Outriders is een doorsnee loot-shooter met fantastische combat
Nieuws

Outriders is een doorsnee loot-shooter met fantastische combat

Al ruim vier jaar werkt de Poolse ontwikkelaar People Can Fly aan Outriders, een third-person loot-shooter die zich afspeelt op een vreemde planeet. Geheel vernieuwend is het concept niet, maar op het gebied van combat is het wel verfrissend.

Het is een bekend verhaal: de mensheid springt onzorgvuldig om met de aarde en dient noodgedwongen op zoek te gaan naar een nieuwe, leefbare planeet. In Outriders is men hierin geslaagd, maar wel na een aantal mislukte pogingen. Wanneer het ruimteschip - of de arc - landt op de planeet Enoch, lijkt alles koek en ei te zijn. Na enige tijd vangen de ontdekkingsreizigers, die zichzelf outriders noemen, een vreemd signaal op afkomstig van de planeet. De outriders trekken erop uit om het signaal te onderzoeken. Nog voordat ze op hun bestemming aankomen, worden ze getroffen door een bliksemstorm. Naast ontdekkingsreizigers zijn er ook een aantal soldaten meegereisd aan boord van het ruimteschip. Beide partijen zien de toekomst van Enoch anders voor zich en dit resulteert in een uitputtende oorlog, met een slechte afloop voor het leeuwendeel van de outriders.

Tientallen later ontwaakt jouw personage uit een diepe slaap en beschikt hij over bijzondere krachten. Krachten die zijn voortgekomen uit een natuurverschijnsel dat de Anomaly wordt genoemd. Deze krachten moeten eigen worden gemaakt om ze vervolgens toe te passen tijdens gevechten. Enoch krioelt inmiddels namelijk van de vijanden. Het is aan de spelers om de planeet weer enigszins leefbaar te maken en dan is het wel zo handig om controle te hebben over jouw personage.

Speel bewust

De besturing voelt erg bekend en de knoppencombinaties zijn natuurlijk.

Het bewegen van dekking tot dekking kennen we bijvoorbeeld van The Division en de vaardigheden hebben hier en daar wat weg van Destiny. Er hoeft dus zeker niet met de knoppen geworsteld te worden. Toch is er een groot verschil tussen Outriders en zijn genregenoten. In tegenstelling tot de meeste loot-shooters, zijn de persoonsgebonden vaardigheden - Anomaly-krachten - van essentieel gebruik. Wanneer je deze game uit wil spelen met enkel vuurwapens, ga je het moeilijk krijgen.

De impuls om regelmatig dekking te zoeken moet enigszins worden bijgesteld

-

Spelers kunnen kiezen uit drie verschillende klassen: de Trickster, de Pyromancer en de Devastator. Elk personage beschikt over zijn eigen lijn met vaardigheden en deze lopen behoorlijk uiteen. Het is dus belangrijk dat je de klasse kiest die het meest aansluit op jouw speelstijl. De Pyromancer excelleert bijvoorbeeld op grote afstand en is in staat om verscholen vijanden te beschadigen met een overweldigende vlammenzee. De Trickster is met zijn crowd control-aanvallen vooral effectief van dichtbij. De Devastator zit hier een beetje tussen in en beschikt over vaardigheden die zo uit The Matrix lijken te komen. Zo is de Devastator in staat om kogels in de lucht stil te laten hangen om deze vervolgens terug te sturen naar de afzender.

Balans

De bizar korte cooldown tussen vaardigheden zorgt ervoor dat het tempo van de game behoorlijk hoog ligt. Het is dus belangrijk dat er een balans wordt gevonden tussen het gebruik van wapens en vaardigheden. Dat zal even wennen zijn voor sommige shooterspelers. De impuls om regelmatig dekking te zoeken moet enigszins worden bijgesteld, ook als je met de rug tegen de muur staat en je levensbalk in het rood schiet. Sfeervol In het geval van de Pyromancer krijg je levenspunten terug wanneer je vijanden omlegt. Het afwisselen van wapens en vaardigheden zorgt er voor dat je telkens met nieuwe strategieën op de proppen moet komen. Dit resulteert in afwisselende combat en houdt het tempo van de game hoog.

Natuurlijk zijn er, zoals gebruikelijk in dit genre, bizar veel verschillende wapens te vinden op planeet Enoch. Tijdens een eerste speelsessie was hier helaas nog maar weinig van te merken. Op een aantal verbeterde versies van de reeds beschikbare wapens leek er weinig verschil te zijn, of we zochten gewoon niet goed. Wel konden we dezelfde missie twee keer doorlopen. Deze missie was behoorlijk lineair. Alleen tijdens een zijmissie kan er een beetje van het bestemde pad afgeweken worden. Hoeveel je werkelijk kunt ontdekken in Enoch moet dus nog blijken.

Sfeervol

Grafisch lijkt Outriders indruk te gaan maken. De biodiversiteit van Enoch wordt prachtig weergegeven en de mysterieuze natuurlijkverschijnselen, die samenhangen met de Anomaly, geven het gevoel van een onbekende planeet goed weer. Zo hangen er op willekeurige plekken gigantische rotsblokken in de lucht en wordt de horizon gevuld met meest opvallende kleuren. Ook de animaties van de superkrachten zijn erg innemend. Door die gedetailleerde animaties voelt het erg goed om bijvoorbeeld stalagmieten te manipuleren om zo vijanden te doorboren. Het vuur van de Pyromancer geeft je een onoverwinnelijk gevoel en het is ook zeker niet verkeerd om vloeiend te kunnen teleporteren of mensen te veranderen in as.

Incomplete ervaring

Spelend via de streamingsdienst Parsec was het niet mogelijk om de online co-op uit te testen. Dat is jammer, want Outriders gaat voornamelijk draaien om de co-op multiplayer.. Daarnaast betekent de loot die je vindt ook een stuk meer wanneer je deze kan vergelijken met die van jouw maten. Hopelijk kan de co-op-functie het gebrek aan vrijheid doen laten vergeten.

Ook qua end-game content is er nog weinig bekend. Volgens Bartosz Kmita, de creatief regisseur van Outriders, is er wel sprake van een endgame, maar worden er niet zomaar nieuwe missies of raids aan de game toegevoegd. Het is dus te hopen dat de beschikbare content toereikend is en de co-op lekker werkt. Want op de enerverende gevechten en de sfeervolle decors na, heeft Outriders moeite zich te onderscheiden van zijn genregenoten.

Outriders verschijnt op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en pc. Naar verwachting verschijnt de game ergens eind dit jaar.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gran Turismo 7-update voegt drie nieuwe wagens toe
Nieuws

Gran Turismo 7-update voegt drie nieuwe wagens toe

Ook worden er nieuwe evenementen aan World Circuits toegevoegd

Vandaag verschijnt er een nieuwe gratis update voor Gran Turismo 7, waarmee onder andere drie nieuwe auto's aan de game worden toegevoegd.

Het gaat om de Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR GSR 2004, Toyota HiAce Van DX 2016 en Nissan GT-R (R35) Premium Edition T-Spec 2024.

De update voegt verder nieuwe evenementen aan World Circuits toe, zoals de Sunday Cup (Tokyo Expressway - Central Clockwise), Nissan GT-R Cup (Circuit de Sainte-Croix - A) en Evolution Meeting (Kyoto Driving Park - Yamagiwa+Miyabi Reverse / Autodromo Nazionale Monza / Colorado Springs - Lake).

Spelers kunnen ook een nieuw menu voor de Audi-collectie verwachten (voor mensen met een Collector-level van 42 of hoger), Sophy-ondersteuning voor Brands Hatch Grand Prix Circuit en Dragon Trail - Seaside en Chicago als een Curation in Scapes. Alle informatie en meer beelden zijn op de officiële Gran Turismo-website te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eve's lichaam reageert realistischer door nieuwe Stellar Blade-update
Nieuws

Eve's lichaam reageert realistischer door nieuwe Stellar Blade-update

Ook zorgt de patch voor diverse verbeteringen en bugfixes

Update 1.007 is onlangs uitgekomen voor Stellar Blade. Met deze update reageren specifieke lichaamsdelen van hoofdpersonage Eve realistischer.

De update kwam vorige week al uit, maar er verschijnen nu vergelijkingsvideo's waarin de daadwerkelijke aanpassingen aan Eve's lichaam worden uitgelicht. In onderstaande vergelijkingsvideo valt te zien dat bijvoorbeeld de borsten van het personage realistischer worden samengedrukt wanneer Eve haar armen er tegenaan houdt.

De update zorgt er ook voor dat de zomerupdate van de game, waarmee onder andere bikini's voor Eve en een zomervakantiegebied aan de Great Desert Oasis werden toegevoegd, permanent is. Mensen kunnen deze feature nu in- en uitschakelen.

De update voegt ook een nieuw item genaamd de Ammo Package toe, waarmee spelers al hun ammunitie tegelijk kunnen aanvullen. Ook worden spelers nu gevraagd of ze een aankoop echt willen maken voordat het geld wordt betaald, en zijn er diverse bugs opgelost. De volledige patch notes zijn hier te vinden.

Stellar Blade verscheen afgelopen april op PlayStation 5. De game speelt zich af in de nabije toekomst, waarbij de mensheid van de aarde wordt verbannen na het verliezen van een oorlog tegen de buitenaardse Naytiba. Om de aarde weer terug te winnen, kruipen spelers in de huid van Eve. Zij moet het tij keren voor de mensheid. De game draait vooral om de hectische gevechten, vol met aanvallen, verdedigingsmoves en vloeiende combo's.

Erik Nusselder gaf de game een 7: "Er is niet zo veel mis met Stellar Blade, maar er is ook niet zo veel geweldig. Het voorspelbare verhaal en de lege personages worden gecompenseerd door spannende en vloeiende gevechten. Hopelijk wordt in een eventueel vervolg onze fantasie wat meer geprikkeld."

Shift Up werkt ondertussen aan een eerder aangekondigde nieuwe IP genaamd Project Witches. Deze moet in 2027 of later uitkomen op pc, "console" en mobiel met cross-play. De game wordt blijkbaar vergeleken met spellen als Genshin Impact en Fate/Grand Order. Ook overweegt de ontwikkelaar een vervolg op Stellar Blade, alsmede een pc-versie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Saber werkt aan triple-A actie-rpg gebaseerd op Avatar: The Last Airbender
Nieuws

Saber werkt aan triple-A actie-rpg gebaseerd op Avatar: The Last Airbender

Het moet 'de grootste game in de Avatar-franchise' worden

Saber Interactive is begonnen aan de ontwikkeling van een triple-A actie-rpg gesitueerd in het Avatar: The Last Airbender-universum.

Dat heeft het bedrijf aangekondigd, zo meldt IGN. Het moet volgens Saber "de grootste game in de Avatar-franchise" worden en een compleet nieuw verhaal vertellen dat zich duizenden jaren in het verleden afspeelt.

Spelers besturen een compleet nieuwe, nooit eerder vertoonde Avatar. Daarbij zal men een "levendige spelwereld kunnen verkennen, alle vier de elementen kunnen leren, deelnemen aan dynamische gevechten samen met metgezellen en de uitdagingen en keuzes ervaren die horen bij het behouden van de balans in de wereld".

Saber werkt naar eigen zeggen nauw samen met Avatar Studios, de divisie binnen Paramount die in 2021 is opgericht door de makers van de show, Michael DiMartino en Bryan Konietzko. Het spel moet naar pc en consoles komen, al is niet bekend welke consoles precies.

Saber Interactive boekte onlangs nog succes met Warhammer 40,000: Space Marine 2, en is ook bekend van spellen als Quake Champions, Snowrunner en World War Z. Er zijn al verschillende games gebaseerd op Avatar: The Last Airbender verschenen, met wisselende resultaten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!