Monolith Productions, de ontwikkelaar van Middle-earth: Shadow of War, gebruikt al sinds 1998 haar eigen game engine genaamd LithTech. Deze technologie is qua bekendheid nauwelijks vergelijkbaar met de Unreal Engine, Id Tech of bijvoorbeeld Snowdrop van Ubisoft, maar het heeft wel een aantal grote titels ondersteund zoals de Fear-, Condemned- en No One Lives Forever-series. LithTech is door de jaren heen steeds verder uitgebouwd. Zo kreeg het in 2005, met de LithTech Jupiter EX, de natuurkundige wetten van de bekende Havok Engine erbij en voor Middle-earth: Shadow of Mordor werd de technologie uitgebreid met het Nemesis-systeem. Sinds Middle-earth: Shadow of War verdient deze versie van LithTech zelfs haar eigen naam: de Firebird Engine.
Geen ork hetzelfde
Als je naar de basis van het Nemesis-systeem kijkt, dan lijkt het op een rollenspel, een bordspel, of in ieder geval iets dat om beurten wordt gespeeld. De speler, in de gedaante van hoofdpersonage Talion, is één deelnemer, het Nemesis-systeem is de ander en neemt eigenlijk de rol van de Dungeon Master aan. Het systeem bepaalt welke orks er aan het spel deelnemen, wie er vervolgens hogere rangen krijgen (Captains, Warchiefs en Overlords) en genereert al deze non-player characters aan de hand van een flinke set regels. Er zijn vaste waarden voor het uiterlijk, de vaardigheden, de stem en het level van de Uruk- en Olog-Hai, maar daarbinnen zijn echt ontzettend veel variaties mogelijk. Het duurt vele uren voordat er enige herhaling optreedt, dus lijkt het lang of elke ork volledig nieuw is.
Jij kunt allerlei dingen veranderen aan de ork-legers die de dienst uitmaken in het spelgebied van Middle-earth: Shadow of War, bijvoorbeeld door ze te doden, of ze sterker te laten worden door ze te helpen met bepaalde mi ies. Als dit gebeurd is, of als Talion doodgaat, dan is het weer de beurt aan het Nemesis-systeem. Deze laat dan orks binnen de gelederen van het leger met elkaar vechten, waardoor levels veranderen en rangen verschuiven, of zorgt ervoor dat er een nieuwe captain wordt toegewezen in het geval Talion er een gedood heeft. Jij kunt dan vervolgens weer van alles veranderen aan het leger en zo blijf je tegen het Nemesis-systeem strijden, tot het punt in het spel dat Talion zelf orks kan rekruteren.
Het grootste verschil van het Nemesis-systeem in Shadow of War vergeleken met die van Middle-earth: Shadow of Mordor is het feit dat je er in de nieuwe game veel meer invloed op kan uitoefenen. Talion kan elke Captain en Warchief in zijn macht krijgen, waardoor het systeem in principe dezelfde dingen blijft doen, maar waardoor wel het eindspel verandert: de a ault. Dit is een aanval op het kasteel dat centraal staat in elke regio en die je moet veroveren om de ork met de hoogste rang, de Overlord, te kunnen verslaan, om zo het bijbehorende gebied over te nemen. Hoe meer orks Talion in z’n macht heeft, des te makkelijker dit eindgevecht wordt, hoewel jij als speler de Overlord alleen zal moeten verslaan.
Nemesis, ook buiten Mordor
Het Nemesis-systeem van Middle-earth: Shadow of War is een ingenieus stukje gametechnologie dat een indrukwekkende hoeveelheid berekeningen maakt om de speler het idee te geven invloed uit te kunnen oefenen op een levend Mordor. Het is een kwestie van tijd voordat uitgever Warner Bros. het gaat gebruiken voor andere titels, eventueel zelfs in andere franchises. De mogelijkheden in bijvoorbeeld een maffiagame zijn eindeloos.
Het Nemesis-systeem in actie zien? Bekijk dan deze video van onze zuster-site Power Unlimited.