EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.
“De vrAse is een uniek apparaat. Iets dat in deze vorm nog nooit op de markt verschenen is”, aldus Miguel Schiaffino in een persoonlijk gesprek met Gamer.nl. Hij is de bedenker van de gadget en oprichter van het ontwikkelingsteam van vrAse (spreek uit als ‘vrees’). Met een klein team van tien man werkt hij al anderhalf jaar aan zijn droom om virtual reality werkelijkheid te maken. Ergens deze maand hoopt hij de vrAse publiekelijk te tonen en de wereld te laten zien wat het kan. Aan ambitie in ieder geval geen gebrek: “We gaan voor een virtual reality-ervaring die over de gehele entertainmentindustrie de beste is”.
De uniciteit van vrAse
Met een aantal unieke eigenschappen tracht de vrAse zijn plekje in de toekomstige virtual reality-markt te veroveren. Het is een draagbaar apparaat met multimediamogelijkheden, dat tevens augmented reality ondersteunt. Daarnaast bevat het ook motion tracking, waardoor je net als bij de Oculus Rift en de Omni in real time rondkijkt in een 3D-omgeving. Het is ook mogelijk om games, films en series op de vrAse te streamen, of om gewoon ‘ouderwets’ content vanaf het geheugen af te spelen. Door de bril lijkt het dan net alsof je naar een scherm van ongeveer 200 inch kijkt. Helaas konden we de vrAse zelf nog niet testen, maar deze onderdelen maken ons in ieder geval zeer benieuwd.
Schiaffino lijkt het meest trots op de draagbaarheid van de vrAse: “Toen we met het project begonnen wilden we virtual reality op een zo toegankelijk mogelijke manier verpakken. De meest significante stap daarin was dat het apparaat draagbaar moest zijn. Dat de vrAse nu draadloos werkt is een enorm krachtige eigenschap. Mensen kunnen er overal op een relaxte manier films mee kijken of games mee spelen, terwijl de ervaring fantastisch blijft.” Hiermee heeft de vrAse een onderscheidende troef in handen waarmee het in potentie een erg breed publiek aanspreekt, zeker in combinatie met de prijs die Schiaffino voor ogen heeft. “Er is nog niks definitief, maar het prijskaartje zal erg consumentvriendelijk uitvallen. We streven naar een prijs onder de 200 euro.”
Ondanks deze lage prijs en het relatief kleine team, lijkt de vrAse allerminst in te leveren op features en mogelijkheden. De combinatie van virtual en augmented reality in één apparaat is bijvoorbeeld een unieke eigenschap waaruit een aantal innovatieve spelconcepten kunnen ontstaan. Schiaffino voegt daar nog aan toe: “we kunnen niet wachten op de toffe dingen die developers hiermee gaan maken. Het is in potentie mogelijk om met je stem, zonder externe besturing of zelfs zonder handen interactie te hebben met de data op het scherm. Het is een ervaring die je op geen enkel ander apparaat op dezelfde manier kunt vinden.”
Van multimedia naar gaming
Ondanks zijn vertrouwen in het revolutionaire karakter van de vrAse kiest Schiaffino ervoor om langzaam op te bouwen en niet meteen te hoog van de toren te blazen. Vooral op het gebied van games is hij voorzichtig en zijn eerste focus ligt voornamelijk op multimedia: “Natuurlijk zijn games fantastisch en onderdeel van een enorme markt, maar films en tv zijn net zo groot of mi chien wel groter. Als de vrAse uitkomt wil ik dat het apparaat meteen aanslaat en met de mogelijkheid om films af te spelen of te streamen kunnen we een breed publiek aanspreken. Als het dan eenmaal onder de mensen is verwacht ik dat ze er achter komen dat er ook qua gaming veel mogelijk is.
Voor ons gamers klinkt die focus mi chien raar, omdat je met games en motion tracking de volle potentie van virtual reality krachtig kunt presenteren. Maar vanuit het perspectief van Schiaffino is het een logische gedachtegang. De vrAse heeft simpelweg nog geen games om meteen een impact te maken, zoals Doom 3 dat wel bij de Oculus Rift deed. “We zijn druk bezig met het binden van ontwikkelaars en we verwachten dat het aantal relaties nog wel zal groeien naarmate de kracht van de vrAse duidelijk wordt. Maar op het moment mi en we gewoon exclusieve content om het volledig op games te gooien. Uiteindelijk streven we er natuurlijk wel naar dat bepaalde games bij hun launch ook meteen op ons apparaat beschikbaar zijn.”
Overigens heeft het ontwikkelingsteam al een goede basis gelegd om snel meer content te krijgen. Schiaffino legt uit: “Tegelijkertijd met het ontwikkelen van het prototype waren we ook bezig met Warework. Dat is het ontwikkelingsplatform waarmee developers games kunnen maken voor de vrAse. Het biedt een relatief makkelijke en toegankelijke manier om games te maken voor onze gadget. Ook gewone gebruikers kunnen het programma downloaden en aan de gang gaan met coderen van toffe content.”
vrAse als ultieme gadget?
De vrAse heeft als voordeel dat virtual reality nog nieuw is en zet een volgende stap qua immersie van entertainment. Maar met de focus op het pa ief bekijken van multimedia zal de vrAse waarschijnlijk niet dezelfde impact maken als de Oculus Rift. Schiaffino claimt weliswaar dat de motion tracking-ervaring beter zal zijn dan de concurrentie, maar het blijft natuurlijk de content die bepaalt hoe krachtig de hardware is. Ook kunnen we die kracht natuurlijk pas goed beoordelen wanneer we het apparaat zelf onder handen mogen nemen. Desondanks heeft de vrAse wel de potentie om uit te groeien tot een ultieme gadget. Mits de gunstige prijs en unieke eigenschappen gepaard gaan met intere ante content.