Gamer.nl review: De multiplayer van Empires | Gamer.nl

Oorspronkelijk was de multiplayer kant van RTS games een ondergeschikt kindje. Het draaide tenslotte toch om de singleplayer ervaring die de eenzame general thuis beleefde. Met games zoals WarCraft II en StarCraft kwam daar verandering in en werd online oorlog voeren zeer populair. De strategiespellen van Blizzard lijken echter een uitzondering, want kijken we hoeveel mensen bijvoorbeeld Rise of Nations of Command & Conquer: Generals online spelen dan valt dat zwaar tegen.

Het is voor RTS ontwikkelaars dan ook een uitdaging om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken dat het spel ook online wil spelen. Stainle Steel Studios ging bij de ontwikkeling van Empires Dawn of the Modern World (Empires) zelfs alleen van de multiplayer kant uit. De singleplayer optie werd later ontwikkeld, want alles draaide om de meerspeler modes. Empires multiplayer bestaat uit twee opties, skirmish en LAN/Internet, waarbij skirmish, dat gewoon "Play random map" heet, eigenlijk onder de singleplayer opties valt, maar een mooie oefening biedt voor het echte online geweld. Zowel skirmish als multiplayer bieden de ruimte voor maximaal 8 spelers. Heb je geen Internet of online vrienden of kom je een speler tekort, dan kun je ook de kunstmatige intelligentie selecteren. De computer kent in Empires maarliefst 10 moeilijkheids niveaus, waarbij het niveau "Jester" voor armloze kinderen tot 2 jaar is en het niveau "Emperor" voor de echte RTS veteranen, die s'avonds voordat ze getooid in berenpyama het bed in stappen, nog even Veni Vidi Vici zeggen.Hoe deze multiplayer precies in elkaar zit en of het ook daadwerkelijk lekker wegspeelt, lees je in de multiplayer review.