Reload: Resident Evil 4
Nieuws

Reload: Resident Evil 4

Het valt niet te onderschatten hoe groot de invloed van Resident Evil 4 is geweest op de rest van de game-industrie. De ‘vierde’ game in de reeks zag zich genoodzaakt om de horrorformule opnieuw uit te vinden en gaf daarmee het startsein voor een nieuwe generatie games. Uncharted, Gears of War en zelfs BioShock hebben heel wat aan het third-person spektakel van Resident Evil 4 te danken.

Het komt vaak genoeg voor dat een trendsetter met de jaren iets van zijn glans verliest. Noem het de prijs die je betaalt als je de eerste bent. Dat lijkt echter helemaal niet het geval voor Resident Evil 4. Niet voor niets wordt deze game continu op ieder denkbaar platform opnieuw uitgebracht. Resident Evil 4 gaat simpelweg nooit vervelen.

Een achtbaanrit

Over hoeveel andere singleplayer shooters kun je hetzelfde zeggen? Resident Evil is in dat opzicht echt uniek, maar wat maakt deze game zo oneindig herspeelbaar en tijdloos? Destijds was het spel grafisch behoorlijk baanbrekend, maar dat is vandaag de dag toch echt niet meer het geval. Ook op het gebied van gameplay voelt Resident Evil 4 niet zo modern meer. Stil moeten staan om te schieten is vandaag de dag ongehoord.

Toch is RE4 prima oud geworden en dat heeft alles te maken met het feit dat deze game een gigantische achtbaanrit is. Leon Scott Kennedy wordt dan wel op missie gestuurd om de dochter van de Amerikaanse president te redden, maar het merendeel van de tijd neemt hij het vooral op tegen allerlei gemuteerde Spanjaarden. Het zijn technisch gezien geen zombies, maar door parasieten bestuurde gedrochten die het op Leon gemunt hebben.

©GMRimport

Trendsetter

Meestal wordt Leon opgejaagd of moet hij zich met een beperkt arsenaal door een menigte heen schieten. Geen twee situaties in Resident Evil 4 zijn hetzelfde. Van het claustrofobische begin in het dorpje tot het eindbaasgevecht tegen de monsterlijke salamander in het lokale meertje: RE4 heeft in de eerste uren meer originele setpieces dan dat we gewend zijn en dan ben je nog niet eens op de helft van de game. Met een noodgang dendert het spel door naar nieuwe locaties. Een gevecht tegen een reus, een ritje met een kabelbaan en een bezoek aan een spookachtig kasteel: het houdt letterlijk niet op in deze game.

Op een gegeven moment wordt Leon achtervolgd door een gigantisch standbeeld, terwijl hij daarvoor een rit in een mijnkarretje heeft overleefd. Laten we vooral ook niet vergeten dat rond het einde van de game er nog een geniaal quick time-gevecht met messen plaatsvindt. Tel dit allemaal bij elkaar op en je hebt een game die zo bomvol zit met actie dat iedere game die hierna verscheen wanhopig probeerde RE4 na te doen door vooral nog meer actie en spektakel voor te schotelen.

©GMRimport

Vaak geïmiteerd

Dat Resident Evil zich zo zelfverzekerd opnieuw heeft uitgevonden, maakt het alleen maar knapper. De zoektocht naar een nieuwe richting voor de reeks was geen gemakkelijke wanneer er gekeken wordt naar de experimenten en probeersels waar Resident Evil-producent Shinji Mikami zich mee bezig hield. In een eerdere versie van de game nam Leon het op tegen geestachtige verschijningen en een spook met een haak. Met vaste camerahoeken en een griezelig landhuis als setting was het niet de radicale verandering die het vierde deel uiteindelijk zou worden.

De nieuwe formule van Resident Evil 4 bleek zo succesvol dat het niet alleen andere ontwikkelaars inspireerde soortgelijke spektakelstukken te maken. Het werd een paar delen later Resident Evil bijna fataal. Het alom verguisde zesde deel nam de dwang naar hersenloze, Hollywoodachtige actie zo ver, dat er nauwelijks iets van de horror overbleef. Andere ontwikkelaars zoals Visceral met Dead Space leken beter dan Capcom zelf te begrijpen wat RE4 zo goed maakte.

©GMRimport

Gamemomument

Resident Evil 4 is namelijk meer dan een aaneenschakeling van actiescenes. Het spel weet ook op de juiste momenten rust te pakken. Op momenten dat je Leon’s attachekoffertje vol eieren, munitie en wapens opnieuw loopt te sorteren bijvoorbeeld. Of wanneer je aan het schatzoeken bent in een van de bijzonder gedetailleerde omgevingen. Alles wat glimt kan verkocht worden aan een mysterieuze wapenhandelaar die Leon lachend upgrades en een nog groter arsenaal aanbiedt.

Als je het over Resident Evil 4 hebt, ontkom je niet aan het bespreken van een reeks van hoogtepunten. De game weet 19 jaar later nog steeds zo’n fantastische achtbaanrit vol waanzinnige setpieces voor te schotelen dat je bijna zou vergeten dat geen andere game – zelfs geen vervolg – de waanzin van dit vierde deel heeft weten te overtreffen. Deze mijlpaal heeft niets van kracht verloren.

Meer Reloads:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fatal Fury 2 en twee andere SNES-games aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Nieuws

Fatal Fury 2 en twee andere SNES-games aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Ook Super Ninja Boy en Sutte Hakkun zijn nu speelbaar via de SNES-app

Nintendo heeft drie games aan de SNES-app voor Nintendo Switch Online-leden toegevoegd, waaronder Fatal Fury 2.

Het gaat om de SNES-versie van de arcadegame van SNK en Nova. Waar de SNES-versie van de eerste Fatal Fury erg verschilde van de arcadegame, is Fatal Fury 2 een trouwere overzetting. De game bevat acht vechtersbazen om uit te kiezen.

De twee andere SNES-games die zijn toegevoegd zijn Super Ninja Boy en Sutte Hakkun. Eerstgenoemde is een combinatie tussen een rpg en een fighter - de spelwereld doet denken aan een klassieke rpg, maar wanneer een gevecht met vijanden begint wordt het een soort side-scrolling beat 'em up.

Sutte Hakkun tot slot is een puzzelgame met platformelementen die ontwikkeld is door Indieszero en uitgegeven werd door Nintendo. Het is voor het eerst dat de game op officiële wijze speelbaar is in het Westen. Spelers besturen een glazen vogelachtig personage genaamd Hakkun, die gekleurde vloeistoffen op kan zuigen en ze in transparante blokken kan stoppen om ze te kunnen bewegen.

De SNES-app is beschikbaar via een Nintendo Switch Online-abonnement. Deze kan voor 3,99 euro per maand of 19,99 euro per jaar aangeschaft worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Virtuos Games neemt Brabantse studio Abstraction over
Nieuws

Virtuos Games neemt Brabantse studio Abstraction over

Virtuos werkt in ieder geval aan Metal Gear Solid Delta en mogelijk een Oblivion-remake

Virtuos Games, de uit China afkomstige ontwikkelaar met diverse vestigingen in verschillende werelddelen, heeft de uit Noord-Brabant afkomstige ontwikkelaar Abstraction Games overgenomen.

Daarnaast neemt Virtuos ook de Amerikaanse ontwikkelaar Pipeworks Studios over en is er een meerheidsbelang verkregen in het Canadese Umanaïa Interactive. In het persbericht worden geen bedragen genoemd voor de overnames.

Abstraction Games is gevestigd in Valkenswaard en heeft meer dan negentig werknemers. De studio heeft meegeholpen aan de ontwikkeling van games als Halo: The Master Chief Collection, Baldur's Gate 3 en Frostpunk, en heeft ook bijgedragen aan de Dune- en Halo-franchises.

Dat lijkt goed te passen bij Virtuos Games, dat ook met regelmaat andere ontwikkelaars helpt, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van Hogwarts Legacy, Cyberpunk 2077 en de Horizon-spellen. Ook werkt het bedrijf samen met Konami aan het aankomende Metal Gear Solid Delta: Snake Eater.

Er gaan overigens geruchten dat Virtuos aan een remake van The Elder Scrolls 4: Oblivion werkt. In 2023 gingen er al geruchten over een remake (of remaster) van Oblivion. Een oud-medewerker van Virtuos maakte toen melding van het bestaan van de game via Reddit. Later dat jaar lekten er documenten uit van de rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission waarin ook de remake werd vermeld, alsmede een remake of remaster van Fallout 3. Begin dit jaar liet een technical art director van het bedrijf weten aan een remake te werken die op Unreal Engine 5 draait - er wordt gespeculeerd dat het om Oblivion gaat. Dit is op moment van schrijven niet bevestigd.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!