Capcom: 'Prijzen van games liggen te laag'

Capcom: 'Prijzen van games liggen te laag'

Bedrijf denkt dat prijzen omhoog moeten om werknemers genoeg loon te kunnen bieden

Volgens Haruhiro Tsujimoto, de directeur van Capcom, liggen de huidige prijzen van videogames te laag.

Dat meldde hij volgens Nikkei (via VGC) tijdens de Tokyo Game Show. "Persoonlijk vind ik dat de prijzen van games te laag liggen. Ontwikkelkosten liggen ongeveer honderd keer hoger dan tijdens de dagen van de Famicom (de Japanse naam voor de NES, red.), maar de prijzen van games zijn niet veel gestegen."

Hij vervolgt: "We moeten ook lonen verhogen om getalenteerde ontwikkelaars aan te trekken. Gezien de lonen in heel de industrie stijgen, denk ik dat de prijzen van games verhogen een gezonde zakelijke beslissing is."

Steeds meer uitgevers brengen hun games voor om en nabij de 75 euro uit. Capcom heeft games als Street Fighter 6 en Resident Evil 4 Remake echter voor rond de 65 euro uitgebracht. Gezien de opmerkingen van Tsujimoto is het dus goed mogelijk dat Capcom de prijzen van diens nieuwe games in de toekomst ook verhoogt.

Capcom kondigde vorig jaar al aan de standaard salarissen van diens werknemers met 30 procent te verhogen. Ook introduceerde het bedrijf een nieuw bonussysteem gerelateerd aan de prestaties van diens games.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

De markt is ook vele malen groter, dus veel meer omzet dan vroeger. Bovendien zijn de kosten om hem fysiek uit te brengen er ook niet meer want de meeste verkoop is digitaal.

4

Ik praat het niet helemaal goed maar digitale verkoop is ook niet gratis. Serverkosten, onderhoud, hosting, ICT'ers. Zijn vaak duurder dan een salesorder en een magazijnmedewerker.

0
test

Games zijn meer dan duur genoeg. Met al die season pass en collector's troep zijn er meer dan genoeg methodes voor de fabrikant om extra geld in het laadje te brengen. Daarnaast ook nog eventuele merchandise waar ze aan kunnen winnen bij de fanbase. Begrijpelijk dat games een dure investering zijn en dat het ontwikkelingsproces langer duurt, waardoor het prijskaartje de hoogte in schiet. Dit hoeft naar mijn mening toe niet alleen naar de consument toe verrekend worden, want wie zegt er dat deze bedrijven verlies maken? Even een kromme vergelijking: de energiecrisis. Deze bedrijven maken torenhoge winsten ondanks dat ze de klanten ook serieus doorrekenen met woekerprijs tarieven. Binnen de kortste keren wordt gamen onbetaalbaar en zullen de klanten gerichter moeten kiezen tussen het aanbod. Dit wil zeggen dat ik bv. minder geneigd ben om een Assassin's Creed te kopen ipv een exclusieve titel zoals Spider-Man, Elder Scrolls of Zelda. Wanneer veel kopers zo denken, kan dit ook nadelig worden voor de studio's en gaan ze ook deze impact beginnen voelen. Deze kopers kunnen ook wachten op kortingen van publishers (buiten Nintendo). Mensen gaan dus niet meer experimenteren met allerlei verschillende titles en publishers. Daar gaat je winst! Kiezen is verliezen, dit maal in beide richtingen. Ergens vind ik 't vreemd dat alles zo maar zonder enige vorm van schaamte verhoogd wordt in prijs omwille van kostendekking. PlayStation Plus, de Game Pass, de games zelf zijn al meerdere malen in prijs verhoogd met dezelde algemene redenen. De consument neemt dit zomaar aan, want waarom zou de publisher hierover liegen? De vraag is: waar stopt dit prijskaartje? Betalen we over 5 jaar mogelijk 89.99 EUR aan standaard tarieven voor een nieuwe game? Verontrustend om te horen dat gamen een elite hobby gaat worden.

2
test

Als het voor 90 euro per game een hobby voor de elite wordt, dan was het dit kennelijk ook in de jaren 90 al? Als je corrigeert voor inflatie zullen games nu namelijk vast zoiets moeten kosten. Dus eigenlijk is gamen sindsdien alleen maar relatief goedkoper geworden.

0
test

De inflatie is geen probleem, zo lang de lonen ook maar mee stijgen. Maar da's een ander verhaal. Verder, goede opmerking, ben ik zeker akkoord mee!

0

Ach games zijn vooral onnodig groot geworden. Ik hoef niet per se 40 uur aan gameplay te hebben. Na ca. 10 uur heb ik vaak toch al zin in iets anders. Op de quest kosten de meeste games nog sltijd 20 tot 40 euro. Zijn vaak na 5 tot 10 uur voorbij. Voor mij prima. Ze mogen de prijzen op ps5 naar 90 euro verhogen maar verwacht dan niet dat ik die koop. Dat wordt een jaartje wachten en steamsale. Of maandje gamepass.

0
test

@mister frowdo Juist als die salarissen maar blijven stijgen dan wordt dr inflatie ook als maar hoger en hoger dus dat is niet de oplossing

-1

@Kay, Je hebt nog een lesje economie nodig vrees ik :D

0

Aanbevolen voor jou