'Sony brengt dit fiscale jaar vier miljoen minder PS5-consoles uit'
Nieuws

'Sony brengt dit fiscale jaar vier miljoen minder PS5-consoles uit'

Sony zou dit fiscale jaar, dat loopt tot eind maart 2021, vier miljoen minder exemplaren van de PlayStation 5 uitbrengen dan aanvankelijk gepland.

Dat meldt Bloomberg op basis van bronnen. Eerder dit jaar meldde de website dat Sony tot en met 31 maart 2021 wereldwijd vijftien miljoen exemplaren van de aankomende console zou verschepen, maar dit zou zijn bijgesteld naar ongeveer elf miljoen exemplaren.

De reden zou zijn dat een chip in de console lastiger dan verwacht te fabriceren is. De chipmaker verantwoordelijk voor de custom ontwikkelde chip zou in sommige gevallen zo'n vijftig procent van de verwachte hoeveelheid chips maken. Wel zou dat aantal de afgelopen tijd zijn toegenomen. Desondanks zou Sony hierdoor de verwachte aantallen hebben moeten bijstellen.

Sony lijkt ondanks de vermindering van productie grote verwachtingen te hebben omtrent het succes van de console: het bedrijf heeft volgens Niko Partners-analist Daniel Ahmad dit jaar zestig vluchten of vliegtuigen geboekt om exemplaren van de console naar de Verenigde Staten te verschepen en zo aan de hoge vraag te voldoen. De rest wordt via schepen geëxporteerd. Het is sneller, maar duurder om goederen via vliegtuig te verschepen ten opzichte van schepen.

De releasedatum en prijs van de PlayStation 5 is nog altijd niet bekend, maar morgen om 22:00 uur Nederlandse tijd zendt Sony een presentatie uit rondom de console en diens games - mogelijk wordt daar meer bekendgemaakt.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Miyamoto: 'Wat we creëren is belangrijker dan hoeveel we er aan uitgeven'
Nieuws

Miyamoto: 'Wat we creëren is belangrijker dan hoeveel we er aan uitgeven'

Ook Nintendo ziet de stijgende kosten in game-ontwikkeling

Nintendo's Shigeru Miyamoto heeft gereageerd op de stijgende ontwikkelkosten en laat weten dat het nog altijd belangrijker is wat het bedrijf ontwikkelt, niet hoeveel geld er aan uit wordt gegeven.

Na het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf werd er een vragensessie met Nintendo-topmensen gehouden. Iemand vroeg aan hen hoe Nintendo met de stijgende kosten van game-ontwikkeling omgaat, en Mario- en Zelda-bedenker Shigeru Miyamoto antwoordde daar op.

"Onze uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling stijgen elk jaar. Aangezien de schaal van ontwikkeling groeit, is een groei in kosten onvermijdelijk. Wij denken echter dat wat we creëren belangrijker is dan hoeveel we er aan uitgeven. We blijven onze producten verfijnen tot we er zeker van zijn dat we iets hebben gecreëerd waar onze consumenten tevreden mee zijn."

Hij vervolgt: "Met dat in het achterhoofd is het belangrijk dat we ideeën vinden die de moeite van het verbeteren waard zijn. Dit is niet veranderd sinds het NES-tijdperk. Iedereen heeft andere interesses, dus er is geen één antwoord op welke ideeën de moeite waard zijn. We weten wel zeker dat het iets moet zijn dat in het verleden niet bestond. Hoe meer je iets verfijnd dat nog nooit heeft bestaan, des te waardevoller het is. We vinden het belangrijk om ontwikkelaars die dit unieke concept najagen te koesteren, kosten daar aan toe te wijzen en games pas uit te geven wanneer we er tevreden mee zijn. Dit proces blijven we herhalen."

Daarnaast denkt Miyamoto dat niet elke game een duur ontwikkelproject nodig heeft. "Met de huidige technologie is het mogelijk om leuke games met een klein aantal ontwikkelaars te creëren in een kort tijdsbestek. Het is belangrijk om dat niet uit het oog te verliezen."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vr-game Metro Awakening van Nederlandse Vertigo Games nu uit
Nieuws

Vr-game Metro Awakening van Nederlandse Vertigo Games nu uit

Speelbaar op PlayStation VR2, pc vr en Meta Quest 2 en 3

Afgelopen donderdag is de virtualrealitygame Metro Awakening uitgekomen. De game is ontwikkeld door het Nederlandse Vertigo Games.

Het is een verhaalgedreven prequel op de Metro-reeks waarin spelers wederom een post-apocalyptische wereld verkennen. Daarbij is Dmitry Glukhovsky, de schrijver van de boeken waarop de games zijn gebaseerd, betrokken bij het project.

De game is zoals gezegd ontwikkeld door Vertigo Games - de Nederlandse studio achter de Arizona Sunshine-spellen - in samenwerking met Deep Silver.

De Metro-reeks is gebaseerd op de boeken van de Russische schrijver Dmitry Glukhovsky, waarin de wereld in puin ligt na globale biologische en nucleaire oorlogsvoering. Er zijn tot nu toe drie games in de reeks uitgekomen: Metro 2033, Metro: Last Light en Metro Exodus.

Metro Awakening is nu verkrijgbaar verkrijgbaar op PlayStation VR2, pc vr en Meta Quest 2 en 3. Hieronder kan de launchtrailer bekeken worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!