Tien jaar geleden: de toekomst van coöperatief gamen | Gamer.nl

Tien jaar geleden: de toekomst van coöperatief gamen | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

De toekomst van coöperatief gamen

Tien jaar geleden linkten we op Gamer.nl naar een artikel waarin wordt gespeculeerd dat coöperatief gamen een gouden toekomst tegemoet gaat. Zoals Gamer.nl al meldt: "Gamers zijn het beu om enkel singleplayer games te spelen en zijn op zoek naar iets vernieuwends. Reden genoeg dus voor ontwikkelaars om flink wat energie in nieuwe 'teamgames' te steken en dit 'genre' te laten evolueren."

En dat hebben we inmiddels geweten. Vooral met de huidige generatie consoles, waarbij online gaming een belangrijke feature is geworden en coöperatieve gameplay dus ook tu en twee gamers via internet kan plaatsvinden, heeft coöp-gaming een belangrijke positie geclaimt en is het niet meer weg te denken uit het huidige klimaat.

Games als Army of Two en Resident Evil 5 zijn speciaal gebouwd rondom de feature. Andere games, zoals Modern Warfare 2 en Super Mario Galaxy, bevatten diverse opties of modi die er voor zorgen dat twee spelers tegelijk aan de slag kunnen. Dit heeft echter ook voor frustratie gezorgd. Veel gamers spelen immers ook graag singleplayergames en wanneer series die bekend staan om hun sterke singleplayer een stuk minder uit de verf komen omdat de focus op de coöperatieve modus ligt, zorgt dat voor teleurstelling. Veel gamers vonden bijvoorbeeld Resident Evil 5 lang niet zo sterk in de singleplayer. Hoe denken jullie hier over? Is de focus op coöperatieve games goed of schieten ontwikkelaars er te ver in door?


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou