Shuhei Yoshida: Raakt het merk PlayStation niet teveel versnipperd? | Gamer.nl

Shuhei Yoshida: Raakt het merk PlayStation niet teveel versnipperd? | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Eén van de meest opvallende waarnemingen op Sony’s persconferentie was de versnippering van het platform. Ga maar na: 3D, PSN, PS3, PSP én Move. Er steken inmiddels behoorlijk wat diverse takken uit de boom die PlayStation heet. Mi chien zelfs wel teveel?

Shuhei Yoshida: "Goed punt, het is absoluut een van mijn allergrootste verantwoordelijkheden. Ik heb heel veel geld, middelen en mensen onder me, dus moet ik zeker weten dat al onze fronten iets bijdragen aan het platform. De reden dat we zoveel dingen doen, is omdat er nu mogelijkheden liggen. Nieuwe ontwikkelingen en technologieën zorgen ervoor dat we nieuwe ervaringen kunnen verzorgen voor gamers – en dus grijpen we die mogelijkheid.

Hardware en nieuwe technologieën zijn echter niets zonder goede content, zonder goede games. Dat is onze primaire verantwoordelijkheid als first party studio’s, om ervoor te zorgen dat er goede content komt. Ik geloof absoluut dat third party ontwikkelaars fantastisch werk afleveren op dat gebied, maar gewoon, voor de zekerheid, willen we daar zelf als first party-ontwikkelaar natuurlijk ook aan bijdragen.

Toen we de PSP lanceerden hadden we hele goede games gemaakt, die heel goed verkochten. En ook third-partys deden heel veel op het platform. Daarom hebben we de focus daarna verlegd naar de PlayStation 3 – iets teveel zelfs. Weet je, op dat moment realiseerden we ons dat ook onze partners de focus verlegden, bij de PSP vandaan naar de consoles zoals PlayStation 3 en de Nintendo Wii. Om die reden droogde de content voor de PSP plotseling uit. Ja, daar zijn we de fout ingegaan. Toen we ons dat eenmaal realiseerde zijn we weer gaan investeren in onze handheld, waardoor je vorig jaar weer heel veel mooie titels zag verschijnen."

Heel de week beantwoordt Shuhei Yoshida verschillende vragen aan ons. Gisteren praatte hij over het verschil tu en Move en Microsoft's Kinect. Morgen beantwoordt Yoshida weer uitgebreid een vraag van ons. Zorg dat je het niet mist.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou