Outriders is een doorsnee loot-shooter met fantastische combat
Al ruim vier jaar werkt de Poolse ontwikkelaar People Can Fly aan Outriders, een third-person loot-shooter die zich afspeelt op een vreemde planeet. Geheel vernieuwend is het concept niet, maar op het gebied van combat is het wel verfrissend.
Het is een bekend verhaal: de mensheid springt onzorgvuldig om met de aarde en dient noodgedwongen op zoek te gaan naar een nieuwe, leefbare planeet. In Outriders is men hierin geslaagd, maar wel na een aantal mislukte pogingen. Wanneer het ruimteschip - of de arc - landt op de planeet Enoch, lijkt alles koek en ei te zijn. Na enige tijd vangen de ontdekkingsreizigers, die zichzelf outriders noemen, een vreemd signaal op afkomstig van de planeet. De outriders trekken erop uit om het signaal te onderzoeken. Nog voordat ze op hun bestemming aankomen, worden ze getroffen door een bliksemstorm. Naast ontdekkingsreizigers zijn er ook een aantal soldaten meegereisd aan boord van het ruimteschip. Beide partijen zien de toekomst van Enoch anders voor zich en dit resulteert in een uitputtende oorlog, met een slechte afloop voor het leeuwendeel van de outriders.
Tientallen later ontwaakt jouw personage uit een diepe slaap en beschikt hij over bijzondere krachten. Krachten die zijn voortgekomen uit een natuurverschijnsel dat de Anomaly wordt genoemd. Deze krachten moeten eigen worden gemaakt om ze vervolgens toe te passen tijdens gevechten. Enoch krioelt inmiddels namelijk van de vijanden. Het is aan de spelers om de planeet weer enigszins leefbaar te maken en dan is het wel zo handig om controle te hebben over jouw personage.
Speel bewust
De besturing voelt erg bekend en de knoppencombinaties zijn natuurlijk.
Het bewegen van dekking tot dekking kennen we bijvoorbeeld van The Division en de vaardigheden hebben hier en daar wat weg van Destiny. Er hoeft dus zeker niet met de knoppen geworsteld te worden. Toch is er een groot verschil tussen Outriders en zijn genregenoten. In tegenstelling tot de meeste loot-shooters, zijn de persoonsgebonden vaardigheden - Anomaly-krachten - van essentieel gebruik. Wanneer je deze game uit wil spelen met enkel vuurwapens, ga je het moeilijk krijgen.
De impuls om regelmatig dekking te zoeken moet enigszins worden bijgesteld
-
Spelers kunnen kiezen uit drie verschillende klassen: de Trickster, de Pyromancer en de Devastator. Elk personage beschikt over zijn eigen lijn met vaardigheden en deze lopen behoorlijk uiteen. Het is dus belangrijk dat je de klasse kiest die het meest aansluit op jouw speelstijl. De Pyromancer excelleert bijvoorbeeld op grote afstand en is in staat om verscholen vijanden te beschadigen met een overweldigende vlammenzee. De Trickster is met zijn crowd control-aanvallen vooral effectief van dichtbij. De Devastator zit hier een beetje tussen in en beschikt over vaardigheden die zo uit The Matrix lijken te komen. Zo is de Devastator in staat om kogels in de lucht stil te laten hangen om deze vervolgens terug te sturen naar de afzender.
Balans
De bizar korte cooldown tussen vaardigheden zorgt ervoor dat het tempo van de game behoorlijk hoog ligt. Het is dus belangrijk dat er een balans wordt gevonden tussen het gebruik van wapens en vaardigheden. Dat zal even wennen zijn voor sommige shooterspelers. De impuls om regelmatig dekking te zoeken moet enigszins worden bijgesteld, ook als je met de rug tegen de muur staat en je levensbalk in het rood schiet. Sfeervol In het geval van de Pyromancer krijg je levenspunten terug wanneer je vijanden omlegt. Het afwisselen van wapens en vaardigheden zorgt er voor dat je telkens met nieuwe strategieën op de proppen moet komen. Dit resulteert in afwisselende combat en houdt het tempo van de game hoog.
Natuurlijk zijn er, zoals gebruikelijk in dit genre, bizar veel verschillende wapens te vinden op planeet Enoch. Tijdens een eerste speelsessie was hier helaas nog maar weinig van te merken. Op een aantal verbeterde versies van de reeds beschikbare wapens leek er weinig verschil te zijn, of we zochten gewoon niet goed. Wel konden we dezelfde missie twee keer doorlopen. Deze missie was behoorlijk lineair. Alleen tijdens een zijmissie kan er een beetje van het bestemde pad afgeweken worden. Hoeveel je werkelijk kunt ontdekken in Enoch moet dus nog blijken.
Sfeervol
Grafisch lijkt Outriders indruk te gaan maken. De biodiversiteit van Enoch wordt prachtig weergegeven en de mysterieuze natuurlijkverschijnselen, die samenhangen met de Anomaly, geven het gevoel van een onbekende planeet goed weer. Zo hangen er op willekeurige plekken gigantische rotsblokken in de lucht en wordt de horizon gevuld met meest opvallende kleuren. Ook de animaties van de superkrachten zijn erg innemend. Door die gedetailleerde animaties voelt het erg goed om bijvoorbeeld stalagmieten te manipuleren om zo vijanden te doorboren. Het vuur van de Pyromancer geeft je een onoverwinnelijk gevoel en het is ook zeker niet verkeerd om vloeiend te kunnen teleporteren of mensen te veranderen in as.
Incomplete ervaring
Spelend via de streamingsdienst Parsec was het niet mogelijk om de online co-op uit te testen. Dat is jammer, want Outriders gaat voornamelijk draaien om de co-op multiplayer.. Daarnaast betekent de loot die je vindt ook een stuk meer wanneer je deze kan vergelijken met die van jouw maten. Hopelijk kan de co-op-functie het gebrek aan vrijheid doen laten vergeten.
Ook qua end-game content is er nog weinig bekend. Volgens Bartosz Kmita, de creatief regisseur van Outriders, is er wel sprake van een endgame, maar worden er niet zomaar nieuwe missies of raids aan de game toegevoegd. Het is dus te hopen dat de beschikbare content toereikend is en de co-op lekker werkt. Want op de enerverende gevechten en de sfeervolle decors na, heeft Outriders moeite zich te onderscheiden van zijn genregenoten.
Outriders verschijnt op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en pc. Naar verwachting verschijnt de game ergens eind dit jaar.