Schrijver Dragon Age noemt AI-gegenereerde verhalen 'zielloos'

Schrijver Dragon Age noemt AI-gegenereerde verhalen 'zielloos'

Draak van een tekst

De voormalige hoofdschrijver van de Dragon Age-serie, David Gaider, heeft weinig vertrouwen in de toekomst van kunstmatige intelligentie bij het schrijven van games.

Op Twitter linkt Gaider naar een artikel van The Guardian over de mogelijkheid dat AI in de toekomst games zal schrijven, maar hij vreest voorlopig niet voor zijn baan. Hij merkt op dat hij in het verleden al meerdere keren heeft geprobeerd om quests procedureel te laten genereren met zijn team, en dat ze op dat moment echt geloofden dat het kon.

"Elke keer ontdekten we dat, zelfs als de procedurele teksten werden geschreven door mensen, het eindresultaat... matig was. Zielloos", zegt hij in een lang Twitterdraadje. "Het probleem was niet de tekst. Het was dat het procedureel genereren van quests dingen oplevert die de 'vorm' hebben van een quest. Het heeft de goede momenten, maar het eindresultaat is niet veel beter dan de typische 'breng me 20 insectenhoofden' uit een MMO."

"Ik denk dat de AI hetzelfde zal doen als wij toen deden: het maakt iets in de 'vorm' van een verhaal, gemaakt uit de opgeslagen stukken die het al heeft... want dat is wat het doet. Maar veel ontwikkelteams zullen denken dat het meer kan. En ze zullen falen", voorspelt hij.

Hij geeft toe dat de technologie pas in de kinderschoenen staat, maar denkt niet dat het in de toekomst goed genoeg wordt. "Als we ooit op een punt komen dat de AI de echte intuïtie en ziel van een mens kan nadoen, dan is het feit dat ze games kunnen maken het laatste van onze problemen, oké?"

Hij sluit het draadje af door te voorspellen dat er binnenkort desondanks wel AI-geschreven games uit zullen komen. "Het feit dat deze ontwikkelteams zullen falen, betekent niet dat ze het niet gaan proberen. Het is te verleidelijk om het niet te doen, vooral in MMO's waarvan ze denken dat spelers niet veel geven om een diep verhaal. Hier zal veel moeite aan verspild worden."

Gaider werkte tot 2016 bij BioWare en heeft inmiddels een eigen studio opgericht. Met Summerfall Studios werkt hij aan de musical-rpg Stray Gods.

Nvidia gelooft in ieder geval wel in de toekomst van AI-geschreven personages in games. Gisteren onthulde het bedrijf een trailer van zijn nieuwste technologie, waarmee spelers in de toekomst met NPC's zouden kunnen praten die door AI van tekst worden voorzien.

View post on X

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

Zo beschrijf ik alles AI generated. Al die "prachtige" plaatjes die door AI gegenereerd worden, dat is geen kunst. Het heeft letterlijk geen ziel, er zat geen menselijke creativiteit achter. Daarnaast is er het probleem dat AI heel snel heel veel produceert. Mensen werken niet zo snel dus als een mens ergens Arnold Schwarzenegger geloofwaardig in weet te editen dan is dat leuk en fris en zelfs bewonderenswaardig. Of een scene in pixel art weet om te toveren, prachtig. Of fotorealistisch weet na te maken in Unreal Engine. Maar als AI gebruikt wordt om dat dozijnen keren te doen dan is het gewoontjes geworden. Niet leuk, niet mooi.

-1
test

Deze gebruiker is verwijderd

-2

Aanbevolen voor jou