Wat is DLSS 3 en wat win je ermee?

Wat is DLSS 3 en wat win je ermee?

Twee frames halen, één betalen

Eind vorig jaar kwamen de nieuwe GeForce RTX 40 Series-kaarten uit van Nvidia, met daarbij veel aandacht voor de extra rekenkracht waar deze kaarten ruimschoots over beschikken. Daardoor kreeg een van de meest interessante features van de kaarten minder aandacht: de komst van DLSS 3. Daarom leggen we in dit artikel uit wat DLSS 3 is en wat je er van kunt verwachten.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door NVIDIA. Lees hier wat dat betekent.

DLSS staat voor Deep Learning Super Sampling en heeft als belangrijkste doel om games met meer frames per seconde te laten draaien. Door games op een lagere resolutie weer te geven en vervolgens op te schalen naar een hogere resolutie met behulp van AI - veelal naar de resolutie van de monitor - is het mogelijk om meer frames per seconde te halen, zonder grafische kwaliteit te moeten opofferen

Wat is DLSS 3 en hoe werkt het?

DLSS 3 is in de kern een upscaler: een programma dat een beeld met een lage resolutie, 1080p bijvoorbeeld, opschaalt naar een hogere resolutie zoals 4K of 1440p. Het idee van een upscaler is niet nieuw, maar upscalers vóór DLSS maakten gebruik van relatief primitieve algoritmes om het beeld op te schalen, vaak met significant kwaliteitsverlies tot gevolg. DLSS gebruikt, zoals de naam al aangeeft, deep learning-technologie om een beeld op te schalen zonder kwaliteitsverlies en in sommige gevallen zelfs met betere kwaliteit dan de oorspronkelijke resolutie.

Watch on YouTube

De voorganger van DLSS 3, DLSS 2.4, deed dit opschalen ook al met verve, maar DLSS 3 doet een schepje bovenop deze technologie door niet alleen de resolutie van een bestaand frame op te schalen, maar ook compleet nieuwe frames te genereren. DLSS 3 doet dit door voorgaande frames en bewegingsgegevens van de game te analyseren, om zo extra frames te genereren, zonder in te leveren op beeldkwaliteit of vertraging.

Deze analyse is mogelijk dankzij de nieuwe Optical Flow Accelerator in de GeForce RTX 40 Series-kaarten. Deze accelerator bestaat uit gespecialiseerde hardware op de videokaart dat in real-time bewegingsgegevens kan analyseren van de game. Met de analyse die deze hardware mogelijk maakt hebben de gegenereerde frames geen last van beeldfouten, zoals ghosting of misplaatste schaduwen.

DLSS 3

Met de combinatie van DLSS-superresolutie en framegeneratie is het mogelijk om over meerdere frames heen zeven van de acht pixels te laten genereren door kunstmatige intelligentie. Het voorspellen van frames kost veel minder rekenkracht dan het traditioneel renderen ervan, waardoor prestatiewinsten van twee tot vijf keer meer frames per seconde haalbaar zijn.

Zo haalt een RTX 4090 in Cyberpunk 2077 op de maximale instellingen 138 fps met DLSS 3 ingeschakeld, tegenover 41 fps zonder. Een RTX 4080 kan gemiddeld rekenen op 102 beelden per seconde met DLSS en 26 zonder. De RTX 4070 Ti ziet 84 fps gemiddeld met DLSS en 20 zonder. Met de nieuwe RT Overdrive-voorinstelling, die de game volledig met path tracing rendert, zorgt DLSS 3 framegeneratie zelfs voor tot vier keer meer fps.

Wat heb je nodig?

Om DLSS 3 te gebruiken heb je een GeForce RTX 40 Series-kaart nodig, zoals de RTX 4090, RTX 4080 of RTX 4070. De framegeneratietechniek berust namelijk op de Optical Flow Accelerator en vierde generatie Tensor Cores, die beiden alleen in de 40-series kaarten te vinden zijn. Deze kaarten beschikken natuurlijk ook over de hardware om ray tracing mogelijk te maken, wat in combinatie met DLSS 3 prachtige belichting oplevert zonder een afname in frames per seconde.

Promotionele render van NVIDIA's eigen GeForce RTX 4070-videokaart.

DLSS 3 wordt op dit moment ondersteund door dertig games met zo'n twintig meer aangekondigd, waaronder Atomic Heart, Cyberpunk 2077, Hitman 3, Marvel’s Spider-Man Remastered en Microsoft Flight Simulator. Dit aantal wordt wekelijks uitgebreid met nieuwe titels, met name dankzij de makkelijke integratie in game engines zoals Unity, Unreal Engine 4 en 5 en zelfs de Frostbite Engine.

De GeForce RTX 40 Series-kaarten beschikken naast DLSS 3 ook over de andere tools waar Nvidia inmiddels bekend om staat, waaronder de NVENC-encoder voor het streamen en opnemen van games, Nvidia Broadcast om je livestreams en videogesprekken naar een hoger niveau te tillen met AI-effecten en Nvidia Ansel om prachtige screenshots te maken. Meer informatie over DLSS 3 of de andere tools en features van de GeForce RTX 40 Series-kaarten is te vinden op de website van Nvidia.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Het is een mooie techniek en ook een duidelijke uitleg maar waarom wordt er hier geen woord over AMD FSR 2.0/3.0 gerept? Dit artikel kan eerder onder 'reclame' gezet worden. ps. AMD komt binnen nu en juni met FSR 3.0 waarmee ze de directe concurrentie aangaan met Nvidia DLSS 3.0.

0
test

@demieg81 Het is voor een groot gedeelte ook helemaal niet relevant. Leuk al die mooie technieken van Nvidia. Maar daar betaal je wel de hoofdprijs voor. Hoeveel mensen gaan dit daadwerkelijk gebruiken in deze tijden? Als je nu perfomance wil voor een betere prijs koop je een tweedehands 6800XT of een 3800 serie. Qua prijs performance op 1440P is een 6700XT een geweldige koop op dit moment.

0

Aanbevolen voor jou