“Het is zoveel meer dan de overgang van SD naar HD”, zegt Ter Heide tegen Gamer.nl. "Ik vergelijk het zelf met de transitie van mono- naar stereogeluid. 3D zorgt echt voor een andere gameplay-ervaring. Opeens kun je meer in de diepte kijken en daar moet je je tactiek op aanpa en.”
3D zorgde ook voor uitdagingen bij de ontwikkeling: “Wij moesten onze denkwijze als ontwikkelaars hier op aanpa en. Waar plaats je bijvoorbeeld de cro hairs? In het begin stonden deze helemaal vooraan op het beeldscherm, waardoor het veel te dichtbij leek. Maar naar achteren plaatsen kan ook niet, want wat als je dicht bij een muur staat? Daarom verandert de diepte van de cro hairs constant. Daar merk je bijna niets van en dat is uiteraard de bedoeling.”
Move
De toevoeging van Move-ondersteuning in Killzone is volgens Ter Heide goed, maar niet zo belangrijk als 3D. “Move is eerder een verbreding van je doelgroep. Ik ben zelf gewend om met een controller te spelen. Ik ken de Dual Shock van top tot teen. Als ik Killzone 3 met Move ga spelen, word ik slechter”, vertel van der Heide. “Maar iemand die moeite heeft met het spelen van shooters pakt de game op met Move en weet direct hoe hij rond moet lopen en hoe hij moet richten. In plaats van dat het de markt versplintert, maakt het deze breder.”