Fifa 21 schudt eindelijk de carrièremodus op
Nieuws

Fifa 21 schudt eindelijk de carrièremodus op

“We komen met de grootste veranderingen voor de carrièremodus.” Met die woorden opent EA nota bene een presentatie waarbij we ook de href="https://gamer.nl/artikelen/handson/fifa-21-belooft-slimmer-en-contextgevoeliger-te-worden/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">gameplay</a> en <a href="https://gamer.nl/artikelen/handson/fifa-21-ultimate-team-is-nu-ook-een-teamsport/" rel="noopener noreferrer" style="" target="_blank">FUT21</a> uit Fifa 21 te zien krijgen. Een opvallend statement, want er zit al jaren geen schot meer in de carrièremodus. Tijd dus om daarin een inhaalslag te maken.

Zo heeft EA een hele rits aan kleine doch hoognodige aanpassingen gedaan. Of ja, aanpassingen… sommige zaken zijn regelrechte reparaties van bugs die de carrièremodus al jarenlang tarten. EA belooft dat er met Fifa 21 bijvoorbeeld een einde komt aan wedstrijden die vlak achter elkaar plaatsvinden. Zeker als je met Engelse teams speelde, liep je het risico zelfs twee wedstrijden op één dag te moeten spelen. Dat is nu definitief opgelost en er zitten altijd minstens twee dagen tussen wedstrijden, belooft creative director Tyler Blair.

Spelers die in de herfst van hun carrière zitten, gaan nu soms wat langer door. Hoe lang spelers doorgaan en wat voor niveau zij dan nog halen, is gebaseerd op echte data van de afgelopen vijf jaar. Oudere spelers worden niet meer beter, maar behouden wel langer hun niveau. Dat doen spelers als Ronaldo (35) en Ibrahimovic (38) immers ook, aldus senior game designer Alex Constantinescu. Verder zouden transfers realistischer zijn en kun je ervoor kiezen om bij aanvang je transferbudget te boosten met een financiële overname. Alsof een Russische oliemagnaat ineens Vitesse koopt!

©GMRimport

Interactieve wedstrijdsimulator

De meest interessante vernieuwing is de interactieve wedstrijdsimulator. Deze optie houdt het midden tussen een wedstrijd zelf spelen en simmen. Volgens EA is alles zelf spelen voor veel mensen te tijdrovend, maar verlies je bij het simuleren van een wedstrijd veel controle. Dat moet de interactieve wedstrijdsimulator oplossen.

Hierbij wordt een wedstrijd op twee keer de normale snelheid afgewikkeld. Hoewel je naar bewegende bolletjes zit te kijken, wordt op de achtergrond weldegelijk de echte wedstijd afgespeeld. Daardoor kun je op ieder moment ingrijpen. Je mag spelers wisselen of de strategie aanpassen, maar kan ook op ieder moment de controle overnemen. Je schakelt dan dus rechtstreeks over naar de virtuele grasmat.

Krijg je bijvoorbeeld een vrije trap in een kansrijke positie, of wil je gewoon in de slotfase nog even proberen een goaltje te forceren, dan duik je zo in de actie. Kans verkeken of wedstrijd beslist? Dan schakel je weer net zo makkelijk terug naar de simulatiemodus of beëindig je een wedstrijd zelfs meteen met een quick sim.

Volgens EA is alles zelf spelen voor veel mensen te tijdrovend, maar verlies je bij het simuleren van een wedstrijd veel controle. Dat moet de interactieve wedstrijdsimulator oplossen.

-

De einduitslag zou volgens EA dan ook moeten passen bij het actuele wedstrijdbeeld. Als je dus al 1-4 voor staat, zul je niet zo snel meer punten verspelen. Tenzij een scheidsrechter in een moment van verstandsverbijstering twee centrale verdedigers tegelijk met rood het veld afstuurt misschien. Kan gebeuren in het voetbal.

De interactieve wedstrijdsimulator klinkt niet alleen veelbelovend, het ziet er ook zo uit. We kunnen zelf nog niet spelen, maar EA toont voorbeelden waarin inderdaad naadloos gewisseld wordt tussen actief deelnemen en passief toekijken. Laten we eerlijk zijn: Fortuna-uit is niet bepaald de meest enerverende wedstrijd van een seizoen, maar het volledig vertrouwen doen we liever ook niet. Dit lijkt de ideale middenweg.

©GMRimport

Spelers omscholen en wedstrijdfit houden

EA heeft nog een aantal vernieuwingen in petto voor de managers onder ons. Zo kun je spelers individueel laten trainen op bepaalde vaardigheden en ze daarmee zelfs ‘omscholen’ tot een andere positie. Zo maak je bijvoorbeeld van een vleugelverdediger een vleugelaanvaller, als een speler daar aanleg voor heeft. Jammer dat Dirk Kuijt niet meer actief is - die hadden we er graag bij gehad.

Met trainingen tussen de wedstrijden door verkrijgen spelers bovendien ‘Training Sharpness’, waardoor zij scherper aan de wedstrijd beginnen. Dat gaat echter ten koste van hun fitheid. Als manager beslis je nu of en wanneer je spelers laat trainen, of liever rust gunt. Zo vlak voor een belangrijke midweekse Champions League-wedstrijd wil je spelers wellicht rust geven, maar als je club alleen in het weekend actief is, kun je door de weeks keihard doortrainen.

Dat klinkt heel interessant (mits je een beetje van managen houdt), maar wat we te zien krijgen oogt wel erg droogjes, met veel menu’s en statistieken. Het moet dus nog blijken of dit onderdeel van de carrièremodus ook echt leuk is om te spelen.

©GMRimport

Volta

Voor Volta zijn de aanpassingen in Fifa 21 minder groot. De vorig jaar geïntroduceerde straatvoetbalmodus van Fifa lift vooral mee op de algemene gameplayverbeteringen, zoals dat je medespelers simpelweg wat slimmer zijn in het kiezen van hun posities en verdedigers beter blocken. Hoewel Volta wordt daar niet per sé beter van. Aanvallers waren in de bèta die we speelden vaak té slim en liepen telkens eenvoudig vrij, met exorbitante uitslagen ten gevolge.

Volta’s verhaalmodus is verder een beetje op de schop gegaan. In ‘Debut’ word je in een paar uur wegwijs gemaakt in de nieuwe modus door spelers als Thierry Henry en Kaká. Vervolgens speel je eens in de zoveel tijd ook tegen echte teams. Je kunt kleding van echte clubs verdienen, maar ook Icons zoals Zinedine Zidane, waarmee Volta een beetje leentjebuur speelt bij FUT. Progressie in Volta is mee te nemen naar de volgende generatie consoles, dus als je enkele toffe Icons hebt gerekruteerd hoef je daar geen afscheid van te nemen als je een nieuwe spelcomputer in huis haalt.

De aanpassingen passen bij Volta, maar maken weinig indruk. Volta was vorig jaar al niet meer dan een extraatje en er is geen reden om aan te nemen dat dat in Fifa 21 anders zal zijn. De carrièremodus daarentegen lijkt eindelijk eens een broodnodige oppepper te hebben gekregen, in ieder geval genoeg om ons weer geïnteresseerd te maken in de dood gewaande modus. Over twee maanden blijkt of dat enthousiasme gegrond is.

Fifa 21 is vanaf 9 oktober verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. De releasedata voor PlayStation 5 en Xbox Series X zijn nog onbekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps voor seizoen één te zien
Nieuws

Nieuwe Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps voor seizoen één te zien

Hideout, Extraction en Heirloom

Activision en Treyarch hebben de eerste bewegende beelden van drie nieuwe multiplayermaps die het aankomende eerste seizoen aan Call of Duty: Black Ops 6 worden toegevoegd getoond.

De video geeft alvast een korte blik op drie nieuwe maps. Zowel Hideout als Extraction zijn puur bedoeld voor wedstrijden van zes tegen zes spelers. Heirloom is daarnaast bedoeld voor potjes van twee versus twee spelers, en via een speciale speellijst ook voor zes tegen zes spelers.

Eerder werd al aangekondigd dat het eerste seizoen van Black Ops 6 (en Warzone) op 14 november begint. Activision belooft daarbij "een kolossale hoeveelheid gratis content" voor de multiplayer, Zombies en Warzone. Afgelopen week werden al de Infected-modus en de Nuketown-map aan de multiplayer toegevoegd.

Gisteren is er een patch uitgekomen voor Call of Duty: Black Ops 6 waarmee de balans van diverse wapens, items en perks is aangepast. Lees er hier meer over.

Call of Duty: Black Ops 6 is nu verkrijgbaar op PlayStation- en Xbox-consoles, pc en Xbox Game Pass. De game bevat een singleplayercampagne, multiplayer met nieuwe maps en een Zombies-modus met rondes. De campagne draait ditmaal om de Golfoorlog, en bekende Black Ops-personages zoals Frank Woods keren weer terug. De multiplayer bevat zestien maps. Nieuw aan de game is het Omnimovement-systeem, waarmee spelers in alle richtingen kunnen rennen, glijden, springen en duiken.

Ron Vorstermans beloonde de game met een 8 in de Gamer.nl-review: "Zombies is dit jaar geweldig als vanouds. De singleplayer is heel vermakelijk, al zijn sommige missies richting het einde een beetje saai. De multiplayer is polariserend. Bekende problemen (spawns, kogelregistratie) zijn niet aangepakt. Hoewel de nieuwe manier van bewegen hele spectaculaire acties mogelijk maakt, zorgt het hoge tempo ook voor een hoge instapdrempel. Black Ops 6 is als totaalpakket een goede Call of Duty, maar gaat geen afgehaakte spelers overtuigen. Daarvoor is Black Ops 6 te veilig - zelfs voor een Call of Duty."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gevierde Halo 2-demo wordt speelbaar via Halo: The Master Chief Collection op pc
Nieuws

Gevierde Halo 2-demo wordt speelbaar via Halo: The Master Chief Collection op pc

Ook is er gameplay van de third-person modus voor Halo Infinite getoond

Een recreatie van de befaamde E3 2003-demo van Halo 2 wordt op 9 november - oftewel aanstaande zaterdag - aan de Steam-versie van Halo: The Master Chief Collection toegevoegd als een gratis mod via de Steam Workshop.

Dat hebben Xbox Game Studios en Halo Studios (voorheen 343 Industries) aangekondigd. De oorspronkelijk E3-demo van Halo 2, die Master Chief toont in een belegerde stad, is bij veel fans van het eerste uur nog altijd een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van de franchise.

In 2022 werkte een groep modders genaamd Digsite al samen met Halo Studios aan het speelbaar maken van deze demo voor een modern publiek, en dat heeft nu dus zijn vruchten afgeworpen. Overigens zijn er geen plannen aangekondigd om de demo beschikbaar te stellen voor eigenaren van de Microsoft Store- of Xbox-versie van Halo: The Master Chief Collection.

De timing van de release is geen toeval: deze maand bestaat de Halo-franchise twintig jaar. In het hierboven gelinkte Xbox Wire-artikel wordt gemeld dat dit ook op andere manieren wordt gevierd. Zo komt er een Delta Arena-speellijst beschikbaar in Halo Infinite waarmee er recreaties van iconische Halo 2-multiplayermaps speelbaar worden gemaakt.

Ook arriveert in de loop van deze maand de eerder aangekondigde third person-modus voor Halo Infinite.  Spelers krijgen hiermee de optie om de camera achter de schouder van het speelbare personage te plaatsen. Dit is voor het eerst in een Halo-game. Diverse websites plaatsten gisteren gameplay van de nieuwe mogelijkheid online - hieronder zijn enkele voorbeelden te zien.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!