Oprichter Gone Home-studio beschuldigd van giftig werkgedrag
Nieuws

Oprichter Gone Home-studio beschuldigd van giftig werkgedrag

Steve Gaynor, de mede-oprichter van Gone Home- en Tacoma-ontwikkelaar The Fullbright Company, is beschuldigd van het creëren van een giftige werkomgeving.

Polygon plaatste afgelopen woensdag een reportage waarin de manager en creative lead werd beschuldigd van het creëren van een ongewenste situatie binnen het bedrijf via zijn managementwijze. Daar zouden vooral vrouwelijke werknemers de gevolgen van voelen, met als resultaat dat vrouwen op maandelijkse basis vertrokken bij het bedrijf.

Inmiddels is bekendgemaakt dat Gaynor niet meer de functie van manager en creative lead bekleedt. Hij blijft echter wel werkzaam binnen het bedrijf als schrijver van de aankomende game Open Roads. Hij zal echter geen dagelijks interacties meer met andere werknemers hebben. Uitgever Annapurna Interactive zal als tussenpersoon optreden tussen de schrijver en de studio.

In de reportage was geen sprake van seksuele intimidatie, maar Gaynor zou wel "bazig" zijn en een "vernederende" houding hebben. Hij zou soms lachen om meningen van zijn werknemers en ze in verlegenheid brengen in de aanwezigheid van anderen. Ook zou hij vrouwen micromanagen, kleineren en hun contributies besmeuren.

"Dit klinkt misschien als een grap, maar ik ben volledig serieus: voor hem werken voelt als werken voor een gemeen meisje op de middelbare school", zo meldde een van de voormalige werknemers aan Polygon. "Zijn favoriete wapen was de meningen van anderen belachelijk maken en ze in verlegenheid brengen in de aanwezigheid van anderen."

Open Roads staat gepland voor een release dit jaar, maar dat lijkt niet meer haalbaar - er zijn nog maar zes werknemers werkzaam bij de studio. Vijftien werknemers zijn sinds de game in 2019 in ontwikkeling ging vertrokken.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen
Nieuws

Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen

De game bevindt zich nu in early access op Steam

Ori-ontwikkelaar Moon Studios is van plan om hun meest recente game No Rest for the Wicked uit te brengen op de Nintendo Switch 2.

Dat meldde Ori-regisseur Thomas Mahler op X. In eerste instantie vroeg hij daar na de onthulling van de Switch 2 aan zijn volgers wie er interesse heeft in No Rest for the Wicked op Switch 2, gevolgd door een emoji van een duimpje omhoog.

Een volger vroeg hem daarna of Mahler verwacht dat de Switch 2 de game wel kan draaien. Daarop reageerde hij met: "Als dat niet zo is, dan zorgen we er wel voor." Daarmee bevestigt hij in ieder geval dat de intentie er is.

No Rest for the Wicked is een actie-rpg met een duisterdere en realistischere vormgeving dan de Ori-spellen. De game speelt zich af in het jaar 841, en de koning is overleden. Zijn arrogante zoon Magnus neemt de kroon over, en een plaag genaamd de Pestilence keert na duizend jaar terug.

Spelers kruipen in de huid van een Cerim, die onderdeel uitmaakt van een groep heilige strijders met speciale krachten die alles op alles zetten om de Pestilence tegen te houden. Ondertussen moeten spelers zich een weg banen door politieke intriges. Daarbij is de spelwereld met de hand gemaakt, wat het geheel een schilderachtig uiterlijk geeft.

De early access-versie van No Rest for the Wicked is speelbaar via Steam. Op een later, nog onbekend moment moet de uiteindelijke versie uitkomen op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Mogelijk volgt er dus ook een Switch 2-versie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'
Nieuws

'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'

Sony zou minder happig zijn geworden op liveserviceprojecten

De recente annuleringen van liveservicegames door Sony PlayStation zouden zijn gedaan door wat er vorig jaar met Concord is gebeurd.

Dat claimt journalist Jeff Grubb te hebben vernomen, zo meldt hij in zijn Game Mess-podcast. Eerder vandaag bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Grubb meldde daarna het volgende: "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

De multiplayergame Concord verscheen afgelopen jaar, maar werd door een gebrek aan spelers enkele weken na release weer offline gehaald. Mensen die de game hadden gekocht kregen hun geld terug. Ontwikkelaar Firewalk Studios werd gesloten.

Grubb meldde in zijn podcast tevens dat het om de hoofdprojecten van Bend Studio en Bluepoint Games ging. "Ze zullen nu nieuwe projecten moeten pitchen, en het is vrij zeker dat ze geen groen licht zullen krijgen voor een liveservicegame. Dat weten ze, dus verwacht die niet van deze studio's."

De journalist geeft aan dat het bovenstaande voor veel gamers waarschijnlijk als muziek in de oren klinkt - er is immers veel weerstand voor Sony's huidige focus op liveservice. Grubb benadrukt echter ook dat dit slecht nieuws voor de bovenstaande studio's kan zijn, omdat ze juist financiële middelen aangereikt kregen van het bedrijf vanwege die focus. "Nu moeten ze een pitch voor een traditionelere game bedenken, en heeft Sony daar interesse in?"

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!