Gamen in 4k 120Hz op een console met HDMI 2.1
Nieuws

Gamen in 4k 120Hz op een console met HDMI 2.1

Er is maar weinig beter dan gamen in een 4k-resolutie met een 120Hz-verversingsfrequentie, maar het is helaas nog niet zo vanzelfsprekend om dat voor elkaar te krijgen. Op de pc kun je hiervoor DisplayPort gebruiken, maar op een console is de minder gangbare HDMI 2.1-verbinding verplicht. Vandaag bespreken we wat HDMI 2.1 precies is en geven we drie voorbeelden van 4k-monitoren met deze felbegeerde aansluiting.

Dit artikel is een partnerbijdrage van ASUS. Lees hier wat dit betekent.

De Xbox Series X en Playstation 5 zijn in staat om games in 4k weer te geven met een framerate van 120 fps, maar dat betekent niet dat je zomaar een willekeurige monitor of televisie aan kunt sluiten. Deze combinatie van een hoge framerate en resolutie is op de consoles namelijk alleen mogelijk met HDMI 2.1. De relatief nieuwe verbinding is nog lang niet op elk beeldscherm beschikbaar, dus moet je goed opletten voor je er eentje aanschaft.

HDMI 2.1 versus oudere generaties

Vroeger was alles nog relatief simpel. Het optimale beeld werd bereikt met een willekeurige HDMI-kabel in een willekeurige poort van een willekeurige HD-televisie. Nu is het allemaal net iets lastiger geworden. Er zijn op het moment namelijk drie gangbare HDMI-kabels in de winkel te vinden: HDMI 1.4, HDMI 2.0 en HDMI 2.1. De verschillen tussen de drie generaties komen neer op de maximale datastroom die door de kabel kan, wat een direct gevolg heeft voor de maximale resolutie en framerate.

Zoals je ziet is HDMI 2.0 voldoende voor 4k bij een framerate van 60Hz, maar is het niet mogelijk om gebruik te maken van HDR. HDMI 2.0a en 2.0b maken die upgrade naar HDR mogelijk, maar voor framerates van 120Hz kom je toch echt niet onder HDMI 2.1 uit.

Mocht je een televisie of monitor tegenkomen die 4k en 120Hz belooft zónder HDMI 2.1, dan is dat eigenlijk alleen mogelijk met chroma subsampling. In het kort houdt dit in dat bandbreedte wordt bespaard door het aantal mogelijke kleuren te beperken. Het resultaat is dat er weliswaar 4k en 120Hz wordt weergegeven, maar dat het uiteindelijke plaatje er minder mooi uitziet. Dat is natuurlijk zonde als je net een nieuwe monitor of televisie hebt aangeschaft.

Helaas is HDMI 2.1 nog niet zo gangbaar, ook niet bij nieuwe modellen. De nieuwste televisies ondersteunen het veelal wel, maar monitoren met HDMI 2.1 zijn nog schaars, terwijl die juist veel voordelen bieden voor gamers. Gelukkig komen er langzaam steeds meer op de markt, waaronder drie prachtige modellen van ASUS.

Drie ASUS-monitoren met HDMI 2.1

We kennen ASUS ROG allemaal van diens prachtige gamehardware, dus het is geen verrassing dat ze er ook nu weer als de kippen bij zijn om HDMI 2.1-monitoren op de markt te brengen. Op het moment bestaat het aanbod uit drie verschillende modellen: de ROG Swift PG32UQ, ROG Strix XG43UQ en ASUS TUF Gaming VG28UQL1A met diagonalen van respectievelijk 32, 43 en 28 inch. De kleinste modellen hebben een IPS-paneel voor een uitstekende kleurweergave, terwijl de grootste beschikt over een VA-paneel met een zeer hoog contrast en piekhelderheid. Deze extra hoge helderheid tot 1000 cd/m2 geeft de XG43UQ een HDR-1000-certificaat en staat garant voor prachtige HDR-beelden. Samen met het grote formaat van liefst 43-inch is het daarom een uitstekend alternatief voor een televisie of multi-monitor setup.

De piekhelderheid van de PG32UQ is iets lager, maar nog steeds goed voor een HDR-600-certificaat. Waar deze monitor echt in uitblinkt is de kleurweergave. Het bereik van het paneel gaat tot een verbluffend 98% van het DCI-P3 spectrum. Zelfs professionele monitoren kunnen hier vaak niet aan tippen.

De TUF Gaming VG28UQL1A heeft op zijn beurt een HDR-400-certificaat en kan het hele sRGB-spectrum weergeven (en 90% DCI-P3). Naast de twee HDMI 2.1-poorten voor een Playstation 5 en Xbox Series X, zijn er ook nog twee HDMI 2.0-poorten en een DisplayPort 1.4-aansluiting. Zelfs met vier consoles en een PC is het dus niet nodig om kabels te wisselen.

Alle drie zijn ze voorzien van de laatste snufjes zoals Shadow Boost, waardoor tegenstanders in donkere hoekjes duidelijker zichtbaar zijn. Extreme Low Motion Blur Sync is aanwezig voor scherpe bewegende beelden en er is een Low Blue Light-modus om het in de late uurtjes comfortabeler te maken voor je ogen.

Aangesloten op een computer valt er zelfs nog meer te halen uit deze monitoren van ASUS. Alle drie gaan ze namelijk tot maximaal 144Hz voor nog snellere beelden. Uiteraard beschikken de monitoren over FreeSync Premium en bieden de PG32UQ en VG28UQL1A daarnaast ook Nvidia G-Sync.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gran Turismo 7-update voegt drie nieuwe wagens toe
Nieuws

Gran Turismo 7-update voegt drie nieuwe wagens toe

Ook worden er nieuwe evenementen aan World Circuits toegevoegd

Vandaag verschijnt er een nieuwe gratis update voor Gran Turismo 7, waarmee onder andere drie nieuwe auto's aan de game worden toegevoegd.

Het gaat om de Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR GSR 2004, Toyota HiAce Van DX 2016 en Nissan GT-R (R35) Premium Edition T-Spec 2024.

De update voegt verder nieuwe evenementen aan World Circuits toe, zoals de Sunday Cup (Tokyo Expressway - Central Clockwise), Nissan GT-R Cup (Circuit de Sainte-Croix - A) en Evolution Meeting (Kyoto Driving Park - Yamagiwa+Miyabi Reverse / Autodromo Nazionale Monza / Colorado Springs - Lake).

Spelers kunnen ook een nieuw menu voor de Audi-collectie verwachten (voor mensen met een Collector-level van 42 of hoger), Sophy-ondersteuning voor Brands Hatch Grand Prix Circuit en Dragon Trail - Seaside en Chicago als een Curation in Scapes. Alle informatie en meer beelden zijn op de officiële Gran Turismo-website te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eve's lichaam reageert realistischer door nieuwe Stellar Blade-update
Nieuws

Eve's lichaam reageert realistischer door nieuwe Stellar Blade-update

Ook zorgt de patch voor diverse verbeteringen en bugfixes

Update 1.007 is onlangs uitgekomen voor Stellar Blade. Met deze update reageren specifieke lichaamsdelen van hoofdpersonage Eve realistischer.

De update kwam vorige week al uit, maar er verschijnen nu vergelijkingsvideo's waarin de daadwerkelijke aanpassingen aan Eve's lichaam worden uitgelicht. In onderstaande vergelijkingsvideo valt te zien dat bijvoorbeeld de borsten van het personage realistischer worden samengedrukt wanneer Eve haar armen er tegenaan houdt.

De update zorgt er ook voor dat de zomerupdate van de game, waarmee onder andere bikini's voor Eve en een zomervakantiegebied aan de Great Desert Oasis werden toegevoegd, permanent is. Mensen kunnen deze feature nu in- en uitschakelen.

De update voegt ook een nieuw item genaamd de Ammo Package toe, waarmee spelers al hun ammunitie tegelijk kunnen aanvullen. Ook worden spelers nu gevraagd of ze een aankoop echt willen maken voordat het geld wordt betaald, en zijn er diverse bugs opgelost. De volledige patch notes zijn hier te vinden.

Stellar Blade verscheen afgelopen april op PlayStation 5. De game speelt zich af in de nabije toekomst, waarbij de mensheid van de aarde wordt verbannen na het verliezen van een oorlog tegen de buitenaardse Naytiba. Om de aarde weer terug te winnen, kruipen spelers in de huid van Eve. Zij moet het tij keren voor de mensheid. De game draait vooral om de hectische gevechten, vol met aanvallen, verdedigingsmoves en vloeiende combo's.

Erik Nusselder gaf de game een 7: "Er is niet zo veel mis met Stellar Blade, maar er is ook niet zo veel geweldig. Het voorspelbare verhaal en de lege personages worden gecompenseerd door spannende en vloeiende gevechten. Hopelijk wordt in een eventueel vervolg onze fantasie wat meer geprikkeld."

Shift Up werkt ondertussen aan een eerder aangekondigde nieuwe IP genaamd Project Witches. Deze moet in 2027 of later uitkomen op pc, "console" en mobiel met cross-play. De game wordt blijkbaar vergeleken met spellen als Genshin Impact en Fate/Grand Order. Ook overweegt de ontwikkelaar een vervolg op Stellar Blade, alsmede een pc-versie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Saber werkt aan triple-A actie-rpg gebaseerd op Avatar: The Last Airbender
Nieuws

Saber werkt aan triple-A actie-rpg gebaseerd op Avatar: The Last Airbender

Het moet 'de grootste game in de Avatar-franchise' worden

Saber Interactive is begonnen aan de ontwikkeling van een triple-A actie-rpg gesitueerd in het Avatar: The Last Airbender-universum.

Dat heeft het bedrijf aangekondigd, zo meldt IGN. Het moet volgens Saber "de grootste game in de Avatar-franchise" worden en een compleet nieuw verhaal vertellen dat zich duizenden jaren in het verleden afspeelt.

Spelers besturen een compleet nieuwe, nooit eerder vertoonde Avatar. Daarbij zal men een "levendige spelwereld kunnen verkennen, alle vier de elementen kunnen leren, deelnemen aan dynamische gevechten samen met metgezellen en de uitdagingen en keuzes ervaren die horen bij het behouden van de balans in de wereld".

Saber werkt naar eigen zeggen nauw samen met Avatar Studios, de divisie binnen Paramount die in 2021 is opgericht door de makers van de show, Michael DiMartino en Bryan Konietzko. Het spel moet naar pc en consoles komen, al is niet bekend welke consoles precies.

Saber Interactive boekte onlangs nog succes met Warhammer 40,000: Space Marine 2, en is ook bekend van spellen als Quake Champions, Snowrunner en World War Z. Er zijn al verschillende games gebaseerd op Avatar: The Last Airbender verschenen, met wisselende resultaten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!