Tips om goed voorbereid aan Ghost of Tsushima te beginnen
Nieuws

Tips om goed voorbereid aan Ghost of Tsushima te beginnen

In Ghost of Tsushima staat samoerai Jin Sakai voor de loodzware taak om de Mongoolse invasie een halt toe te roepen. De oude samoerai bereidden zich altijd voor op een strijd met een rustgevende meditatie, maar in dit geval heb je meer aan een aantal praktische tips.

In Ghost of Tsushima is van alles te doen, zoals nederzettingen bevrijden, dorpelingen helpen of lekker rustgevend een haiku schrijven. Het spel legt bijna alles goed uit, maar zoals bij elke openwereldgame kunnen de vele activiteiten een beetje overweldigend zijn. De wat subtielere zaken zie je dan al snel over het hoofd. Met deze gids reis je in ieder geval goed voorbereid af naar het magisch mooie eiland Tsushima.

Draag de Traveller’s Attire tijdens het verkennen

Als je tussen de verhalende missies door het eiland gaat verkennen, kun je het beste altijd even de Traveller’s Attire (Reizigerskleding in het Nederlands) aantrekken. Op de landkaart zijn standaard alleen de contouren van Tsushima te zien. Pas als je ergens bent geweest, wordt de kaart langzaam ingekleurd en verschijnen nederzettingen, zijmissies en activiteiten. Met de Traveller’s Attire kleur je automatisch een groter gebied in en ontdek je dus sneller wat er allemaal te doen is op Tsushima. Bovendien gaat je controller trillen als een verzamelobject in de buurt is. Je kunt zelfs instellen dat de wind je naar bepaalde verzamelobjecten leidt. Overigens geven andere kledingstukken je weer andere voordelen, dus het is sowieso handig om regelmatig te wisselen.

©GMRimport

Wees zuinig met grondstoffen

Je verzamelt in Ghost of Tsushima verschillende grondstoffen waarmee je je wapens en kostuums kunt verbeteren. Je meest gebruikte kostuum(s) heb je wellicht al snel maximaal geüpgraded. Als je dan na een tijdje omkomt in de grondstoffen is het aanlokkelijk om ook maar je andere pakjes te verbeteren. Vooral ook omdat de game een tikje schreeuwerig laat blijken dat er upgrades beschikbaar zijn. Ik zat dus vrolijk alles te upgraden… en speelde toen ineens weer nieuwe outfits en wapens vrij die ik niet meer kon upgraden, omdat ik alles al had uitgegeven. Beter houd je dus al je grondstoffen lekker op zak om alleen de outfits en wapens te upgraden die je écht gebruikt!

©GMRimport

Plunder voordat je een kamp in de fik steekt

Overal in Tsushima staan vijandige legerbasissen en die wil je natuurlijk zo snel mogelijk uit de weg ruimen. Bij de grotere kampen moet je dan eerst een aantal items vinden of gevangenen bevrijden, om vervolgens de voorraad Black Powder te ontsteken. Dan gaat echter ook meteen het hele kamp in vlammen op, terwijl er vaak heel veel grondstoffen in deze kampen liggen. Die wil je weer hebben om je wapens en outfits mee te upgraden. Plunder er dus éérst op los en steek de boel daarna pas in de hens.

©GMRimport

Observeer Mongol Leaders voordat je ze aanvalt

Verschillende Stances, oftewel vechthoudingen, speel je vrij met punten die je op twee manieren kan verdienen: door Mongol Leaders te observeren, of door ze dood te maken. Wees slim en observeer in een legerkamp éérst de Mongol Leader en val dán pas aan. Zo verdien je gelijk twee punten. Die stances zijn een belangrijk onderdeel van het vechtsysteem in Ghost of Tsushima, want ze zijn effectief tegen verschillende soorten vijanden.

©GMRimport

Buig bij bordjes

Overal op Tsushima staan bordjes met daarop een buigende samoerai. Wanneer je op die plek zelf een buiging maakt, door op de touchpad omlaag te vegen, gebeurt er iets leuks. Nee, je wordt er niet sterker van en krijgt ook geen nieuwe kostuums, maar doe het nou maar gewoon. Het is een leuke interactie met de toch al zo prachtige spelwereld. En dat is een mooi bruggetje naar de laatste tip.

©GMRimport

Maak veelvuldig gebruik van de fotomodus

Doe jezelf een plezier en maak gebruik van de fotomodus. Sta af en toe eens stil en geniet van het prachtige uitzicht. Experimenteer vervolgens met de heerlijke opties van deze fotomodus. Voeg dwarrelende blaadjes toe en verander het weer of zelfs het tijdstip van de dag. Zie je een prachtig vergezicht en denk je ‘oh, dit zou er tof uitzien bij zonsopkomst’? Pas dan gewoon lekker het tijdstip aan. Je zult ook zien dat het niet uitmaakt of de zon nou opkomt, dat de maan het landschap verlicht, of dat het ontzettend stormt: Ghost of Tsushima ziet er eigenlijk altijd prachtig uit.

©GMRimport

Lees ook onze review:Ghost of Tsushima is de ultieme samoeraifantasie

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Volledige versie Carnaval Simulator komt op 22 februari uit
Nieuws

Volledige versie Carnaval Simulator komt op 22 februari uit

Un lekker delleke, strak in 't velleke, vet ordinair, ja die lust m toch zo gér

De volledige versie van Carnaval Simulator verschijnt op 22 februari.

Dat werd deze week aangekondigd. Ook werd er een nieuwe trailer getoond die hieronder te bekijken is. De early access-versie van de game verscheen afgelopen jaar al op Steam, maar vanaf 22 februari is dus de uiteindelijke versie beschikbaar.

In de game kunnen spelers hun eigen praalwagens en parades ontwerpen, aanpassen en rijden. De parade kan daarbij vanuit de wagen en het publiek worden ervaren, en zelfs via een eerstepersoonsaanzicht. Er kunnen ook lichtshows worden gemaakt die synchroniseren met de muziek. De game kan alleen en met maximaal acht spelers online worden gespeeld. De ontwikkelaar van de game belooft voor de uiteindelijke versie die aanstaande is verbeterde graphics, nieuwe locaties en nog meer content.

Gamer.nl sprak begin vorig jaar met Jeffrey van der Wal, de ontwikkelaar van Carnaval Simulator. In het artikel wordt dieper ingegaan op het spel en hoe de ontwikkeling tot stand kwam. Carnaval vindt dit jaar in het weekend van 1 maart plaats.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
It Takes Two-ontwikkelaar weet niet of de verfilming nog doorgaat
Nieuws

It Takes Two-ontwikkelaar weet niet of de verfilming nog doorgaat

'Hollywood; er is zoveel bullshit'

Josef Fares, de bedenker van It Takes Two en oprichter van ontwikkelstudio Hazelight, is zelf ook niet zeker over de mogelijkheid dat de eerder aangekondigde verfilming van de co-op-game nog verschijnt.

In 2022 werd al gemeld dat er een film zou komen gebaseerd op It Takes Two. Er gingen zelfs geruchten dat dj2 Entertainment, het bedrijf achter de Sonic the Hedgehog-films, de film zou maken en dat Dwayne 'The Rock' Johnson ook verbonden was aan de film.

Inmiddels is het echter stil rondom de film. Eurogamer vroeg aan gameontwikkelaar Josef Fares tijdens een previewevenement voor zijn nieuwste game, Split Fiction, naar de status van de verfilming, en hij liet weten dat hij ook niet zeker is van de toekomst van het project.

"Hollywood; er is zoveel bullshit", zo stelde hij. "Ik denk dat negentig procent van de meetings bullshit zijn, en gedurende tien procent van de meetings gebeurt er daadwerkelijk iets. Er wordt veel gepraat, maar niet veel woorden in daden omgezet. Ik weet niet wat de status is. Hopelijk loopt het ergens op uit, maar ik heb geen hoge verwachtingen. Er wordt veel gepraat, maar je hebt de mensen nodig die dingen gedaan krijgen."

Fares werd ook gevraagd naar zijn mening over het gebruik van artificiële intelligentie bij gameontwikkeling. Tegen VGC: "We moeten ons er op aanpassen. Als het onderdeel uitmaakt van de industrie moeten we kijken hoe we het implementeren om er betere games mee te maken. Ik begrijp dat sommigen hun werk kunnen verliezen, maar dat geldt voor alle nieuwe technologie. Er zullen zowel slechte als goede dingen uit voort komen. Je kunt het niet negeren. Ik geloof dat AI uiteindelijk een grotere impact op de wereld zal hebben dan dat het internet heeft gehad."

Split Fiction

Fares' nieuwste game, Split Fiction, verschijnt op 6 maart voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Tijdens de State of Play eerder deze week werd een nieuwe trailer van de game getoond, die hieronder nog eens bekeken kan worden.

Net als voorganger It Takes Two is Split Fiction een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Net als It Takes Two wordt elk exemplaar van Split Fiction geleverd met een Friend's Pass. Dit zorgt er voor dat maar één speler de game hoeft te kopen en dat een andere speler die de game via co-op meespeelt dat niet hoeft te doen. Zo kunnen twee spelers er bijvoorbeeld voor kiezen om de kosten van de aankoop van het spel te delen. Daarbij is er cross-play aanwezig zodat mensen met elkaar kunnen spelen, ongeacht op welk platform ze gamen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!