De DualSense Edge gaat een stapje verder
Nieuws

De DualSense Edge gaat een stapje verder

De competitieve PlayStation-speler moest het de afgelopen jaren vooral doen met controllers van derde partijen. Zo was de Nacon Revolution een populair alternatief vanwege het extra comfort en zijn Hori-controllers in trek bij fans van fighters. Met de DualSense Edge stort Sony zich eindelijk op het duurdere segment, met als doel voor elke speler wat wils te bieden.

Zoals veel pro-controllers is de DualSense Edge namelijk modulair. Gebruikers kunnen een groot aantal onderdelen verwisselen en afstellen. De extra textuur op bijvoorbeeld de triggers zou daarbij voor meer comfort moeten zorgen.

Op het eerste gezicht lijkt de Edge op een reguliere DualSense. De omvang is exact hetzelfde en hij is niet merkbaar zwaarder – ondanks een aantal toegevoegde onderdelen. De variant die op release uitkomt is daarnaast wit met zwarte actieknoppen en vierpuntsdruktoetsen. Naast de triggers is het touchpad voorzien van extra textuur in de vorm van PlayStations iconische symbolen. 

©GMRimport

Het zijn subtiele verschillen, met uitzondering van het plastic rondom de analoge sticks. Dat is glimmend zwart, in plaats van het matzwart op de reguliere controllers. Daarmee gaat een deel van de ‘premium’ uitstraling wellicht verloren, al is dat ook een kwestie van smaak.

Verwisselbare sticks

Bovendien fungeert dat stuk plastic als een klepje om de analogestickmodules volledig te vervangen, wellicht de meest onderscheidende functie van de Edge. Door aan de achterzijde een schakelaar over te halen, kunnen gebruikers het klepje verwijderen en door middel van twee hendels de sticks verwisselen. 

Het idee is daarbij dat je ieder moment een stick kunt vervangen – er is ruimte voor één exemplaar in de bijgeleverde beschermhoes – in het geval van bijvoorbeeld stickdrift of slijtage. Een woordvoerder van PlayStation kon daarbij niet vermelden of de bijgeleverde stickmodules afwijken van die in de DualSense, dus vermoedelijk gaat het om dezelfde versie.

Het overhalen en vasthouden van de schakelaar vergt wat oefening, maar over het algemeen is het verwisselen van de onderdelen vrij eenvoudig. Dat geldt ook voor het vervangen van de back buttons en analoge sticks zelf. De sticks kunnen spelers simpelweg verwisselen met een lage variant en een hoge versie voor meer precisie.

De back buttons komen daarbij in twee vormen: langwerpige hendels en kleinere exemplaren die Sony zelf omschrijft als ‘go-knoppen’, vernoemd naar het Japanse bordspel. Die tweede zijn merkbaar minder aanwezig dan de hendels, en vrij comfortabel voor spelers met relatief lange vingers. Beiden zijn wederom eenvoudig te verwisselen met behulp van magnetisme dat ze in de aansluiting begeleidt.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Sleutelen

Daarnaast valt er nog een hoop af te stellen aan de DualSense Edge. Zo bevatten de analoge triggers een schakelaar met drie standen om de gevoeligheid in te stellen. De hoogste stand voelt vergelijkbaar met de triggers op de reguliere controller en geeft toegang tot adaptieve trigger-functies in games. De kortste stand vergt slechts een korte beweging om helemaal ingedrukt te worden.

Dat kunnen gebruikers combineren met de software van de DualSense Edge, die zit ingebakken in het besturingssysteem van de PlayStation 5. Zo is het mogelijk om een kort, gemiddeld en lang ‘trigger-effect’ in te stellen, bijvoorbeeld om sneller te kunnen schieten of juist met meer precisie een gaspedaal in te trappen.

Voor de analoge sticks is er een vergelijkbare optie: het instellen van de ‘deadzones’ (vanaf wanneer beweging wordt verwerkt) en de wijze waarop input wordt geregistreerd. ‘Quick’ is bijvoorbeeld de gevoeligste optie om extra snel te beginnen met bewegen, terwijl er ook subtiele mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld op een constantere snelheid door avonturengames te wandelen.

Hoewel de software niet buitengewoon uitgebreid is, valt op dat de verschillende opties duidelijk worden uitgelegd. Elke mogelijkheid gaat gepaard met een omschrijving en voorbeelden. Dynamische grafieken geven aan wat de invloed van een optie is op de geregistreerde input. Daarmee lijkt de DualSense Edge iets meer gericht te zijn op de massa dan vergelijkbare pro-controllers.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Compleet pakket

Tot slot kunnen spelers elke configuratie opslaan en een naam geven. Dankzij de nieuwe functietoetsen, die zich onder elke stick bevinden, is het mogelijk om snel tussen vier profielen te wisselen, voor bijvoorbeeld racegames, fighters, adventuregames en shooters. Tot maximaal vier profielen worden opgeslagen op de controller zelf, en maximaal dertig op een PlayStation 5.

Daarmee moet de DualSense Edge een compleet pakket worden. Dat komt wel met een prijs: de adviesprijs van de controller is 239,99 euro, een stuk hoger dan vergelijkbare controllers van andere fabrikanten. In hoeverre de verwisselbare stickmodules, overzichtelijke software en eerder aanwezige DualSense-functies dat verantwoorden, is even afwachten tot de Edge verschijnt. In het geval van professionele controllers is in ieder geval een ding zeker: er is altijd een markt voor, en die neemt Sony duidelijk serieus.

De DualSense Edge verschijnt op 26 januari voor PlayStation 5. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows behaalt op eerste dag meer dan miljoen spelers
Nieuws

Assassin's Creed Shadows behaalt op eerste dag meer dan miljoen spelers

De game is sinds vandaag uit op PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc

In minder dan 24 uur sinds de release van de game is Assassin's Creed Shadows door meer dan een miljoen mensen gespeeld.

Dat meldt Ubisoft op X. "Het is hier nog niet eens 4 uur 's middags in Canada, en Assassin's Creed Shadows is al de één miljoen spelers voorbij! Vanuit het diepste van ons hart bedanken we jullie voor het avontuur dat jullie aangaan in feodaal Japan. We zijn enorm enthousiast om deze reis met jullie te beleven!"

Assassin's Creed Shadows is vanaf vandaag uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Er hangt veel af van de game, want Ubisoft heeft het sinds het uitstel van de game vorig jaar, de tegenvallende verkoop van Star Wars Outlaws en de aankondiging dat XDefiant later dit jaar offline gaat moeilijk. Er gaan zelfs geruchten dat het bedrijf overweegt een nieuw bedrijf op te starten, daar de grootste franchises in onder te brengen en de rest van de IP's te verkopen.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naoe en de krijger Yasuke. Spelers kunnen grotendeels zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij richt Naoe zich vooral op parkour- en stealthgameplay en is Yasuke een gevreesde strijder die als een tank vijanden neermaait.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Er hangt ook controverse rondom Shadows. Niet alleen vanwege de zwarte huidskleur van krijger Yasuke, maar ook vanwege het feit dat het interieur van tempels in de game kapot kon worden gemaakt. Ubisoft heeft dit echter met een day one-patch verwijderd.

Lars Cornelis beloonde het spel met een 8,5 in de Gamer.nl-review: "Assassin’s Creed Shadows is gebouwd volgens een bekende blauwdruk, maar weet vrijwel ieder aspect te verfijnen of zelfs te perfectioneren. Vooral de waanzinnig mooie spelwereld, de dynamiek tussen de twee hoofdpersonages, en het gebalanceerde vechtsysteem springen eruit. Dit is zonder enige twijfel de beste Assassin’s Creed in jaren."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Psychedelische skategame Skate Story komt ook naar PS5
Nieuws

Psychedelische skategame Skate Story komt ook naar PS5

De game verschijnt ergens dit jaar ook op Steam

De eerder aangekondigde psychedelische skategame Skate Story verschijnt dit jaar niet alleen op Steam, maar ook op PlayStation 5.

Dat hebben uitgever Devolver Digital en ontwikkelaar Sam Eng aangekondigd. Het is nog altijd niet bekend wanneer de game precies verschijnt. Hieronder kan een nieuwe trailer van het spel worden bekeken.

In Skate Story besturen spelers een demon uit de onderwereld die van glas en pijn is gemaakt. De duivel heeft hem een skateboard gegeven met de opdracht om naar de maan te skaten en die in te slikken, waarna hij vrij is.

Spelers skaten door het uniek ogende Emptylands en voeren ollies, kickflips en grinds uit. Ook de soundtrack moet een belangrijke rol spelen - in de trailer is muziek te horen van de band Blood Cultures. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!