Deep Sky Derelicts (Early Access) | Gamer.nl

Deep Sky Derelicts (Early Access) | Gamer.nl

Deep Sky Derelicts is het beste te omschrijven als de sci-fi-tegenhanger van Darkest Dungeon. De setting en spelmechanieken geven het echter een eigen sfeer en identiteit. In de kern weet het spel te bekoren, maar het voelt incompleet en behoeft nog veel aandacht en tijd.

Met het oog op de groeiende kloof tu en rijk en arm is Deep Sky Derelicts – wellicht onbedoeld – een angstwekkende toekomstvisie. Het speelt zich af in een dystopie gekenmerkt door een Elysium-achtige tweedeling van de mensheid. De rijke kla e leeft op idyllische planeten, terwijl de armen zich moeten zien te redden door te dumpster diven op vervallen ruimtestations dan wel –schepen. Drie keer raden welke van de twee de hoofdrol speelt.

Media has no description

Verschillende keukens

Zelf noemt de Finse ontwikkelaar Snowhound Games haar game een mengsel van Darkest Dungeon en Xcom, met een snufje Hearthstone en FTL: Faster Than Light. Dat klinkt als een vreemd mengsel van voedsel uit verschillende keukens, maar in de praktijk vormt het een onverwacht coherent geheel. Met een drietal personages verken je in opdracht ruimteschepen en –stations op zoek naar bepaalde voorwerpen. Kortweg kom je tijdens verkenningstochten drie dingen tegen: containers met afval en soms nieuwe uitrusting of waardevolle spullen, personages die je al dan niet een nieuwe opdracht geven en een veelsoortigheid aan ruimtegespuis.

Meestal leidt dat laatste tot een conflictsituatie, waarin de Darkest Dungeon-inspiratie duidelijk zichtbaar wordt. Afhankelijk van hun rol kunnen je groepsleden hun beurt gebruiken om aan te vallen, het team op te peppen of de tegenstander te verzwakken met een speciaal effect. De twist hier is dat de uitrusting van elk personage zich manifesteert in een stapel kaarten die bepalen welke acties er mogelijk zijn. Bijvoorbeeld: een laserpistool heeft twee kaarten: een ‘gewoon’ schot en een schot dat meerdere tegenstanders raakt. Maar ook je vizier en mentale module geven je meerdere opties. In theorie maakt dit elk gevecht uniek: per beurt heb je maar een beperkt aantal kaarten tot je beschikking en deze worden voor elk gevecht opnieuw geschud.

Deep Sky Derelicts werkt daarnaast met een globale energiemeter die opraakt tijdens het verkennen en het vechten. Soms is het beter om het zekere voor het onzekere te nemen en terug te keren naar de thuisbasis om je buit te verkopen en je energie weer bij te vullen. Tegelijk kun je hier je team helen, nieuwe opdrachten vinden en wellicht betere uitrusting kopen. Gaandeweg worden je personages krachtiger door sterke uitrusting en nieuwe vaardigheden die ze krijgen als ze genoeg ervaringspunten hebben verdiend.

Media has no description

Weinig variatie

Maar waar Darkest Dungeon de nadruk legt op de geestelijke gevolgen van ‘dungeon crawlen’, mist Deep Sky Derelicts een vergelijkbare unieke eigenschap. De personages hebben weliswaar een ‘Mental’-meter, maar die lijkt weinig uit te halen. Los daarvan is er niet genoeg diepgang in de hoofdmoot – verkennen en vechten – om het spel langdurig intere ant te houden. Het fraaie stripachtige uiterlijk en de scherpe dialogen zijn veelbelovend en smaken naar meer. Dat voorkomt echter niet dat het spel na korte tijd eentonig aan begint te voelen door een gebrek aan variatie.

Mechanisch gezien ligt er een solide fundament voor Deep Sky Derelicts om verder te groeien. Het spel bevat potentie om zich te onderscheiden van zijn inspiratiebronnen en een degelijk staaltje sci-fi te worden. Maar zoals zo vaak met Early Acce -games is het advies voor de doorsnee speler om te wachten tot het volledige spel lanceert.

Deep Sky Derelicts is verkrijgbaar via Steam Early Acce en GOG. De uiteindelijke versie van de game verschijnt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2018.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou