en het is vrij zeker dat ze geen groen licht zullen krijgen voor een liveservicegame. Dat weten ze, dus verwacht die niet van deze studio's."

De journalist geeft aan dat het bovenstaande voor veel gamers waarschijnlijk als muziek in de oren klinkt - er is immers veel weerstand voor Sony's huidige focus op liveservice. Grubb benadrukt echter ook dat dit slecht nieuws voor de bovenstaande studio's kan zijn, omdat ze juist financiële middelen aangereikt kregen van het bedrijf vanwege die focus. "Nu moeten ze een pitch voor een traditionelere game bedenken, en heeft Sony daar interesse in?"

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!