Far Cry New Dawn voelt tegelijk bekend en nieuw aan
Nieuws

Far Cry New Dawn voelt tegelijk bekend en nieuw aan

Amper een jaar na Far Cry 5 staat de volgende game in de franchise alweer op stapel. Hoe Ubisoft dat zo snel voor elkaar heeft gekregen? Nou, op momenten voelt Far Cry New Dawn aan als een uit de kluiten gewassen uitbreiding op Far Cry 5. Maar dan voornamelijk in positieve zin.

Mocht je Far Cry 5 niet hebben uitgespeeld, dan volgt na deze zin een gigantische spoiler over het einde van die game. Daarin blijken de slechteriken onder leiding van Joseph Seed namelijk gelijk te krijgen en wordt de VS gebombardeerd met nucleaire wapens. Zeventien jaar later krabbelt de bevolking langzaam maar zeker weer op, aangezien het aardoppervlak weer leefbaar is geworden. Een groep overlevenden bouwt een nieuwe samenleving op in Hope County – inderdaad, de locatie die we nog kennen uit Far Cry 5. Deze veilige haven, genaamd Prosperity, staat echter onder druk door de komst van een nieuwe groep criminelen: de Highwaymen, onder leiding van de tweelingzussen Lou en Mickey.

©GMRimport

Als speler sluit je je aan bij de vredelievende overlevenden en help je ze bij het opbouwen en verdedigen van Prosperity. In eerste instantie lijkt New Dawn vooral een voortzetting van Far Cry 5. Alle bekende elementen zijn er: van de erg leuke treasure hunts waarmee je ervaringspunten verdient om aan perks uit te geven, tot de basissen van de Highwaymen die je sluipende of guns blazing kunt overnemen. De game speelt ook precies hetzelfde, dat wil zeggen: soepele schietactie, afgewisseld met snelle takedowns, waarbij je missies van verschillende personages afwerkt. Zelfs de spelwereld is herkenbaar, want het gaat om een gedeelte van de map uit Far Cry 5. Niet eens de complete map dus.

Toch is de omgeving flink op de schop gegaan. Tijdens de zeventien jaren na de nucleaire aanval hebben mensen weinig invloed op hun omgeving kunnen uitoefenen, waardoor de natuur is opgekrabbeld en grote delen van Hope County heeft overgenomen. Overal staan ruïnes en autowrakken die half uit de grond steken. Allerlei dieren lopen vrij rond en heel het landschap lijkt in bloei te staan. De spelwereld puilt dan ook uit van de kleuren, waarbij vooral roze en paars dominant zijn. Het geeft Far Cry New Dawn in ieder geval een uniek uiterlijk ten opzichte van Far Cry 5, ondanks dat het om een gedeelte van dezelfde spelwereld gaat.

Vijanden met een hoger niveau vergen soms zeer veel kogels, al krijg je ze met een beter wapen gemakkelijk klein.

-

Rpg light

Hope County is niet het enige bekende element dat Ubisoft in New Dawn van een nieuwe twist voorziet. Het spel wordt nu een ‘rpg light’ genoemd, en dat uit zich onder andere in verschillende niveaus voor de wapens. Door allerlei materialen te verzamelen en deze in te leveren in Prosperity, kun je deze wapens upgraden, wat ook broodnodig is. Vijanden hebben nu namelijk een levensbalk en wanneer deze levensbalk niet uit één, maar uit twee of drie delen bestaat, gaan ze een stuk minder gemakkelijk neer, vooral met zwakkere wapens. De game straft je niet zo genadeloos af als in de huidige Assassin’s Creed-games wanneer je het tegen een vijand van boven je niveau opneemt, maar het verschil in levels is duidelijk merkbaar. Vijanden met een hoger niveau vergen soms zeer veel kogels, al krijg je ze met een beter wapen gemakkelijk klein.

Overigens willen we een van de nieuwe wapens, de Saw Launcher, niet onbenoemd laten. Dit wapen vuurt cirkelzagen af. Hoewel dat goorder klinkt dan dat het in de praktijk in beeld wordt gebracht, speelt het wapen heerlijk weg en biedt het een handige manier om met één welgemikt schot een vijand een kopje kleiner te maken. Logischerwijs is ook deze Sawlauncher volledig te upgraden.

Ook de vijandelijke basissen hebben een nieuw element. Prosperity heeft ethanol nodig om uit te breiden (iets dat je overigens zelf mag doen, waardoor je je thuisbasis langzaam maar zeker steeds completer ziet worden en er meer opties beschikbaar komen). Die ethanol verkrijg je door de vijandelijke basissen over te nemen. Heb je er een overgenomen, dan kun je de basis in kwestie nog een paar keer ‘clearen’. Er komen dan meer en sterkere vijanden voor in de plek, en bij een overwinning ontvang je nog meer ethanol. Het is een slimme manier om de game langer speelbaar te houden en voor ervaren spelers meer uitdaging te bieden, en het past prima bij het rpg light-sfeertje waarmee de game doordrenkt is. Je doet het immers allemaal om nog meer materialen te verzamelen en je kamp uit te breiden.

Het partnersysteem, oftewel de ‘guns for hire’, is daarentegen helemaal hetzelfde gebleven. Je kunt gedurende het spel diverse mensen en dieren redden die zich vervolgens bij je aansluiten en die je naar gelieve op het slagveld kunt oproepen. De iconische Boomer keert helaas niet terug, maar de twee nieuwe dieren mogen er ook zijn. Zo is daar Timber, een schattige hond die toch behoorlijk gewelddadig uit de hoek kan komen, en Horatio, een everzwijn. Gedurende de demo wisten we Timber en een aantal van zijn metgezellen te redden uit een gebouw van de Highwaymen, waar er tests op deze arme dieren werden gedaan. Natuurlijk kun je ook de gehele game weer met een andere speler doorlopen in co-op.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Reisjes buiten de game

Het meest unieke en nieuwste element van Far Cry New Dawn, dat ook meteen de meeste indruk op ons heeft gemaakt, zijn de Expeditions. Door piloot Roger uit gevangenschap te redden en hem van ethanol te voorzien, speel je een helikopter vrij waarmee je gebieden buiten de reguliere map kunt bezoeken om daar materialen te verzamelen. Denk aan een zwaarbewaakt schip in een haven en een verlaten pretpark.

Deze compleet losstaande, afgesloten gebieden (vergelijk het qua oppervlakte met een forse multiplayermap uit een willekeurige andere shooter) bevatten een flinke zak supplies van de vijand. Een paarse rookwalm geeft de locatie van deze rugzak aan, en weet je die zonder kleerscheuren te bereiken, dan moet je hem oppakken en zo snel mogelijk terug in de helikopter zien te komen. Deze rugzakken hebben echter ook gps-trackers, dus zodra je ze oppakt zit er een heel peloton vijanden je op de hielen. Het is dan vluchten geblazen en wachten tot de helikopter met Roger landt, terwijl je golven aan vijanden op een afstandje moet houden. Deze losstaande missies zorgen voor meer variatie – niet in de laatste plaats omdat je Hope County verlaat – en zitten ook boordevol actie. We staan dan ook te popelen om te zien wat voor verrassende Expeditions de game verder nog in petto heeft.

Far Cry New Dawn is alles bij elkaar genomen dus een vervolg op Far Cry 5, maar eigenlijk ook weer niet. Je hoeft Far Cry 5 niet gespeeld te hebben om New Dawn te begrijpen of ervan te genieten. Dat het in feite om een gedeelte van de map uit FC5 gaat, voelt ergens een beetje goedkoop aan, maar in de praktijk heb je hier nauwelijks erg in. Ondergetekende heeft tientallen uren in FC5 zitten en stoort zich er in ieder geval niet aan. De omgevingen zijn dusdanig veranderd dat je alleen herkenningspunten opmerkt. Toch weten we nog niet zeker hoeveel content Far Cry New Dawn precies biedt in verband met de kleinere map – daar moeten we de volledige game toch echt voor spelen. Een adviesprijs van 44,99 euro bij release is in ieder geval al een fijne tegemoetkoming. Maar ook zonder dat bedrag in het achterhoofd hebben we zin om de nieuwe versie van Hope County, met al het geweld en de prachtige natuur die daarmee gepaard gaat, te verkennen.

Far Cry New Dawn is vanaf 15 februari verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Meer previews:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Volledige versie Carnaval Simulator komt op 22 februari uit
Nieuws

Volledige versie Carnaval Simulator komt op 22 februari uit

Un lekker delleke, strak in 't velleke, vet ordinair, ja die lust m toch zo gér

De volledige versie van Carnaval Simulator verschijnt op 22 februari.

Dat werd deze week aangekondigd. Ook werd er een nieuwe trailer getoond die hieronder te bekijken is. De early access-versie van de game verscheen afgelopen jaar al op Steam, maar vanaf 22 februari is dus de uiteindelijke versie beschikbaar.

In de game kunnen spelers hun eigen praalwagens en parades ontwerpen, aanpassen en rijden. De parade kan daarbij vanuit de wagen en het publiek worden ervaren, en zelfs via een eerstepersoonsaanzicht. Er kunnen ook lichtshows worden gemaakt die synchroniseren met de muziek. De game kan alleen en met maximaal acht spelers online worden gespeeld. De ontwikkelaar van de game belooft voor de uiteindelijke versie die aanstaande is verbeterde graphics, nieuwe locaties en nog meer content.

Gamer.nl sprak begin vorig jaar met Jeffrey van der Wal, de ontwikkelaar van Carnaval Simulator. In het artikel wordt dieper ingegaan op het spel en hoe de ontwikkeling tot stand kwam. Carnaval vindt dit jaar in het weekend van 1 maart plaats.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
It Takes Two-ontwikkelaar weet niet of de verfilming nog doorgaat
Nieuws

It Takes Two-ontwikkelaar weet niet of de verfilming nog doorgaat

'Hollywood; er is zoveel bullshit'

Josef Fares, de bedenker van It Takes Two en oprichter van ontwikkelstudio Hazelight, is zelf ook niet zeker over de mogelijkheid dat de eerder aangekondigde verfilming van de co-op-game nog verschijnt.

In 2022 werd al gemeld dat er een film zou komen gebaseerd op It Takes Two. Er gingen zelfs geruchten dat dj2 Entertainment, het bedrijf achter de Sonic the Hedgehog-films, de film zou maken en dat Dwayne 'The Rock' Johnson ook verbonden was aan de film.

Inmiddels is het echter stil rondom de film. Eurogamer vroeg aan gameontwikkelaar Josef Fares tijdens een previewevenement voor zijn nieuwste game, Split Fiction, naar de status van de verfilming, en hij liet weten dat hij ook niet zeker is van de toekomst van het project.

"Hollywood; er is zoveel bullshit", zo stelde hij. "Ik denk dat negentig procent van de meetings bullshit zijn, en gedurende tien procent van de meetings gebeurt er daadwerkelijk iets. Er wordt veel gepraat, maar niet veel woorden in daden omgezet. Ik weet niet wat de status is. Hopelijk loopt het ergens op uit, maar ik heb geen hoge verwachtingen. Er wordt veel gepraat, maar je hebt de mensen nodig die dingen gedaan krijgen."

Fares werd ook gevraagd naar zijn mening over het gebruik van artificiële intelligentie bij gameontwikkeling. Tegen VGC: "We moeten ons er op aanpassen. Als het onderdeel uitmaakt van de industrie moeten we kijken hoe we het implementeren om er betere games mee te maken. Ik begrijp dat sommigen hun werk kunnen verliezen, maar dat geldt voor alle nieuwe technologie. Er zullen zowel slechte als goede dingen uit voort komen. Je kunt het niet negeren. Ik geloof dat AI uiteindelijk een grotere impact op de wereld zal hebben dan dat het internet heeft gehad."

Split Fiction

Fares' nieuwste game, Split Fiction, verschijnt op 6 maart voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Tijdens de State of Play eerder deze week werd een nieuwe trailer van de game getoond, die hieronder nog eens bekeken kan worden.

Net als voorganger It Takes Two is Split Fiction een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Net als It Takes Two wordt elk exemplaar van Split Fiction geleverd met een Friend's Pass. Dit zorgt er voor dat maar één speler de game hoeft te kopen en dat een andere speler die de game via co-op meespeelt dat niet hoeft te doen. Zo kunnen twee spelers er bijvoorbeeld voor kiezen om de kosten van de aankoop van het spel te delen. Daarbij is er cross-play aanwezig zodat mensen met elkaar kunnen spelen, ongeacht op welk platform ze gamen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!