PCI-SIG waarschuwt voor gevaren in PCIe 5.0-adapterkabels
Gamer.nl
Nieuws

PCI-SIG waarschuwt voor gevaren in PCIe 5.0-adapterkabels

Het organiserende orgaan achter de PCI-standaarden, PCI-SIG, heeft een waarschuwing uitgestuurd betreffende adapterkabels voor de nieuwe PCIe 5.0-stroomconnector. Mogelijk leidt de kabelconversie tot overstroom, waarbij kabels kunnen oververhitten.

De waarschuwing, welke intern naar PCI-SIG-leden uitgezonden werd, werd als eerste opgepikt bij WccfTech. In het bericht geeft het comité aan dat selecte adapters van de nieuwe 12VHPWR-connector (ook wel ATX 3.0 of de PCIe 5.0-stroomstandaard genoemd, te herkennen aan de 12-pins of 16-pins connector) gevaarlijke thermische variatie kunnen creëren. In gevallen met "gebrekkige toepassing van het nieuwe ontwerp" kunnen de kabels oververhitten. 

De nieuwe PCIe 5.0-connector moet in totaal tot 600 watt aan stroomvoeding ondersteunen. Die hogere wattages trachten adapterkabels te bereiken door meerdere 8-pins kabels (ATX 2.0, per stuk goed voor 150 watt) te fuseren. Dergelijke adapters werden al meegeleverd bij high-end videokaarten van Nvidia's Ampere-generatie, waaronder bijvoorbeeld de GeForce RTX 3090 Ti

WccfTech testte zelf PCIe 5.0-adapters met zowel twee als drie stuks van de 8-pins connectoren, waarbij inderdaad wattages boven de 150 watt per kabel gemeten werden. Bij een lading van 600 watt over twee kabels overschrijdt elk kabel inderdaad de 300 watt, dubbel het limiet van de standaard. Maar ook met 450 watt over drie kabels blijkt één kabel een onevenredige 282 watt te trekken. Bij dergelijke overbelasting kunnen zowel kabels als connector onherroepelijke schade oplopen. 

©GMRimport

Terwijl PCI-SIG de zaak verder onderzoekt, benadrukt het leden om aandachtig samen te werken met kabelfabrikanten "zeker met het oog op veiligheidskwesties rondom hoge spanning". PCI-SIG geeft aan partners tijdig op de hoogte te houden van verdere ontwikkelingen over de kwestie.

De waarschuwing is vooralsnog niet officieel richting eindgebruikers gegaan, maar het signaal is bij dezen duidelijk. Wie zeker wil zijn van een optimale connectie voor de zwaardere, next-gen kaarten van Nvidia (en mogelijk ook AMD), doet er waarschijnlijk goed aan om te investeren in volwaardige ATX 3.0-voedingen, inclusief 12VHPWR-connector én bijbehorende kabel. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!