Wie is Bioware’s troonopvolger?
Nieuws

Wie is Bioware’s troonopvolger?

Lange tijd was er een ongekroonde doch onbetwiste Meester der Westerse rpg’s: Bioware. Maar inmiddels mogen we wel zeggen dat de ontwikkelaar van Mass Effect en Dragon Age de troon niet meer waardig is en ze plaats moeten maken voor een opvolger. Ironisch genoeg is deze kroonprins geen jonge nieuwkomer met frisse ideeën, maar een minstens zo oude rot in het vak en Bioware’s voormalige protegé.

Decennia geleden voelden we eigenlijk maar een handvol emoties tijdens het spelen van games: voornamelijk plezier, afgewisseld met misschien wat frustratie, een beetje verwondering - al dan niet kinderlijk - en natuurlijk een gevoel van voldoening. Voor lange tijd was dit genoeg, want veel meer hoefde je niet te verwachten van pixels en sprites. Maar toen gingen de verhalenvertellers aan de slag met het medium en kwam daar verandering in.

Bioware liet je iets voelen

Bioware is zo’n ontwikkelaar die spelers meer wilden laten voelen tijdens het spelen van games. Een auteur onder de techneuten, zo je wil. De studio werd in 1995 opgericht door drie artsen, Greg Zeschuk, Augustine Yip en Ray Muzyka, en na de release van Baldur’s Gate in 1998 werd het al snel duidelijk wat de missie was: ‘We staan voor emotioneel meespelende games.’

En emotie is wat we door de jaren heen kregen. In Baldur’s Gate 1 en 2: Shadows of Amn krijg je het gevoel écht deel uit te maken van een episch verhaal in het Dungeons and Dragons-universum. Tegelijkertijd heb je het idee je groepsgenoten daadwerkelijk te kennen, van de manische Minsc en zijn space hamster tot en met de verleidelijke Viconia. Het zijn stuk voor stuk overtuigende personages waarmee je gewichtige interacties hebt.

De Baldur’s Gate-serie bracht het rpg-genre naar nieuwe hoogten, maar dat was nog maar het begin voor Bioware. Daarna kwam bijvoorbeeld Star Wars: Knights of the Old Republic, dat nog steeds door velen wordt gezien als de beste Star Wars-game ooit en een plottwist heeft die de grenzen van verhaalvertelling in videogames heeft verlegd. KoTOR legde tegelijkertijd de fundering voor Mass Effect, een game waarin de beslissingen die je als speler maakt meer impact op het verhaal lijken te hebben dan in welk computerspel dat tot dusver was uitgekomen.

Bovendien was het de proloog voor Bioware’s meest baanbrekende werk: Mass Effect 2. Niet eerder bracht een game zoveel gevoelens teweeg, vooral dankzij de banden die je als speler opbouwt met de personages en het fantastisch uitgewerkte, open einde waar daadwerkelijk elke beslissing die je maakt invloed op heeft.

Bioware’s reputatie maakt een snoekduik

Dragon Age: Origins werd een Baldur’s Gate voor een nieuwe generatie: moderner, filmischer en serieuzer. Maar het vervolg was eigenlijk de eerste keer dat Bioware’s nagenoeg perfecte staat van dienst scheurtjes begon te vertonen. Dragon Age 2 was een stuk minder ambitieus dan z’n voorganger, meer spin-off dan een volwaardig vervolg. En dat verdeelde de fans. Ook de studio’s enorme, peperdure mmo-project, Star Wars: The Old Republic, was minder succesvol dan verwacht, zowel qua beoordelingen als het aantal spelers dat de game trok. Bioware’s positie als perfecte videogameverhalenverteller stond op wankele voeten.

Maar het meest kwalijke wat de ontwikkelaar uit Canada deed was hoe ze met haar meest geliefde serie omging: Mass Effect. Niet alleen was Mass Effect 3 - de langverwachte afsluiter van een onvergelijkbare space opera-trilogie - de minst interessante van het trio, het einde was voor veel gamers ook nog eens bijzonder onbevredigend. Met dlc probeerde de studio dit probleem te lappen, maar de schade was al toegebracht in de (kleine) hartjes van vele fans.

Die controverse stelt echter weinig voor vergeleken met het kwaad dat Mass Effect: Andromeda vijf jaar later deed. Deze reboot leed overduidelijk aan een gebrek aan visie bij Bioware, iets waar ze jaren daarvoor nog een overvloed aan hadden. Het bijzonder matige Andromeda zorgde ervoor dat de Mass Effect-serie voorlopig in de ijskast staat.

Vorig jaar bewees Anthem dat het bergafwaarts gaat met het ooit zo legendarische Bioware. Was het de overname door Electronic Arts in 2007? Kwam het door het vertrek van oprichters Zeschuk en Muzyka in 2012? Of was het toch niet zo’n goed idee om samen te gaan met Mythic en Pandemic, waardoor het ooit zo overzichtelijke Bioware veranderde in een internationale mega-ontwikkelaar? Wat de oorzaak ook is, als überhaupt een directe aanleiding aan te wijzen is, een gevallen koning heeft een troonopvolger nodig. Het kan niet zo zijn dat het Land der Westerse rpg’s zonder heerser komt te zitten.

Wie volgt Bioware op?

Er zijn genoeg kandidaten die in aanmerking komen voor de positie van Bioware als onofficiële heerser van het rpg-landschap en meester van emotioneel boeiende games. Natuurlijk zullen wijzen naar Bethesda, de maker van de Fallout- en The Elder Scrolls-series. Maar hoewel die studio onbetwistbaar een gigant is in het genre, is het verre van de verhalenverteller die Bioware was, en eigenlijk nog steeds is. Geen enkel personage in een Fallout of een Elders Scrolls is ook maar half zo boeiend en realistisch als zelfs de minst interessante npc in een Bioware-game. Bethesda is beter in world building dan in het schrijven van verhalen.

Een andere logische kroonprins is het Belgische Larian Studios, niet in de laatste plaats omdat Bioware het de bijzondere eer heeft gegeven om Baldur’s Gate 3 te ontwikkelen. Larian heeft zich absoluut bewezen met haar langlopende Divinity-reeks, waarvan het meest recente deel, Divinity: Original Sin 2, eindelijk de internationale roem krijgt die de serie verdient. Maar hoewel Larian uiterst geschikt is om Baldur’s Gate over te nemen, aangezien de meeste Divinity-titels zich in exáct hetzelfde genre bevinden, is hun cv niet divers genoeg om Bioware’s heerschap over te nemen. Bioware onderscheidde zich namelijk ook met haar diversiteit en het feit dat het van zowel high fantasy als van Sonic en z’n vriendjes een goede rpg konden maken. Larian moet zich wat dat betreft nog bewijzen.

Maar hoewel die studio onbetwistbaar een gigant is in het genre, is het verre van de verhalenverteller die Bioware was, en eigenlijk nog steeds is.

-

Misschien geldt hetzelfde voor CD Projekt Red; het is onmiskenbaar hoe talentvol deze Poolse ontwikkelaar is, maar het heeft ‘alleen’ nog maar The Witcher-serie gemaakt. Zelfs al doet Cyberpunk 2077 totaal niet onder voor Geralts reeks, dan zou CD Projekt Red alsnog op de proppen moeten komen met, laten we zeggen, een ijzersterke Star Trek-game en een titel die zich afspeelt in een fantasieversie van Japan, om in Bioware’s voetsporen te mogen treden.

En dan is er nog Obsidian

Soms overtreft de leerling de student. Althans, zo zwart-wit zijn de verhoudingen ook weer niet tussen Obsidian Entertainment en Bioware, want de mensen achter beide studio’s hebben een vergelijkbaar lange geschiedenis. Maar feit blijft dat de eerste titel van Obsidian het vervolg is op Bioware’s Star Wars: Knights of the Old Republic. En de tweede game, Neverwinter Nights 2, is eveneens een opvolger van een Bioware-titel. Daarmee heeft Obsidian haar bestaan toch grotendeels te danken aan de voormalig Koning der Westerse rpg’s.

Obsidian maakte aanvankelijk een naam in de gamesindustrie door vervolgen te maken op bestaande rpg-franchises, zoals Fallout: New Vegas en Dungeon Siege 3. Het leek daarom eerst alsof de studio niet bekwaam genoeg was haar eigen IP’s te maken, wat bevestigd werd toen de eerste poging daartoe, Alpha Protocol, een leuk idee met een matige uitwerking bleek te zijn.

Maar Obsidian zette door, overkwam financiële obstakels, en nadat ze hun eigen equivalent van Bioware’s Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood hadden gemaakt met South Park: The Stick of Truth, brachten ze aan de hand van een Kickstarter Pillars of Eternity uit. Dat was een meer dan prima rpg, dat op veel fronten verbeterd werd in deel 2, en ook The Outer Worlds bleek een sterke nieuwe IP van Obsidian. Hieruit bleek dat de studio ook zeker in staat is om hun eigen werelden te bouwen, en hoewel haar personages niet zo sterk zijn als die van Bioware, is het overduidelijk dat het beschikt over een sterk schrijversteam.

Dus, is Obsidian dan de troonopvolger van Bioware? De enige die in de voetsporen kan treden van de Canadese rollenspellenmeester? Wat betreft de veelzijdigheid van hun cv, de kracht van hun schrijversteam en de ervaring die de studio heeft wel. Er is simpelweg niemand die dichter in de buurt komt. Het is echter ook nogal wrang dat de maker van een aantal van Bioware’s minder sterke vervolgen jaren later de enige is die de studio enigszins kan evenaren. Een studio die vooral schittert als het imiteert of voortborduurt op het idee van iemand anders - waar natuurlijk in essentie helemaal niets mis mee is. Het zal dan ook een van onzekerheid trillende hand zijn die de kroon oppakt.

Er is simpelweg niemand die dichter in de buurt komt.

-

Laten we daarom hopen dat Bioware zich in een tijdelijk dal begeeft, net zoals Obsidian in 2012 door een diep dal ging. Dat Dragon Age: The Dread Wolf Rises ons weer dingen laat voelen op een manier zoals alleen een Bioware-game dat kan. Het is weer tijd dat het nalatenschap van Zeschuk, Muzyka en Yip ons overrompelt met een rijk verhaal vol onvergetelijke personages en een uitgestrekte wereld om te ontdekken. Dan kan Bioware de handschoen in het gezicht slaan van Obsidian om z’n rechtmatige plaats terug te vorderen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Neva van Gris-makers komt ook naar naar PS4 en Mac
Nieuws

Neva van Gris-makers komt ook naar naar PS4 en Mac

De game verschijnt op 15 oktober ook voor PS5, Xbox Series, Switch en pc

Neva, de nieuwe game van Gris-ontwikkelaar Nomada Studio, verschijnt op release ook voor PlayStation 4 en Mac.

Dat heeft de studio aangekondigd. Eerder werd al aangekondigd dat het spel op 15 oktober voor PlayStation 5, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc (via Steam) beschikbaar komt.

Neva wordt zoals gezegd ontwikkeld door Nomada Studio, de ontwikkelaar van het geprezen indiespel Gris. De nieuwe game combineert platformsecties, puzzels en gevechten. Het spel draait om Alba en haar band met een wolf. Samen verkennen ze een stervende wereld. Daarbij is de user interface minimaal en wordt de unieke grafische stijl van Gris voortgezet.

Hieronder kan naast de aankondigingstweet voor de PS4- en Mac-versie ook een eerder verschenen trailer van de game worden bekeken.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Cameraperspectief verandert moeilijkheidsgraad in Metal Gear Solid Delta
Nieuws

Cameraperspectief verandert moeilijkheidsgraad in Metal Gear Solid Delta

Het nieuwe perspectief maakte de game in eerste instantie te makkelijk

De moeilijkheidsgraad van het aankomende Metal Gear Solid Delta: Snake Eater wordt aangepast afhankelijk van welk cameraperspectief de speler gebruikt.

Dat laat creative producer Yuji Korekado weten in een interview met Famitsu (via VGC). Hij laat daarbij weten dat mensen wanneer ze de game beginnen moeten kiezen uit de 'oude' camerastandpunt die vaststaat, en een nieuwe camera in derdepersoonsperspectief die spelers naar gelieve kunnen bewegen.

Korekado legt uit waarom dit zo is: "De moeilijkheidsgraad van de game verandert drastisch afhankelijk van het perspectief. De nieuwe camera heeft een wijder, lineairder gezichtsveld en geeft je de mogelijkheid om te schieten terwijl je beweegt, dus dat is makkelijker dan we verwacht hadden. Maar toen we de moeilijkheidsgraad naar de nieuwe camera aanpasten, werd de game met de oude camera weer te moeilijk, dus besloten we er twee aparte modi van te maken. De oude camera is vergelijkbaar met de moeilijkheidsgraad van het origineel, en de nieuwe camera geeft een nieuwe uitdaging."

De remake van Metal Gear Solid 3 werd vorig jaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc aangekondigd. Snake Eater speelt zich af in 1964, ver voor de andere hoofddelen in de Metal Gear-reeks. In het spel moeten spelers als een FOX-agent genaamd Naked Snake de Russische raketgeleerde Nikolai Stephanovich Sokolov zien te redden en een superwapen zien te saboteren.

Waar in andere Metal Gear-games vooral stedelijke en industriële gebieden worden verkend, doen spelers in Snake Eater een jungle aan. Naast stealth, actie en verhalende elementen bevat het spel ook survivalelementen. Zo kan er op dieren gejaagd worden en moeten spelers hun wonden en breuken helen. De remake draait in Unreal Engine 5.

Metal Gear Solid Delta: Snake Eater verschijnt op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc. Een releasedatum is nog altijd niet bekend, er gaan er wel geruchten dat de game pas in 2025 uitkomt.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Diablo 4-uitbreiding Vessel of Hatred vannacht vanaf 1:00 uur beschikbaar
Nieuws

Diablo 4-uitbreiding Vessel of Hatred vannacht vanaf 1:00 uur beschikbaar

Een pre-download is beschikbaar op Battle.net en consoles

De eerste grote uitbreiding voor Diablo 4, genaamd Vessel of Hatred, kan aankomende nacht vanaf 1:00 uur Nederlandse tijd gespeeld worden.

Dat heeft Blizzard aangekondigd. De releasedatum was al bekend, maar nu is er ook een precieze tijd naar buiten gecommuniceerd. Via Battle.net en consoles is er een optie voor een pre-download beschikbaar.

In Vessel of Hatred bezoeken spelers een nieuwe regio genaamd Nahantu – een jungle vol met geheimen, nieuwe kerkers, Strongholds en monsters. Vessel of Hatred speelt zich meteen na Diablo 4 af en zet dat verhaal dus voort.

Nieuw is ook de Spiritborn-klasse, die ook wel de "grootste jagers van de jungle" worden genoemd. De klasse richt zich op behendigheid en gebruikt martial arts als moveset - aspecten uit taekwondo, karate, kickboksen, boksen en Muay Thai worden gecombineerd voor "de snelste, meest agressieve" klasse in de game.

Daarbij zijn al zijn moves gebaseerd op vier goddelijke Spirit Guardians die tijdens gevechten opgeroepen kunnen worden: een jaguar, duizendpoot, gorilla en adelaar. Alle skills kunnen met elkaar gecombineerd worden, al is het ook mogelijk voor spelers om volledig voor één Spirit Guardian te gaan.

Diablo 4 is beschikbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Steam en Battle.net. Ook is de game speelbaar via Xbox Game Pass. Hieronder zijn de eerder uitgekomen gameplaytrailer en cinematische liveaction-trailer te zien.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!