Review: SteelSeries Arctis 7P+ Wireless-gameheadset

SteelSeries is een van de grootste spelers op gameheadsetgebied. We hebben al veel headsets uit hun Arctis-serie bekeken, vaak met een zeer positieve conclusie. Een SteelSeries-headset laat zich namelijk over het algemeen kenmerken door uitstekend comfort en prima bouwkwaliteit.

SteelSeries Arctis 7P+ Wireless

Verbinding:

Compatibiliteit:

RGB features:

Batterijduur

€199,99

usb-a

PlayStation, Windows, Mac
Nee

Dertig uur

Dat lijkt op het eerste gezicht niet anders bij de nieuwe Arctis 7 P+ Wireless. Ook dit model beschikt over de kenmerkende, zwevende hoofdband, extreem zachte oorkussens en een vertrouwenwekkend gewicht. Deze P+-variant richt zich specifiek op compatibiliteit met PlayStation 4 en 5, maar beperkt zich daar zeker niet toe. Om de headset in huis te halen moet je misschien wel even sparen, want met 199,99 euro zit hij in de hogere prijscategorie van de Arctis-lijn.

Bouwkwaliteit

Het ontwerp van de Arctis-lijn is voor de meeste gamers inmiddels vertrouwd en de Arctis 7 P+ Wireless kent geen verrassingen. We stipten al even de zwevende hoofdband aan - deze is, zoals gebruikelijk, gemaakt van metaal en omspannen met een elastiek dat ervoor zorgt dat de headset als het ware op je hoofd zweeft. In combinatie met de dikke oorkussens die zijn bekleed met een zeer zachte, ademende stof, zorgt dit voor een extreem comfortabel draaggevoel.

De oorschelpen zijn daarnaast zeer ruim opgezet en kunnen niet alleen draaien, maar ook kantelen. Dat zorgt voor een hele goede aansluiting op de vorm van je hoofd. Dat komt niet alleen het comfort, maar ook de demping van omgevingsgeluid ten goede. Al deze eigenschappen zorgen ervoor dat je de Arctis 7P+ Wireless moeiteloos een aantal uur achter elkaar kunt gebruiken zonder extreme warmteopbouw of een onaangenaam drukkend gevoel.

Knoppen, verbinding en de batterij

Op beide oorschelpen van hard plastic zijn de nodige knoppen te vinden. Te beginnen met de linkeroorschelp: hier vind je het volumewiel, een microfoonmute en maar liefst drie verschillende in- en uitgangen. Er is een usb-c-port voor het opladen van de headset, een SteelSeries-eigen port die het mogelijk maakt de meegeleverde minijackkabel aan te sluiten en een minijack share-port waardoor je een tweede headset aan de headset kunt koppelen voor bijvoorbeeld couch-co-op. Ook is er uiteraard plaats voor de kenmerkende, uitschuifbare microfoon. Op de rechterschelp vind je tot slot nog de aan- en uitknop en een tweede volumewiel die het niveau van de sidetone regelt.

Dat zijn een hoop knoppen, maar toch voelt de Arctis 7P+ Wireless in gebruik vrij snel vanzelfsprekend aan. Dat komt ook omdat SteelSeries let op details: de volumewieltjes draaien niet eeuwig door, maar stoppen bij hun max- of minimum en een apart volumewiel voor sidetone op de oorschelp zelf is sowieso altijd een grote pré. De batterijduur van dertig uur is daarnaast het vermelden waard. Ook beschikt de 7P+ over een snel-laad mogelijkheid: vijftien minuten aan de usb-c-kabel en je kunt drie uur vooruit.

We stipten net al even de mogelijkheid aan om de Arctis 7P+ middels minijack te verbinden, maar dit betreft natuurlijk hoofdzakelijk een draadloze headset. Middels de 2.4Ghz usb-c dongle is hij daarnaast niet alleen compatibel met PlayStation 4 en 5, maar dankzij de meegeleverde usb-c naar usb-a adapter ook moeiteloos te verbinden met Windows- en Mac-pc’s. De verbinding is daarnaast echt razendsnel en draagt ongelofelijk ver: je kunt gerust een verdieping lager wat te drinken pakken zonder haperingen.

De microfoon op de 7P+ Wireless valt wel wat tegen. Voor een headset met dit prijspunt mag je meer verwachten dan de geknepen, dunne klank die de microfoon laat horen. Het ontbreekt echt aan volheid en warmte. Praat je vanwege alle spectaculaire of frustrerende in-game actie wat harder tegen je multiplayercollega’s, dan kan de microfoon zelfs schel gaan klinken. Wel blijft het aangenaam dat de SteelSeries-microfoontjes zo flexibel zijn: je kunt de microfoon eenvoudig iets van je gezicht africhten, waardoor je nooit problemen zult hebben met overdreven b- en p-klanken.

De klank

Wat direct opvalt bij het luisteren naar muziek op de Arctis P7+ Wireless, is het behoorlijk aanwezige top-hoog. Er is niet alleen veel, het klinkt ook behoorlijk puntig. Dat zorgt ervoor dat elektronische muziek vaak uit balans klinkt: het hoog is niet goed in verhouding tot het laag. Dat is jammer, want het laag van deze headset is, in tegenstelling tot veel andere gameheadsets, juist mooi gedoseerd en behoorlijk gedefinieerd. Bij lichtere, akoestische muziek zoals jazz en klassiek komt de nadruk in het hoog een stuk beter tot zijn recht en zorgt het zelfs voor een prettige definitie.

De klankbalans laat zich een stuk beter lenen voor gaming: de P7+ Wireless klinkt agressief en urgent. Het aanwezige hoog resulteert bij shooters in een groot gevoel van snelheid en een nadruk op de puntigheid in actie. Het maakt daarnaast bewegingsgeluiden van tegenstanders goed hoorbaar. Het gedoseerde laag is prima, zeker voor spelers die gebrand zijn op in-game audiocues. Ben je een gamer die meer houdt van verhalende games, dan schiet het soms tekort bij grootse tussenfilmpjes.

Het mid-laag - het frequentiegebied waar veel sfeergeluid en ruimtelijkheid zich bevindt - is daarnaast behoorlijk open en breed opgezet. Dat zorgt voor een overtuigend en ruim stereobeeld met uitstekende definitie. In dat stereobeeld worden dialogen mooi en strak in het midden weergegeven. Wel is er vanwege het aanwezige hoog soms een ietwat onnatuurlijke nadruk te horen op s- en t-klanken.

Concluderend

De SteelSeries Arctis 7P+ Wireless blinkt voornamelijk uit in zijn gebruiksgemak: een lange batterijduur, op verschillende manieren te verbinden en ongelofelijk comfortabel. De bouwkwaliteit is zoals we van SteelSeries gewend zijn uitstekend. Daar staat tegenover dat de hoge frequenties ietwat oververtegenwoordigd zijn in de algehele klankbalans. Ben je opzoek naar een draadloze headset die jaren meegaat en speel je graag snelle multiplayershooters op je PlayStation, dan is de 7P+ Wireless perfect voor jou. Ben je iemand die zich liever verliest in een iets tragere, verhalende game met veel dialoog, dan kun je beter een andere headset kiezen.

Goed

De SteelSeries Arctis 7P+ Wireless is voornamelijk een headset die uitblinkt in zijn gebruiksgemak: een lange batterijduur, eenvoudig op veel verschillende manieren te verbinden en ongelofelijk comfortabel. Ben je opzoek naar een draadloze headset die jaren meegaat en speel je graag snelle multiplayershooters op PlayStation, dan is de 7P+ Wireless een perfecte aankoop. Wanneer je je liever verliest in een iets tragere, verhalende game met veel dialoog, dan kun je beter een andere headset kiezen.

Comfort

gebruiksgemak

Klinkt in sommige situaties te schel