E3-analyse: Bethesda krabbelt weer omhoog
Nieuws

E3-analyse: Bethesda krabbelt weer omhoog

Bethesda heeft een zwaar jaar achter de rug, voornamelijk door de tegenvallende prestaties van Fallout 76. Het bedrijf besloot hier open over te zijn tijdens zijn E3-persconferentie, en wist weer in een goed boekje te komen bij gamers dankzij een solide en veilige line-up.

Bethesda's persconferentie was een gezonde combinatie van eerder aangekondigde games, spellen die al verkrijgbaar zijn maar van updates worden voorzien, en compleet nieuwe spellen. Maar misschien nog wel belangrijker was dat het bedrijf door het stof ging om duidelijk te maken dat het ook op de hoogte is van Fallout 76's problemen, en dat de uitgever niet opgeeft. Bedrijven die zichzelf nederig opstellen - of het nou een slimme marketingtruc is of gemeend - doen het nu eenmaal goed bij de consument.

Maar goed, de games dus. We wisten van te voren al dat we geen beelden of informatie over The Elder Scrolls 6 of Starfield hoefden te verwachten. Door die informatie van te voren duidelijk te maken, werden de verwachtingen ingeperkt en kon men genieten van wat er wel was. De belangrijkste game was zonder twijfel Doom Eternal. Bethesda liet verrassend veel gameplay van het spel zien - verrassend omdat daar een steeds groter tekort aan is tijdens E3-persconferenties - en het spel ziet er dan ook prima uit.

Watch on YouTube

Ook werden er nieuwe beelden van Wolfenstein: Youngblood getoond - het spel kom in juli uit - krijgt Rage 2 een uitbreiding en blijft de uitgever nieuwe content voor The Elder Scrolls Online en Fallout 76 eruit pompen. Ook het mobiele spel The Elder Scrolls Blades krijgt nieuwe content en de game wordt later dit jaar naar de Switch gebracht - en blijft daar ook free-to-play. Deze updates lijken misschien maar kleine aankondigingen in het grotere E3-geheel, maar Bethesda toont hiermee aan zijn fanbase dat het zijn producten blijft ondersteunen, ongeacht hoe ze worden ontvangen.

Stiekem interessanter - daar is het immers E3 voor - waren de aankondigingen van compleet nieuwe games. Tango Gameworks, bekend van The Evil Within, kondigde het mysterieuse Ghostwire Tokyo aan. Door een gebrek aan gameplay weten we daar nog nagenoeg niets over, maar de interesse is gewekt. Dishonored-ontwikkelaar Arkane Lyon komt met de actiegame Deathloop, dat zich afspeelt op een wetteloos eiland. Wederom zorgde een gebrek aan gameplay voor de nodige verwarring.

Watch on YouTube

Een andere nieuwe game had wel gameplay, maar was voor gamers van het eerste uur waarschijnlijk even schrikken: de terugkeer van Commander Keen. Het is nu een free-to-play game voor mobiel met een hoog Cartoon Network-gehalte. We willen niet te snel oordelen, maar eigenlijk was dit de enige aankondiging die de plank missloeg tijdens Bethesda's persconferentie.

Uiteindelijk was Bethesda's persconferentie niet wereldschokkend. Het bedrijf heeft na een moeilijk jaar er voor gekozen niet al te gek te doen en het grotendeels op veilig te spreken. Daarbij zijn de écht grote toppers van het bedrijf - The Elder Scrolls 6 en Starfield - nog te ver weg van ons verwijderd om aandacht van te besteden. Toch was het grootste gedeelte van wat Bethesda toonde óf uitmuntend qua gameplay, óf op zijn minst interessant vanwege de aankondigingstrailers. Een solide, maar op sommige momenten voorspelbare persconferentie dus.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Call of Duty: Black Ops 6-video richt zich op gevarieerde campagne
Nieuws

Nieuwe Call of Duty: Black Ops 6-video richt zich op gevarieerde campagne

Game komt op 25 oktober naar Xbox, PlayStation, pc en Game Pass

Activision heeft een nieuwe video van Call of Duty: Black Ops 6 uitgebracht die zich specifiek op de inhoud van de singleplayercampagne richt.

In deze zogeheten 'Intel Drop' worden er verschillende ontwikkelaars aan het woord gelaten over de campagne, en worden er ook beelden van getoond. Het was al bekend dat de campagne zich tijdens de Golfoorlog in de jaren negentig afspeelt.

Volgens lead narrative designer Murray Kraft voelt de campagne "alsof je door een zomerblockbuster speelt", en bezoeken spelers locaties overal ter wereld, waaronder Irak, de Soviet-Unie, Koeweit en Washington, DC. "De variatie in de game is spectaculair en er is veel om te verkennen. Dat kunnen spelers op hun eigen manier doen; we laten verschillende strategieën toe in deze gebieden." Ook toont de video de 'Safehouse', een soort thuisbasis tussen missies door die ook geüpgraded en aangepast kan worden.

Door missies in de singleplayermodus uit te spelen en de Safehouse uit te breiden, worden er ook beloningen die bruikbaar zijn in de multiplayermodus en Zombies ontgrendeld, die in de illustratie hieronder zijn te zien. Tot slot kan hieronder ook een video worden bekeken waarin het Black Ops-verhaal tot nu toe wordt samengevat.

Call of Duty: Black Ops 6 bevat een singleplayercampagne, multiplayer met zestien nieuwe maps en een Zombies-modus met rondes. Nieuw aan de game is het Omnimovement-systeem, waarmee spelers in alle richtingen kunnen rennen, glijden, springen en duiken. Bekijk hier de recentelijk uitgekomen launchtrailer.

Call of Duty: Black Ops 6 verschijnt op 25 oktober voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Het spel staat vanaf dag één ook op Xbox Game Pass. De game komt op alle platforms tegelijkertijd uit en er is geen Early Access-periode voor mensen die reserveren.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Groepsgeding beschuldigt Ubisoft van delen van consumentendata aan Meta
Nieuws

Groepsgeding beschuldigt Ubisoft van delen van consumentendata aan Meta

Via de Ubisoft Store en Ubisoft+

Een groepsgeding in de Verenigde Staten beschuldigt Ubisoft er van op illegale wijze gebruikersdata te delen met Facebook-eigenaar Meta.

Dat schrijft Bloomberg Law (via VGC). De persoonlijke informatie van mensen die via de Ubisoft Store een game zouden kopen of een Ubisoft+-abonnement zouden afsluiten, zou bij Meta terechtkomen. Dit zou gebeuren via de Pixel-trackingsoftware van Meta die aanwezig is in de Store en Ubisoft+. De uitgever zou bezoekers daarbij niet verwittigen van het feit dat deze data, dat ook wel personally identifiable information (PII) wordt genoemd, verzameld wordt en met Meta gedeeld wordt.

Als gevolg daarvan zouden alle zoekopdrachten en aankopen uit de Ubisoft Store en Ubisoft+-downloads bekend zijn bij Meta wanneer men ook Facebook bezoekt. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden om specifieke content of marketing naar een Facebook-gebruiker te sturen.

Dit alles breekt volgens de aanklager de 'Video Privacy Protection Act' in de VS, omdat het "specifiek de identiteit van een individu" aan hun aankoopgeschiedenis koppelt. Deze wet bestaat al sinds 1988 en was oorspronkelijk bedoeld voor om de privacy van klanten van videotheken te waarborgen, maar is sinds 2013 aangepast om bijvoorbeeld ook streamingdiensten zoals Netflix in het gareel te houden.

Concrete details over de daadwerkelijke rechtszaak zijn er op moment van schrijven nog niet, maar het doel van de aanklager is in ieder geval om een rechtszaak met jury te starten en financiële compensatie te zoeken voor iedereen die hierdoor is getroffen. Ook wil men een uitspraak van de rechter teweegbrengen die er voor zorgt dat de Pixel-technologie van de Ubisoft Store gehaald wordt, of dat bezoekers eerst hun toestemming moeten geven voordat hun data gedeeld mag worden.

De aanklacht is de zoveelste kopzorg voor het Franse bedrijf achter de Assassin's Creed-, Far Cry- en Just Dance-franchises. Eerder bleek al dat Star Wars Outlaws niet naar verwachting verkocht, werd Assassin's Creed Shadows uitgesteld, met een dalende beurswaarde tot gevolg. Ondertussen onderzoekt de uitgever samen met aandeelhouder Tencent naar opties om het bedrijf te stabiliseren - mogelijk zelfs door een overname van Ubisoft.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fifa gaat samenwerking met Konami's eFootball aan voor esportstoernooi
Nieuws

Fifa gaat samenwerking met Konami's eFootball aan voor esportstoernooi

eFootball wordt de officiële game van Fifae World Cup eSports 2024

Voetbalorganisatie Fifa en game-uitgever Konami gaan een samenwerking aan om eFootball onderdeel te maken van het Fifae World Cup eSports-toernooi.

Dat hebben de bedrijven aangekondigd. Sinds EA en Fifa hun samenwerking in 2022 stop hebben gezet, is er geen officiële game met de Fifa-licentie meer beschikbaar. EA brengt sinds vorig jaar dan ook de EA Sports FC-spellen uit, en Fifa liet eerder al weten zelf met games te komen.

Die games zijn er echter nog niet, en tijdens de aankomende 2024-editie van Fifae World Cup eSports zal eFootball, de huidige voetbalfranchise van Konami, speelbaar zijn. De meest recente versie van de game heet simpelweg eFootball en is afgelopen september verschenen.

De kwalificaties voor de Fifae World Cup eSports beginnen vandaag, en later dit jaar zullen er twee toernooien rondom eFootball worden gehouden: eentje voor consoles en eentje voor mobiel. Meer informatie is te vinden op fifa.gg en de eFootball-website.

Het is belangrijk om te benadrukken dat deze aankondiging niet betekent dat eFootball een naamsverandering krijgt en officieel als Fifa door het leven zal gaan, of dat Konami toestemming heeft gekregen om officiële Fifa-games te maken. Toch is het een opvallende aankondiging, aangezien Konami met de PES-reeks jarenlang de grootste concurrent van EA's Fifa-reeks was.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!