Blizzard zou AI inzetten voor creëren van artwork

Blizzard zou AI inzetten voor creëren van artwork

Bedrijf praat over de Blizzard Diffusion-tool

Blizzard heeft een e-mail uitgestuurd naar werknemers waarin het bedrijf praat over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling.

Blizzards chief design officer Allen Adham zou een e-mail naar werknemers hebben gestuurd - die is ingezien door New York Times - waarin gepraat zou worden over 'Blizzard Diffusion', de interne AI-tool van het bedrijf. Deze tool zou gebruikt worden "om te helpen bij het genereren van concept art voor game-omgevingen en gamepersonages en hun outfits". 

Er zou daarnaast mogelijk ook gewerkt worden aan tools waarmee "autonome, intelligente in-game NPC's", "procedureel geassisteerd leveldesign" en "het klonen van stemmen" tot stand kan komen. "We staan op de vooravond van een grote evolutie in hoe we onze games ontwikkelen en managen", zo zou Adham hebben geschreven. 

Het gebruik van AI kan wereldwijd op gemengde reacties rekenen - veel mensen vragen zich af of het ethisch verantwoord is, ook omdat mensen er hun baan door kunnen verliezen. Daarnaast creëert AI iets wat het heeft geleerd van de bronnen die het zijn toegereikt, waardoor men zich kan afvragen of het om (indirecte) diefstal gaat.

Over dat laatste heeft chief technical officer Michael Vance gewaarschuwd in een afzonderlijke mail. Hij benadrukte dat werknemers niet externe AI-tools mogen gebruiken om IP voor het bedrijf te creëren. "Deze nieuwe tools komen met nieuwe en onbekende risico's, en we zullen voorzichtig te werk gaan om valkuilen te voorkomen."

Blizzard is niet het enige gamebedrijf dat experimenteert met AI. Afgelopen maart toonde Ubisoft al diens Ghostwriter-tool, waarmee schrijvers in-game dialogen voor NPC's kunnen creëren. 

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Het principe om meer te genereren zou prima kunnen werken, maar copyright vraagstukken zullen nu wel duidelijk gemaakt moeten worden. Niet alleen in de game-industrie, maar ook in het algemeen.

1
test

In Amerika loopt dacht ik al een rechtzaak omdat men vindt dat ai waarmee je foto's/artwork kan laten maken eigenlijk gewoon inbreuk van het auteursrecht is omdat het is getraind om stukken die onder het auteursrecht vallen. Krijgen ze gelijk heb je dus in een keer een verbod op dat soort ai en zou je het zelf moeten trainen op stukken waar je welnde rechten van hebt. Daarom ook waarschijnlijk dat Activision-Blizzard het gebruik van die AI niet toestaat.

1
test

Ik zou wel een game willen proberen die 100% door AI gemaakt is, een RPG om mee te beginnen.

0
test

Er schijnt nu een Mod te zijn voor Skyrim waarbij alle antwoorden van NPCs worden gegenereerd door een AI.

0
test

De creatieve mogelijkheden van een AI zijn erg beperkt in een structuur. Het zal behoorlijk inspiratieloos aan kunnen voelen, als een game van begin tot eind wordt gemaakt door een AI. Het zou voelen als een volgend niveau Open Wereld Ubisoft game. Aangezien hun werkwijze ook niet veel afwijkt van een menselijke AI. Bij wijze van spreke, kun je het ook vervangen voor trendfictie (in literatuur) of de Netflix formule voor series/films. Trendfictie is het fenomeen dat je krijgt als een bepaalde topic explodeert. Zoals de vele erotische boeken die uit zijn gekomen sinds Fifty Shades. Zijn bijna allemaal geschreven volgens datzelfde structuur, simpelweg voor geld.

0

Aanbevolen voor jou