Vr Vrijdag: Facebooks grote ar-experiment
Nieuws

Vr Vrijdag: Facebooks grote ar-experiment

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: De ar-verkenners.

Facebook hield in de nacht van woensdag op donderdag ‘Facebook Connect’ (voorheen Oculus Connect), waar het bedrijf een boel nieuwe aankondigingen deed. Zoals verwacht onthulde het de Quest 2, en de features en mogelijkheden komen aardig in de buurt bij de voorspellingen die we in juni al deden. Een volledige review van de nieuwe hardware kun je zo spoedig mogelijk verwachten.

Maar het was een andere onthulling die toch meer indruk maakte: Facebook is verder met augmented reality dan we dachten. Niet dat het bedrijf al hardware of zelfs een heuse demo liet zien, maar het is heel duidelijk dat er in de labs al flinke sprongen voorwaarts zijn gemaakt.

©GMRimport

Ar is de mogelijkheid om computerbeelden met de echte wereld te mengen, zodat je bijvoorbeeld spelfiguren in je achtertuin ziet lopen, of virtuele wegwijzers verschijnen die de juiste route aangeven. Hoewel ar op dit moment al redelijk functioneert op een smartphone, wordt het pas echt interessant als die ar-beelden via een bril naadloos in je blikveld verschijnen. En dat heeft heel wat voeten in de aarde.

Niet in de laatste plaats op sociaal gebied. Want de ar-bril van Facebook is niet het eerste experiment op dit vlak. Wie herinnert zich de Google Glass nog? Dit (voor huidige begrippen) primitieve en lelijke ding projecteerde een beeldscherm met lage resolutie in je blikveld, zodat je daar extra informatie kon zien. In theorie zou dit apparaat bijvoorbeeld helpen met navigeren, maar ook bij het helpen herinneren van de naam van de persoon die je op een feestje aanspreekt.

Het probleem met Glass was niet zo zeer technologisch van aard als wel sociaal. Bedrijven in San Francisco, waar de Glass werd uitgetest, weerden al snel Glass-dragers. Deze early adopters werden ook al snel ‘glass-holes’ genoemd, omdat ze een bril droegen die elk moment en zonder waarschuwing dingen kon filmen en opnemen. Een privacy-probleem dus, met imagoschade tot gevolg. Glass verdween, niet omdat het idee inherent fout was, maar omdat er teveel serieuze vragen en vooroordelen rond de technologie zweefden.

©GMRimport

Facebook

Nu Facebook zich op hetzelfde gebied begeeft, komen al die vragen en vooroordelen weer naar boven. Wat betekent het als iemand een ar-bril opheeft? Voor de gebruiker? Voor de omgeving? Voor willekeurige voorbijgangers die opeens ‘gefilmd’ worden?

Juist Facebook, een bedrijf waar al wantrouwend naar wordt gekeken, moet dus een manier vinden om met al die vragen en problemen om te gaan. Want hoe cool de mogelijkheden ook zijn (en die zijn extreem cool): als het product wordt omgeven met negatieve ideeën, wil niemand hem kopen. Of erger: kopers worden uit openbare gelegenheden geweerd.

Als het product wordt omgeven met negatieve ideeën, wil niemand hem kopen.

-

Project Aria

Dat is de reden dat Facebook Project Aria uitrolt. Het bedrijf stuurt een groep medewerkers de wereld in met een bril die niet echt een ar-bril is, maar wel alle sensoren bevat. Het idee is dat ze met deze brillen ontdekken welke gegevens de bril uit de omgeving kan aflezen onder allerlei omstandigheden (zoals in het duister, bij slecht weer of tijdens het sporten) en hoe deze data veilig verwerkt kan worden.

Tegelijk is het een manier om te registreren hoe de bril in het openbaar ontvangen wordt. Facebook-medewerkers met zo’n Aria-bril krijgen een speciaal shirt aan, zodat duidelijk is wat ze aan het doen zijn. Facebook vergelijkt het met de 360 graden camera’s die Google en andere bedrijven rond laten rijden voor streetview-applicaties.

©GMRimport

Mooi

Daarnaast zegt het bedrijf te investeren in de esthetische kant van de bril. Als-ie lelijk is, koopt niemand hem. Maar in hoeverre deze belofte kan worden ingelost, is niet duidelijk zonder te weten hoe de hardware er uit moet zien. Hoe je het ook bekijkt, de bril moet een batterij, een processor en sensoren bevatten, die het altijd dikker en oneleganter maken dan een doorsnee Ray-Ban.

Het zal echter nog wel even duren voordat we een werkend prototype kunnen zien, laat staan uitproberen. Dat is spijtig, want de belofte van de technologie zelf is om van te watertanden. Praat met holografische vrienden alsof ze naast je op de bank zitten, krijg extra informatie over je route, restaurants en winkels, of speel spellen met echte of virtuele figuren op een manier die Pokémon Go zo primitief laat lijken als Pong.

Belofte

De belofte van ar is groot. Het heeft de potentie om de wereld ingrijpender te veranderen dan de smartphone. Hoe Facebook (en nog belangrijker: wij allemaal) omgaan met die potentie is vooralsnog een groot raadsel. De toekomst van de ar-bril is nog in nevelen gehuld.

Lees de vorige vr vrijdag-artikelen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Unknown 9-franchise geannuleerd, ontslagen bij ontwikkelaar
Nieuws

Unknown 9-franchise geannuleerd, ontslagen bij ontwikkelaar

'Verdere verkenning van de franchise is niet gerechtvaardigd'

Ontwikkelaar Reflector Entertainment heeft na de tegenvallende release van Unknown 9: Awakening besloten de franchise te annuleren en geen games meer in de reeks uit te brengen. Ook zijn er werknemers ontslagen.

Volgens Relector kwamen de resultaten rondom Unknown 9: Awakening niet in de buurt van de verwachtingen. "Verdere verkenning (van de franchise) is dan ook niet gerechtvaardigd".

Het bedrijf laat weten dat als gevolg daarvan een game die zich nog maar in de conceptfase bevond - waarschijnlijk een nieuw deel in de reeks - is geannuleerd. Het zorgt er ook voor dat er wederom een ontslagronde plaats gaat vinden binnen Reflector, nadat het bedrijf in november vorig jaar ook al gebukt ging onder ontslagen.

Er wordt nu aan één game gewerkt binnen de studio. Hoewel het spel nog niet is aangekondigd, maakt het onderdeel uit van een bestaande Bandai Namco-IP en verloopt de ontwikkeling volgens de studio naar wens.

Unknown 9: Awakening verscheen afgelopen najaar. De game volgt het verhaal van Haroona, een zogeheten 'quaestor' die een mysterieuze dimensie genaamd de Fold kan bezoeken. Deze dimensie bevat een krachtige energie en verloren kennis dat een nieuw tijdperk aan vooruitgang in gang kan zetten. Maar als deze kennis in verkeerde handen valt kan dit het einde van de mensheid betekenen. Reflector was van plan ook boeken en comics gebaseerd op Unknown 9 uit te brengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht
Nieuws

De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht

Game verschijnt op 18 februari voor Xbox Series, pc en Game Pass

Obsidian heeft een nieuwe video van het aankomende Avowed gedeeld waarin de verschillende wezens die in de spelwereld leven uitgelicht worden.

De video bevat geen beelden van de game zelf, maar toont artwork - soms licht geanimeerd - om kijkers meer informatie te bieden over wat men allemaal in Eora tegen kan komen. Eora is de spelwereld die Obsidian heeft bedacht - niet alleen voor Avowed, maar ook voor de Pillars of Eternity-games.

De spelwereld van de games bestaat bovenal uit zogeheten kith, die weer onder te verdelen zijn in mensen, aumaua, orlans, dwergen en elven. Onder deze vijf rassen worden ook zeldzame wezens geboren met speciale krachten, ook wel bekend als de goddelijken.

Overigens heeft Obsidian laten weten dat dit nog maar de eerste video in een reeks van vijf is waarin dieper wordt ingegaan op informatie rondom Eora. De komende tijd kunnen geïnteresseerden dus nog vier video's verwachten om de kennis over deze spelwereld bij te schaven voordat de game uitkomt.

Avowed komt op 18 februari naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!